Senaste nytt

SAS goes All Airbus?

Jag skulle hellre sett att SAS goes all Boeing. Den där lilla joysticken känns inte helt stabil när det skiter sig och datorn kastar ut piloten ;)

hehehee... Gick ju iofs ganska bra för USairways.
Som boeing person tänker man ju samma tankar. Fast å andra sidan är 787:an ungefär samma system fast det sitter en stor yoke i stället för joystick.
 
Joystick fungerar även alldeles utmärkt i stora militära transportflygplan som C-17.
Den kärran är enorm och kan landa på korta grus och sandbanor.

När det skiter sig handlar det framförallt om pilotens förmåga att kunna flyga flygplanet manuellt.
US Airways Airbus A320 piloten var väldigt skicklig och mycket erfaren. Han var kursetta 1973 i sin årskull av nyutexaminerade stridspiloter till USAs flygvapen.
 

Bryant

Medlem
hehehee... Gick ju iofs ganska bra för USairways.
Som boeing person tänker man ju samma tankar. Fast å andra sidan är 787:an ungefär samma system fast det sitter en stor yoke i stället för joystick.

Ja iofs :). Sämre gick det för Air France.. Men Jag är så oinsatt att det känns bättre i kroppen att tro att piloten kan rädda kärran med muskelkraft när datorn laggar :). Fast då kanske jag ska hålla mig till DC-3 och Il-18 i framtiden ;)

Joystick fungerar även alldeles utmärkt i stora militära transportflygplan som C-17.
Den kärran är enorm och kan landa på korta grus och sandbanor.

När det skiter sig handlar det framförallt om pilotens förmåga att kunna flyga flygplanet manuellt.
US Airways Airbus A320 piloten var väldigt skicklig och mycket erfaren. Han var kursetta 1973 i sin årskull av nyutexaminerade stridspiloter till USAs flygvapen.

Sant, men han styrde väl datorn eftersom den inte var utslagen?
 

Bryant

Medlem
Fast i AF447's fall så är det ju grundproblemet att killarna inte kunde flyga. Om piloter inte kan flyga, så spelar det ingen roll vilket flygplan man sätter dem i - när något skiter sig så kommer det att gå illa.

Glömde bort att AF har en tendens att haverera med moderna flygplan ;). Jag syftade på AF296, A320 som kraschade i skogen under en flygshow.
 
Toppen