Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

Köpa poäng räknas till Fly Premium

Statusgrundande eller extra poäng ?

Aldrig status bara extra.
Status får du genom att flyga, Amex Elite eller MC premium
Status poäng är inget du kan använda till något. Det kan du bara med extrapoängen.

Jag tolkar frågan som om köpta baspoäng räknas mot FlyPremium, vilket dom gör.

”Den intjänade poängen i EuroBonus programmet (Bas- och Extrapoäng), de senaste 12 månaderna, bestämmer Fly Premium nivån/saldot”
 
Jag tolkar frågan som om köpta baspoäng räknas mot FlyPremium, vilket dom gör.

”Den intjänade poängen i EuroBonus programmet (Bas- och Extrapoäng), de senaste 12 månaderna, bestämmer Fly Premium nivån/saldot”
Ne jag tolkade fel först. Så jag tror även du tolkar fel.
Jag tolkar det nu som att personen frågade om det var baspoäng eller extrapoäng hen köpte.
 

igelkotten

Medlem
Jag gjorde som så att jag la till ett extra ben på hemresan knappt 24 timmar efter hemkomst. Fick då nya lägre skatter och högre antal poäng.

Tänkte göra liknande med min hemresa nästa år som kommer vara CPH-SIN. Jag vill räkna om priserna genom att lägga till ett leg till exempelvis BKK. Men finns det något jag bör tänka på? Jag vill inte att mitt bagage checkas in hela vägen till BKK, eftersom SIN är min slutdestination. Valde du 24 timmar just för att undvika detta?
 

fcx

Medlem
Tänkte göra liknande med min hemresa nästa år som kommer vara CPH-SIN. Jag vill räkna om priserna genom att lägga till ett leg till exempelvis BKK. Men finns det något jag bör tänka på? Jag vill inte att mitt bagage checkas in hela vägen till BKK, eftersom SIN är min slutdestination. Valde du 24 timmar just för att undvika detta?

Om det är möjligt så är det enklare att ändra till ett tidigare/senare anslutningsflyg, hellre än att lägga till ett extra segment. Då slipper man dels bagageproblem, dels eventuella extra skatter.
 

Samosaguas

Medlem
Tänkte göra liknande med min hemresa nästa år som kommer vara CPH-SIN. Jag vill räkna om priserna genom att lägga till ett leg till exempelvis BKK. Men finns det något jag bör tänka på? Jag vill inte att mitt bagage checkas in hela vägen till BKK, eftersom SIN är min slutdestination. Valde du 24 timmar just för att undvika detta?
Exakt så - med ett stopp på nästan ett dygn så borde det funka att få bagaget checkat endast till din slutdestination.
 

Canadien

Medlem
Den här serviceavgiften måste ju visa sig vara rena guldgruvan för SAS, speciellt om man som kund vill boka en resa för 4 pers i C/F långt bort över jul o nyår när alla andra vill åka och man måste vara som en hök på biljetterna.
Jag har bokat en Bali nästa jul och kommer när den är färdig ha betalat 4x450 plus två eller tre stycken 4x600 ändringar.
Anledning, SQ släpper väldigt tidigt, typ 358 dagar innan så A380 med dem i Business från London ned måste bokas först - 450x4 =1,800 serviceavg. Hemresa samt anslutningar med SAS ej släppta än.

Ombokning 1, lägga till hemresa med Thai F när Thai släpper ca 340 dagar innan. Nu har SAS börjat släppa anslutningar men de fulingarna ger bara ut 2 platser i plus och 2 i eko vid T-330, resten släpps först T-300 har jag märkt. Går att fixa anslutningar med LH eller LX men byta en gång extra med barn är inte värt priset.

Ombokning 2. Lägga till anslutningar ARN-LHR för nerresan, eftersom detta är i högsäsong innan jul vill man boka dessa så fort de släpps, så T-300 från utresan. Vid denna punkt är bara 2 Plus och 2 Eko släppta för hemresan i Januari.

Ombokning 3. Lägg till CDG-ARN för hemresan med SK...

Summa 12x600 + 4x450 = 9,000 SEK i service o omboknavgifter. Utöver detta skatter som visserligen är billigare än innan.

Den vise säger då, ta smällen med ett extra byte i Europa, eller dela familjen på 2 i Plus o 2 Eko för att kunna slippa åtminstone en ombokning. För denna resa skulle det ju funka, men har man ytterligare ett hopp i Asien så räcker inte benen för att slösa 2x2 legs i Europa.

Nåja det blir iallafall billigare än att köpa resan cash men det svider.
 

jimmy_h

Medlem
Jag fick för mig att serviceavgiften är 450kr per person och sen tillkommer 150kr per person och ändring (oavsett hur mycket man ändrar är avgiften 150kr per ändring och person)
Det borde med andra ord bli 3 ändringar x 4 personer x 150kr i ombokningsavgift + 4 personer x 450kr i serviceavgift = 3 600kr
 
Toppen