Senaste nytt

SAS har ställt in 700 flygningar de senaste 3 månaderna

Berglund

Medlem
Såg också detta i morgontidningen. Det är säkerligen mer avancerad matematik bakom men om man gör en enkel beräkning att samtliga 700 inställda avgångar beror på missnöjda piloter så kunde ju SAS använt de 125 miljonerna att betala sina missnöjda piloter från början och sluppit det här.
Jag skulle bli mycket förvånad om man inte från SAS sida i avtalen med Cityjet och Parc bemanning har en klausul om att inställda avgångar på grund av personalbrist kostar dem X pengar plus eventuella EU261/2004 ersättningar som SAS då gladeligen betalar ut å underentreprenörens vägnar.

Hade man höjt pilotlönerna, hade det varit en fast lostnad som man behövt räkna med konstat. Ersättningarna är en kostnad som man, troligtvis, kan slussa vidare och därmed inte påverkar SAS egen plånbok.
 

chazzie

Medlem
Tveksamt. Folk minns inte längre än en vecka längre. Nästa sommar kommer folk boka på exakt samma premisser som denna.

Jämför de problem Norwegian hade på Long Haul för ett tag sedan, många strandade på tältsängar runtom i världen, men nu är det världens bästa bolag igen när man frågar dem :)
 
Efter SAS-krisen: Pilotföreningarna sluter upp för att hjälpa passagerare | SVT Nyheter

Efter SAS-krisen: Pilotföreningarna sluter upp för att hjälpa passagerare
Mellan april och juni har SAS behövt ställa in över 700 avgångar. Nu uppmanar fyra skandinaviska pilotföreningar sina medlemmar att jobba på ledig tid för att hjälpa passagerare som riskerar att stå utan flyg.
– Vi mår helt enkelt dåligt av att flygoperationerna inte fungerar, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS pilotförening, till SVT Nyheter.
De skandinaviska pilotföreningarna har tillsammans med SAS kommit överens om att uppmana sina medlemmar att jobba på sin lediga tid.
– SAS har ställt in väldigt mycket flyg på senare tid, och enligt oss beror det mestadels på att man valt att överlämna en stor del av företagets verksamhet till externa produktionsbolag, och det har misslyckats, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS pilotförening, till SVT Nyheter.
”Det enda sättet att rätta till problemet är att hjälpa till”
– Det är helt med tanke på passagerarna och för SAS varumärke. Vissa inom pilotkåren har jobbat här i över 20 år och vi mår helt enkelt dåligt av att flygoperationerna inte fungerar, säger Wilhelm Tersmeden.
– Det är inte vårt fel att vi hamnat i den här situationen, men det enda sättet att rätta till problemet är att hjälpa till.
SAS presstalesperson Tonje Sund skriver i en kommentar att bolaget riktar ett stort tack till alla medarbetare som arbetar extra för att försöka lösa de problem som SAS har.

Vill ha full insyn
Samtidigt ställer pilotföreningarna motkrav på SAS-ledningen. Bland annat vill man ha full insyn i en kommande utredning om hur SAS hamnade i den krisartade situation som råder.
SAS skriver i sin kommentar att bolaget just nu har fullt fokus på att bistå passagerare som drabbats av inställda avgångar men att en grundlig utvärdering ska göras efter sommaren och bolaget då önskar en dialog med pilotföreningarna.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Efter SAS-krisen: Pilotföreningarna sluter upp för att hjälpa passagerare | SVT Nyheter

Efter SAS-krisen: Pilotföreningarna sluter upp för att hjälpa passagerare
Mellan april och juni har SAS behövt ställa in över 700 avgångar. Nu uppmanar fyra skandinaviska pilotföreningar sina medlemmar att jobba på ledig tid för att hjälpa passagerare som riskerar att stå utan flyg.
– Vi mår helt enkelt dåligt av att flygoperationerna inte fungerar, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS pilotförening, till SVT Nyheter.
De skandinaviska pilotföreningarna har tillsammans med SAS kommit överens om att uppmana sina medlemmar att jobba på sin lediga tid.
– SAS har ställt in väldigt mycket flyg på senare tid, och enligt oss beror det mestadels på att man valt att överlämna en stor del av företagets verksamhet till externa produktionsbolag, och det har misslyckats, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS pilotförening, till SVT Nyheter.
”Det enda sättet att rätta till problemet är att hjälpa till”
– Det är helt med tanke på passagerarna och för SAS varumärke. Vissa inom pilotkåren har jobbat här i över 20 år och vi mår helt enkelt dåligt av att flygoperationerna inte fungerar, säger Wilhelm Tersmeden.
– Det är inte vårt fel att vi hamnat i den här situationen, men det enda sättet att rätta till problemet är att hjälpa till.
SAS presstalesperson Tonje Sund skriver i en kommentar att bolaget riktar ett stort tack till alla medarbetare som arbetar extra för att försöka lösa de problem som SAS har.

Vill ha full insyn
Samtidigt ställer pilotföreningarna motkrav på SAS-ledningen. Bland annat vill man ha full insyn i en kommande utredning om hur SAS hamnade i den krisartade situation som råder.
SAS skriver i sin kommentar att bolaget just nu har fullt fokus på att bistå passagerare som drabbats av inställda avgångar men att en grundlig utvärdering ska göras efter sommaren och bolaget då önskar en dialog med pilotföreningarna.
Snyggt, de har helt klart lärt från läxan när de strejkade förut och ingen hade sympatier för dom. På detta sätt vinner de mycket och får sympatier.
 

palmen

Moderator
Ja, det där är klart över vad man kan förvänta sig och det där ska de ha rejält med kred för!
Enligt artikeln har de ju ställt lite motkrav och valt att säga upp nuvarande avtalet som var 3 år men där de hade rätt att säga upp efter 2 år så finns inget att klaga på där.
Det viktigaste från förra strejken är väl att de lärde sig sin läxa efter att ha gått via media att man måste ha någon som uttrycker sig bra och inte gör situationen värre.
Oavsett så ska pilotfacken ha ett stort tack för att de drar sitt strå till stacken, och jag vet att övriga i besättningen nu också går på max även om de kanske inte jobbar på sin semester (finns ju reglerat hur mycket de får jobba även om de är lediga).
 

agehall

Medlem
Enligt artikeln har de ju ställt lite motkrav och valt att säga upp nuvarande avtalet som var 3 år men där de hade rätt att säga upp efter 2 år så finns inget att klaga på där.
Och det är ganska små motprestationer från SAS tycker jag. Med tanke på knipan SAS satt sig i och att det till stor del beror på utflaggning så tycker jag de kommer billigt undan här.
 
SAS och fack når informell deal för att stoppa flygkaoset
Flera fackliga organisationer har nått informella överenskommelser med SAS-ledningen efter en sommar med inställda flyg, skriver Expressen. Tidningen skriver att personal avbrutit sina semestrar för att frivilligt gå in och jobba mot övertidsersättning.

– Jag vill inte gå in i detalj. Men vi vill ha en bättre insyn i det som händer kring affärsplanen och hur man tänker med det irländska bolaget, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för pilotfacket hos SAS i Sverige.

Facken har tidigare hävdat att flygkaoset till stor del berott på felplanering i samband med att lågprisbolaget SAS Ireland, med bas i London, startades.

Expressen erfar att även motsvarande fackförbund i Norge och Danmark gjort liknande överenskommelser som det svenska.

Källa: SAS och fack når informell deal för att stoppa flygkaoset – Travel News
 
Toppen