Senaste nytt

SAS har fått upp ögonen för status som säljs

F

FCT

Guest
Känns lite som en "kan inte jag så får inte du" -situation. Självklart har det ingått i beräkningarna och det är ju något som stärker SAS erbjudande i alla led, oavsett vad man tycker om det. Gällande artikeln så är ju negativ publicitet = bra publicitet. Knappast något som SAS lider skada av om fler springer runt med guldkort (även om de bara reser 2 ggr/år), reser mer med SAS i hopp om att komma ännu högre, eller gör reklam för bolaget med tags på väskor jorden runt.

Sedan kan jag ju hålla med i att det kanske är något osmakligt att börja auktionera ut korten på Tradera. Men att det inte skulle finnas med i beräkningarna? Knappast. Vågar påstå att "problemet" är försumbart i det stora hela.
Finns nu ingen som säger att man behöver resa med SAS bara för att man har guldkort med dem. Det är ju väldigt få program i *A som har krav på legs/intjäning på egna bolaget för att bli *G.
 

Stefan62

Medlem
Det är billig marknadsföring för SAS - någon styr över sitt resande till SAS och är man någorlunda frekvent resenär så har man snart uppnått statusen själv.

Det betyder i praktiken att man "slösar" bort pengarna genom att köpa ett guld-kort.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Om jag vore SAS skulle jag varit väldigt ambivalent kring detta. Att straffa en Diamant/Guld ger ju ingen goodwill hos den frekvente resenären och dens vänner, att samtidigt inte göra något är ju heller inte bra för förtroendet eftersom man tydligt skrivit att det inte är tillåtet. Rent affärsmässigt är det säkert också tveeggat som flera skrivit. Både givaren (säljaren) och mottagaren blir troligtvis mer lojala med SAS eftersom det ger dem fler fördelar att resa med bolaget. Säljaren för at denne vill uppnå Diamant/guld igen för att kunna dra in en till skattefri hacka, och köparen tänker sig att få en trevligare stund på flygplatsen och i luften och kommer troligen boka mer SAS-metall.

Tiden får utvisa vad som händer, men jag har svårt att tro att det blir någon massiv försäljning av kort på diverse auktionssiter så det är nog mest ett icke-problem.
 

JWD

Medlem
Intressant att säljaren listar "Ta med familjen in i Loungen!" utan att nämna att det bara gäller under ca 6 veckor per år =)

Det nämns ju faktiskt i punkterna ;) Sen så länkar ju säljaren även direkt till SAS informationssida om de aktuella förmånerna. Men vem orkar läsa mer än en annonstext idag? Det som jag tycker är intressant är faktiskt vad silverkortet skulle ha slutat på om inte det även fanns ett guldkort samtidigt.

Edit: Nu syftade jag inte dig @chazzie när jag skrev det där med att läsa mer än annonsen. Jag syftade generellt på eventuella köpare.
 

FF#1

Medlem
Håller med föregående talare, det lär nog inte vara någon flod av försäljning. Men det är ju alltid en risk att det blir en nagel i ögat för någon på SAS.
IHG, ströp ju tillgången på Royal ambassador certifikat här om året, enligt rykte så var försäljningen en bidragande orsak.

Hur som helst, reser de som har fått ett kort inte så är det ett icke problem, gör de det så är det bra för sas.

Jag gav bort ett guldkort till en kompis förra året, efter en lite tvekande inledning har han och hans flickvän blivit taggade på att åka med SAS och andra Star alliance bolag (istället för LCC/charter med tveksamma tider och routing och annat mindre kul) så som det ser ut nu kommer hon att få ett eget EBG och han går för diamond, via segment. Så från det normala 5-8 segmenten/ år han brukade göra blir det 90+ för SAS! :)
 

nota bene

Medlem
Tror nog att SAS bör ta bort förmånen eller begränsa den till familjemedlemmar, dvs endast till någon ansluten i familjekontot.
Så man ska alltså 'straffa' t.ex. mig som inte har någon familj att ge det till [eller ja, två föräldrar som reser max en gång per år med ett flygplan]?

Har alltid gett kortet till kollegor eller kompisar som reser ihop till iaf Silverkort för att det skall komma till nytta.

Naturligtvis är det korkat att sälja ett kort på ett publikt sätt :/
 

Bryant

Medlem
Om jag vore SAS skulle jag varit väldigt ambivalent kring detta. Att straffa en Diamant/Guld ger ju ingen goodwill hos den frekvente resenären och dens vänner, att samtidigt inte göra något är ju heller inte bra för förtroendet eftersom man tydligt skrivit att det inte är tillåtet. Rent affärsmässigt är det säkert också tveeggat som flera skrivit. Både givaren (säljaren) och mottagaren blir troligtvis mer lojala med SAS eftersom det ger dem fler fördelar att resa med bolaget. Säljaren för at denne vill uppnå Diamant/guld igen för att kunna dra in en till skattefri hacka, och köparen tänker sig att få en trevligare stund på flygplatsen och i luften och kommer troligen boka mer SAS-metall.

Tiden får utvisa vad som händer, men jag har svårt att tro att det blir någon massiv försäljning av kort på diverse auktionssiter så det är nog mest ett icke-problem.

Först vill jag påpeka att jag egentligen inte ser något problem i att sälja ett EBG (förutom att man inte får det ;)). Det enda moraliska dilemma jag skulle haft vid en försäljning är om jag fått kortet via jobbet. För mig skulle det kännas fel att försöka tjäna en slant då.

Har själv funderat på att lägga ut ett kort till försäljning men kom fram till att det inte var något för mig.

Om person X blir förbannad på SAS för att X har gjort något som SAS sagt att X inte får och låter det gå ut över bolaget så säger det mer om X än on SAS? I övrigt håller jag med till stor del.
 
Toppen