Senaste nytt

SAS har påbörjat migreringen till nya priser (SAS Go och SAS Plus)

twiggs

Medlem
Kommer en resa som är bokad i klass A och benämndes som Economy Extra i samband med köpet fr.o.m. den 9:e juni att vara vad som benämns som SAS Plus med allt vad det innebär?

Har idag bokat inrikes i denna klass, är placerad i främre delen av kabinen men på bokningsbekräftelsen står det Food And Beverages For Purchase. Framgår heller ingen om loungeaccess.

Kan det vara systemen som inte riktigt hänger med? :confused:

Loungeaccess får du bara om du har EuroBonus Gold-kort då loungen på T4 är en guldkortslounge och ingen lounge man bara får tillträde till för att man har en viss biljettyp.

En vän till mig som jobbar på resebyrå sa att det inte nämndes något specifikt om klassavgränsning på inrikes på SAS agentsida när vi senast talades vid. Så jag misstänker att SAS Plus på inrikes kan dröja ett tag till, dessvärre.

Fanns exempelvis inga biljetter i Economy Extra att boka när jag kollade poängresor mellan GOT och ARN tidigare idag för avresa efter 9 juni...
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Loungeaccess får du bara om du har EuroBonus Gold-kort då loungen på T4 är en guldkortslounge och ingen lounge man bara får tillträde till för att man har en viss biljettyp.

En vän till mig som jobbar på resebyrå sa att det inte nämndes något specifikt om klassavgränsning på inrikes på SAS agentsida när vi senast talades vid. Så jag misstänker att SAS Plus på inrikes kan dröja ett tag till, dessvärre.

Fanns exempelvis inga biljetter i Economy Extra att boka när jag kollade poängresor mellan GOT och ARN tidigare idag för avresa efter 9 juni...

Tack!

Är det som din vän misstänker kan jag tycka det är lite märkligt att man från SAS:s sida rullar ut deras nya koncept innan man har bestämt sig för inrikesdelen. Ska maila dem om höra efter.

Edit: kom på mig själv om loungeaccess innan du svarade.
 

twiggs

Medlem
Är det som din vän misstänker kan jag tycka det är lite märkligt att man från SAS:s sida rullar ut deras nya koncept innan man har bestämt sig för inrikesdelen. Ska maila dem om höra efter.

Det är antagligen dock så att han varken haft tid eller lust att djupgräva i, så det kan mycket väl vara så något missats. Det min vän sa till mig var att det fanns relativt tydliga instruktioner för hur frukost skulle serveras, samt hur servering skulle gå till på internationella flygningar när det gäller konceptet Our Menu, men att inget specifikt nämndes kring inrikesflygningar. Man kanske kan anta att dessa ska hanteras som övriga, korta, flygningar och att det inte ska vara någon skillnad mellan ut- och inrikes.

Fast då kommer vi till den konstiga situationen att det kommer att finnas SAS Plus på flygningar efter klockan 09:00 inrikes, men bara en kabin dessförinnan. Minst sagt märkligt! :confused:
 

NotRyan

Medlem
Tack!

Är det som din vän misstänker kan jag tycka det är lite märkligt att man från SAS:s sida rullar ut deras nya koncept innan man har bestämt sig för inrikesdelen. Ska maila dem om höra efter.

Edit: kom på mig själv om loungeaccess innan du svarade.

Jag tycker nog det står rätt klart ändå på sassalesinfo...

SAS is launching a new service concept within Europe, including domestic flights.

•SAS Go
•SAS Plus

SAS Go and SAS Plus will be available for sale 01JUN13 and valid for travel 09JUN13.

Mvh
/NotRyan
 

Bern

Medlem
En vän till mig som jobbar på resebyrå sa att det inte nämndes något specifikt om klassavgränsning på inrikes på SAS agentsida när vi senast talades vid. Så jag misstänker att SAS Plus på inrikes kan dröja ett tag till, dessvärre.

Vet inte om det betyder något men flyger ARN-GOT nästa söndag och såg precis att min plats på rad 1 försvann och rad 1-2 inte syns på platskartan, kan det kanske tyda på separata klasser?

736.png

En annan sak jag noterat är att jag är väntelistad på samtliga flighter framöver i Y+ :confused:
 

Attachments

  • 736.jpg
    736.jpg
    84,8 KB · Visningar: 634
Last edited:

twiggs

Medlem
Vet inte om det betyder något men flyger ARN-GOT nästa söndag och såg precis att min plats på rad 1 försvann och rad 1-2 inte syns på platskartan, kan det kanske tyda på separata klasser?

En annan sak jag noterat är att jag är väntelistad på samtliga flighter framöver i Y+ :confused:
Visa bifogad bild 16524

Men då verkar det vara relativt klart ändå. Fast om det bara handlar om 1-2 rader, vilka biljettyper är det då som kommer att beredas plats på dessa rader? På en vanlig inrikesflygning så vet jag att en stoooor andel av passagerarna reser på Flex/Full Flex, åtminstone på vardagar i "rätt" pendlingsriktning.

Edit:
Läste, lite försent, att det handlade om en söndag. :eek:
 

dino_81

Medlem
Jag tycker nog det står rätt klart ändå på sassalesinfo...

SAS is launching a new service concept within Europe, including domestic flights.

•SAS Go
•SAS Plus

SAS Go and SAS Plus will be available for sale 01JUN13 and valid for travel 09JUN13.

Mvh
/NotRyan

Det var just Food And Beverages For Purchase som förvirrade mig tillsammans med twiggs resebyråkontakt.
 

dino_81

Medlem
Men då verkar det vara relativt klart ändå. Fast om det bara handlar om 1-2 rader, vilka biljettyper är det då som kommer att beredas plats på dessa rader? På en vanlig inrikesflygning så vet jag att en stoooor andel av passagerarna reser på Flex/Full Flex, åtminstone på vardagar i "rätt" pendlingsriktning.

Economy Extra blev placerad i främre delen av kabinen 12:e juni iaf.
 

twiggs

Medlem
Det var just Food And Beverages For Purchase som förvirrade mig tillsammans med twiggs resebyråkontakt.

[Spekulation]:
Kan det vara så att det bara är den absolut dyraste inrikesbiljetten som ger seating på SAS Plus, inrikes? (med tanke på att man planerar att bara ha 1,5 rader på SAS Plus, se bild ovan)
 
En annan sak jag noterat är att jag är väntelistad på samtliga flighter framöver i Y+ :confused:

Jag har samma situation med en del av mina bokningar. Antar att SAS bokar om alla Economy Extra och Business biljetter till SAS Plus och därför står det väntelista innan alla ombokningar är klara.
 
Toppen