Senaste nytt

SAS Group Interim report January-September 2012

Alx

Medlem
Så bekräftades föga förvånande så gott som samtliga omstridda "rykten" kring SAS.

Skrattretande hur SAS så sent som för någon vecka sedan ljög i media genom att beklaga sig över alla helt oförståeliga rykten som spreds och att de inte alls kände till några som helst tankar kring lönesänkningar, försäljningar, akuta lånebehov m.m.

Ibland fyller media en mycket viktig funktion genom att tvinga fram sanningar.

Som någon sa så är det ju så gott som bara ryktet om försäljningen av EB som inte har bekräftats idag. Men det kommer nog det också vad det lider.
 

Dr. Miles

Expert
Skrattretande hur SAS så sent som för någon vecka sedan ljög i media genom att beklaga sig över alla helt oförståeliga rykten som spreds och att de inte alls kände till några som helst tankar kring lönesänkningar, försäljningar, akuta lånebehov m.m.
Jag försvarar inte SAS agerande men det är nog inte vara SAS som ljuger framför media.
Det var Qatar Airways VD som ljög till medierna när ryktet om eventuell medlemskap till oneworld kom ut och Lufthansa avfärdade rykten om försäljning av bmi till IAG(British Airways ägare) när det pågick under ytan.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Så bekräftades föga förvånande så gott som samtliga omstridda "rykten" kring SAS.

Skrattretande hur SAS så sent som för någon vecka sedan ljög i media genom att beklaga sig över alla helt oförståeliga rykten som spreds och att de inte alls kände till några som helst tankar kring lönesänkningar, försäljningar, akuta lånebehov m.m.

Ibland fyller media en mycket viktig funktion genom att tvinga fram sanningar.

Som någon sa så är det ju så gott som bara ryktet om försäljningen av EB som inte har bekräftats idag. Men det kommer nog det också vad det lider.

Det som är än mer konstigt är att Stockholmsbörsen spelade med utåt.... Något påstående om att den negativa, ogrundade, informationen skadade SAS aktiekurs i för stora proportioner till de problem som fanns.

Men den som kan sin börs vet att handelsstopp nästan bara sker när finansinspektionen misstänker att den information som bolaget kommunicerar inte stämmer överens med verkligheten, dvs att det finns ekonomiska problem (som styrelsen vet om) men att de berättar något annat för aktieägarna.

Jag gillar SAS som bolag, men det här var nog den sämst skötta kommunikationen sedan BP's oljeläckage. Riktigt jäkla fulspel! Den där preliminära rapporten för Q3 var inte värld vatten...
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Det som är än mer konstigt är att Stockholmsbörsen spelade med utåt.... Något påstående om att den negativa, ogrundade, informationen skadade SAS aktiekurs i för stora proportioner till de problem som fanns.

Men den som kan sin börs vet att handelsstopp nästan bara sker när finansinspektionen misstänker att den information som bolaget kommunicerar inte stämmer överens med verkligheten, dvs att det finns ekonomiska problem (som styrelsen vet om) men att de berättar något annat för aktieägarna.

Jag gillar SAS som bolag, men det här var nog den sämst skötta kommunikationen sedan BP's oljeläckage. Riktigt jäkla fulspel! Den där preliminära rapporten för Q3 var inte värld vatten...

Nu var det väl så att aktien handelsstoppades för att det cirkulerade information som inte kommunicerats av/från bolaget. Man bör beakta att inga sanktioner utdelades vilket finansinspektionen är skyldig att göra få fel begåtts. Med andra ord Inget fel begått av SAS när det gäller informationsgivandet.

Skrattretande hur SAS så sent som för någon vecka sedan ljög i media genom att beklaga sig över alla helt oförståeliga rykten som spreds och att de inte alls kände till några som helst tankar kring lönesänkningar, försäljningar, akuta lånebehov m.m.

Ibland fyller media en mycket viktig funktion genom att tvinga fram sanningar.
.
tja känner man till informationsspridningsreglerna för ett aktiebolag på börsen så hade det varit ett lagbrott att lämna företagskritisk information på det sättet. Att dessutom gå ut i Tv och den vägen informera fackliga organisationer hade ju inte bara varit oklokt utan rent ut sagt dumt. Skadeståndskraven från de fackliga organisationerna hade nog blivit enorma.

Jag tycker SAS sköter detta på ett bra sätt.
 

Alx

Medlem
tja känner man till informationsspridningsreglerna för ett aktiebolag på börsen så hade det varit ett lagbrott att lämna företagskritisk information på det sättet. Att dessutom gå ut i Tv och den vägen informera fackliga organisationer hade ju inte bara varit oklokt utan rent ut sagt dumt. Skadeståndskraven från de fackliga organisationerna hade nog blivit enorma.

Jag tycker SAS sköter detta på ett bra sätt.

Inte någonstans skrev jag att jag tycker att SAS skulle ha gått händelserna i förväg och brutit mot informationsspridningsreglerna.

Vad jag däremot vänder mig emot är SAS lögner och det faktum att de grät ut i pressen om hur påhoppade felbehandlade de kände sig och att media helt saknade grund för påståendena. Nu visade det sig ju att media högst troligt haft informationskällor inom bolaget med tanke på att det de har skrivit har stämt så gott som 100%.
 

