Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

palmen

Moderator
Den här serviceavgiften måste ju visa sig vara rena guldgruvan för SAS, speciellt om man som kund vill boka en resa för 4 pers i C/F långt bort över jul o nyår när alla andra vill åka och man måste vara som en hök på biljetterna.
Jag har bokat en Bali nästa jul och kommer när den är färdig ha betalat 4x450 plus två eller tre stycken 4x600 ändringar.
Anledning, SQ släpper väldigt tidigt, typ 358 dagar innan så A380 med dem i Business från London ned måste bokas först - 450x4 =1,800 serviceavg. Hemresa samt anslutningar med SAS ej släppta än.

Ombokning 1, lägga till hemresa med Thai F när Thai släpper ca 340 dagar innan. Nu har SAS börjat släppa anslutningar men de fulingarna ger bara ut 2 platser i plus och 2 i eko vid T-330, resten släpps först T-300 har jag märkt. Går att fixa anslutningar med LH eller LX men byta en gång extra med barn är inte värt priset.

Ombokning 2. Lägga till anslutningar ARN-LHR för nerresan, eftersom detta är i högsäsong innan jul vill man boka dessa så fort de släpps, så T-300 från utresan. Vid denna punkt är bara 2 Plus och 2 Eko släppta för hemresan i Januari.

Ombokning 3. Lägg till CDG-ARN för hemresan med SK...

Summa 12x600 + 4x450 = 9,000 SEK i service o omboknavgifter. Utöver detta skatter som visserligen är billigare än innan.

Den vise säger då, ta smällen med ett extra byte i Europa, eller dela familjen på 2 i Plus o 2 Eko för att kunna slippa åtminstone en ombokning. För denna resa skulle det ju funka, men har man ytterligare ett hopp i Asien så räcker inte benen för att slösa 2x2 legs i Europa.

Nåja det blir iallafall billigare än att köpa resan cash men det svider.
Det är snarare så att det varit för bra tidigare. Men helt klart har det kommit till en ny dimension att ta hänsyn till vad gäller bokande av awards.
 
För mig verkar SAS Awards bokningssida ligga nere sen ca 1-2 veckor tillbaka. Funkar det för er?
" WE'RE CURRENTLY UPDATING OUR SERVICE FOR STAR ALLIANCE AWARD ONLINE BOOKING.
WE APOLOGIZE FOR ANY INCONVENIENCE CAUSED BY THIS."
 
Nu har jag inte fullt koll på din resa en att starta i London är dyrt, bättre att starta resan om du kan i CPH/ARN

Jag bor i London och hade helst startat där, jag kan dock avsluta i CPH och sedan köpa en biljett hem om det skulle vara billigare, skiljer det sig i kostnad på var man startar och slutar?
 

Tonton

Medlem
Jag bor i London och hade helst startat där, jag kan dock avsluta i CPH och sedan köpa en biljett hem om det skulle vara billigare, skiljer det sig i kostnad på var man startar och slutar?

Läs mitt inlägg igen ovanför som jag skrev till dig i helgen. Citerar mig själv från det inlägget:

Ja, detta pga att du startar/slutar i London - då tillämpas ADP-skatt. Se till att börja resan i ett annat land och kör transit som är kortare än 24h så får du ner kostnaderna.

Här kan du gotta ner dig i denna härliga skatt! Rates for Air Passenger Duty - GOV.UK

Min tolkning är att du får betala full ADP om du startar resan från London, men fortsätter till Köpenhamn på hemvägen.
 
De här skatteförändringarna, gäller det endast om man har andra *A-bolag än SAS i sin bokning? T.ex. om jag har en award flight med SAS som jag bokade för 10 månader sedan och nu gör en ändring, borde jag då få tillbaka någon skatt?

Tack på förhand
 
Toppen