Senaste nytt

SAS halverar trafiken från Linköping

MrShield

Medlem
Fan, hade helt missat detta.

Då är det dags att överväga ett nytt jobb. Tråkigt!! :-(

Jag förstår inte en sak. Jag har rest mycket i norra Sverige under året och i princip varenda flyg Arlanda <-> Luleå, Östersund, Kiruna etc. är helt folktomma. Vi snackar alltså stora fina kärror som går 3-5ggr per dag.

Det har inte varit succé, men betydligt mer folk på Köpenhamnsflyget de flesta gångerna på ett plan som borde kosta en tiondel att drifta.

Hur går det runt i Norrland, eller är det staten som subventionerar 95%?
 
Fan, hade helt missat detta.

Då är det dags att överväga ett nytt jobb. Tråkigt!! :-(

Jag förstår inte en sak. Jag har rest mycket i norra Sverige under året och i princip varenda flyg Arlanda <-> Luleå, Östersund, Kiruna etc. är helt folktomma. Vi snackar alltså stora fina kärror som går 3-5ggr per dag.

Det har inte varit succé, men betydligt mer folk på Köpenhamnsflyget de flesta gångerna på ett plan som borde kosta en tiondel att drifta.

Hur går det runt i Norrland, eller är det staten som subventionerar 95%?
Flygplatschefen här förklarade för mig att antal passagerare är ointressant, det är vad man tjänar på dom. Sk "yield" - intäkt per passagerarkilometer är det som är intressant.
 

Alf

Medlem
Flygplatschefen här förklarade för mig att antal passagerare är ointressant, det är vad man tjänar på dom. Sk "yield" - intäkt per passagerarkilometer är det som är intressant.

Med tanke på att Linköping räknas som en stad med mycket högteknologisk industri och universitet borde det inte vara lågprisvarianten av passagerare som flyger från Linköping. SAS säljer väl inte bara billiga biljetter på sträckan. I så fall bidrar dom ju själv till att linjen läggs ner. Som jag tidigare skrivit, drar SAS ner till endast en tur om dagen kan dom ju glömma de flesta som reser i tjänsten.
 

Tonton

Medlem
Vet att tex Siemens flyger mycket med KLM då de har fabrik(kunder?) i Amsterdam-området (Nederländerna iaf). Någon som vet om de på SAAB har något flygbolag de föredrar från LPI?
Förövrigt så är det väldigt synd att eftermiddagsavgången försvinner. Har utnyttjat den många gånger när jag åkt hem till London. men men, jag får överleva medmorgonavgången - Då kommer jag fram tidigt iaf!
 
J

JPMorgan

Guest
Jag förstår inte en sak. Jag har rest mycket i norra Sverige under året och i princip varenda flyg Arlanda <-> Luleå, Östersund, Kiruna etc. är helt folktomma. Vi snackar alltså stora fina kärror som går 3-5ggr per dag.

SAS kör 10 turer från Luleå en vanlig dag. Var kommer 3-5 ggr per dag? Och nej det är inga folktomma flyg.
 

MrShield

Medlem
...och för att svara på min egna fråga så har jag fått svar från SAS. Staten subventionerar flygen till norra Sverige med upp till 85%.
 

AABack2ARN

Medlem
Staten subventionerar massor med linjer till bland annat Norrland (så kallade Public Service Obligation-rutter). Så vitt jag vet är inte SAS operatör på en enda av dessa rutter. Däremot de flygbolag som flyger till Arvidsjaur och allt vad ställena heter.

Jag ställer mig därför MYCKET tveksam att svaret syftar på SAS linjer. Flyger inte så ofta norrut, men skulle gissa på beläggningen snarare ligger mellan 50-80% på exempelvis Kiruna om man bortser från fakirflyget.
 
Last edited:
Toppen