Palazzi

Medlem
Nu var det väl så att aktien handelsstoppades för att det cirkulerade information som inte kommunicerats av/från bolaget. Man bör beakta att inga sanktioner utdelades vilket finansinspektionen är skyldig att göra få fel begåtts. Med andra ord Inget fel begått av SAS när det gäller informationsgivandet.
.

Exakt så. Det cirkulerade information som inte kommunicerats av bolaget. Informationen var sann.... SAS påstod att inget stämde och skickade ut information om positivt Q3. "Bara spekulation"... "Föreligger ingen konkursrisk" etc

Är fullt medveten om att det inte är ett juridiskt brott, men jag vill hävda att det är ett rejält etiskt snesteg, mot såväl anställda, aktieägare & kunder.

De SAS har gjort är att blåljuga för alla parter.

Som synes är facket inte direkt nöjda med att SAS börjar kommunicera först nu.

Jag som köpte biljetter när SAS dementerade... Jag är inte heller särskilt nöjd
 

Ubbe

Medlem
Exakt så. Det cirkulerade information som inte kommunicerats av bolaget. Informationen var sann.... SAS påstod att inget stämde och skickade ut information om positivt Q3. "Bara spekulation"... "Föreligger ingen konkursrisk" etc

Är fullt medveten om att det inte är ett juridiskt brott, men jag vill hävda att det är ett rejält etiskt snesteg, mot såväl anställda, aktieägare & kunder.

De SAS har gjort är att blåljuga för alla parter.

Som synes är facket inte direkt nöjda med att SAS börjar kommunicera först nu.

Jag som köpte biljetter när SAS dementerade... Jag är inte heller särskilt nöjd
Jag trodde du avbokade dina biljetter då..?
Tur att man bokat full flex & C för nästa år. Dessa är nu avbokade (av mig). Förlorar bara 1.800SEK för en resa ARN-LIN-ARN om två veckor, om konkursen realiseras.
!
Om det klarar sig igenom det här, ABSOLUT! 15-25% lönesänkning. Försäljning av SGH och kanske Wideroe.... Varsel av 1000 man, inkl 300 administratörer.

Detta skulle gjorts för länge sedan... Om det löser sig imorgon ser SAS starkare ut än på måånga år, det har du helt rätt i.
Ja, fast den extra servicen blir inte värd mycket om de 1000mannen orsakade en konkurs.

Några saker ska jag tillstå:
* Av alla flygbolag jag använt runt om i världen har SAS den absolut bästa servicen vid sidan om flyget. Problem med poäng, hjälp att boka om etc... Exemplariskt.
* Flyget inom Sverige, ofta helt perfekt (mindre bra från CPH)
* Möjligheten att flyga direkt från Sverige till slutdestinationen... Bara en sådan sak.
* 100% intjäning, trevliga ombokningsregler och låga priser för den fattiga studenten. Grunden till mitt första statuskort!

SAS har varit ett fantastiskt flygbolag för mig, men de har de facto dragits med för stora kostnader.

Jag hoppas för allt i världen att bolaget blir kvar, deras hårda arbete i denna kris förtjänar det.

1000 varslade innebär förhoppningsvis färre flygningar (med samma service) och bättre optimering av tekniska lösningar.

Jag ställer mig till skaran: Heja SAS!

Det går upp och det går ner. :cool:
 

Palazzi

Medlem
Jag trodde du avbokade dina biljetter då..?
!

Det går upp och det går ner. :cool:

Jag bokade biljetterna då.... Var det 1-2 veckor sedan? Jag trodde att risken blåst över när rapport om Q3 kom och SAS hävdade att alla rykten var falska.

Jag avbokade biljetterna igår (möjligen två dagar sedan), när informationen läckte. Jag har inte fått tillbaka pengar för mina avbokningar ännu. 1.800SEK för ARN-LIN-ARN kan jag leva med

Du tar det tredje citatet ur sitt sammanhang... Det är ett svar på en som säger att SAS kommer gå stärkta ur krisen.
Jag svarar: "Om det klarar sig igenom det här, ABSOLUT!"

Min inställning har inte ändrats något. Jag hoppas till 100% på SAS överlevnad och tror det kommer gå bra, mest beroende på vilka garanter de har i ryggen. Stater + Wallenberg brukar inte konkursa bolag.

Jag vidhåller fortfarande att det är jäkligt fult gjort att ljuga för alla 1-2veckor, innan man slutligen kommer med sanningen.

Vad är syftet med ditt inlägg? Vill du påvisa att jag ljugit om biljetterna?:confused:
 
Last edited:

Unicornone

Medlem
Hmm, hur många kärror har SAS på lut? "Vid utgången av 2014 ska hela SAS flotta vara NG"? Har jag missat något? Vad innebär det för deras A330/340?
 

Ubbe

Medlem
Vad är syftet med ditt inlägg? Vill du påvisa att jag ljugit om biljetterna?:confused:

Mitt syfte var att bemöta i mina ögon något överdrivna svängningar i resonemanget.
Vad du gör med dina eventuella biljetter eller inte berör inte mig som person så det bryr jag mig faktiskt inte ett dyft om.
Om du ljuger om biljetter har jag inte reflekterat över tidigare, men säger du att det är så känns det otroligt fattigt!
 
Toppen