Senaste nytt

SAS goes All Airbus?

Det är stor skillnad på komfort A320 jfr m vilken 737 som helst! DY har ju genomgående rätt nya 737 och inget av de planen är nära A320 i komfort. Det är väl också så generellt att premiumbolag hellre kör A320. T ex Swiss, LH, BA, KLM, AF och SU har massor av A320 (Det med SU är inget skämt, de har blivit riktigt bra!).
Om det innebär ett kundmervärde mot 737 så är det ju strategiskt smart.
Åkte för några månader sen en nästan helt ny 737 (kaptenen sa att den var på sin 20:e flygning) och den var verkligen inget lyft jämfört med tidigare...
Per

BA, LH & SU har även Boeing 737. BA har ca 25 737-400 & LH ca 25 737-300/500. Dessa kommer succesivt ersättas med A320 familjen de konmande 2-3 åren.
SU är märkligast...som precis börjat ta leverans av uppemot 50 fabriksnya 737-800!
KLM har aldrig haft A320 familjen.
 

Bryant

Medlem
Jag skulle hellre sett att SAS goes all Boeing. Den där lilla joysticken känns inte helt stabil när det skiter sig och datorn kastar ut piloten ;)
 

NotRyan

Medlem
Jag skulle hellre sett att SAS goes all Boeing. Den där lilla joysticken känns inte helt stabil när det skiter sig och datorn kastar ut piloten ;)

Airbus är ju som en sofistikerad dam, snäll trogen och glad, men du blir inte tillåten att göra fel överhuvudtaget....

Boeing är, ja det är bra och trevligt ända tills du blir påkommen..... :D

Citat från känd ex. MD-pilot...

Airbus i SAS-konfiguration är mycket trevligare för oss resenärer än B737 i SAS-konfiguration.

Just my two cents....

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:
Grejen med MAX/Neo Och Winglets/Sharklets är att man lätt stirrar sig blind på besparingen.
Om man har flera rutter som ligger runt 1timma så är det bara till nackdel att ha Winglets då de har högre drag vid start. Det är endast vid CRZ och DES som beasparingen finns. Och då måste man ha en CRZ på över 1 timma om jag inte missminner mig helt fel. Var många år sedan jag körde 737or så minns faktiskt de exakta siffrorna.

Så man kan säga att en 736 är billigare i drift mellan ARN-UME än en 738W.

Desutom är 736 fantastisk roligare att flyga då den är mindre men har likadana motorer som de större :).
 

In_Sweden

Medlem
Det är stor skillnad på komfort A320 jfr m vilken 737 som helst! DY har ju genomgående rätt nya 737 och inget av de planen är nära A320 i komfort. Det är väl också så generellt att premiumbolag hellre kör A320. T ex Swiss, LH, BA, KLM, AF och SU har massor av A320 (Det med SU är inget skämt, de har blivit riktigt bra!).
Om det innebär ett kundmervärde mot 737 så är det ju strategiskt smart.
Åkte för några månader sen en nästan helt ny 737 (kaptenen sa att den var på sin 20:e flygning) och den var verkligen inget lyft jämfört med tidigare...
Per
Är det inte snarare så att fullservicebolag kör en kombination av 737 och A320 som kerran1980 sa medans LCCs kör antingen eller.
DY & FR kör ju båda endast 737, medans Easyjet och Vueling båda endast kör A320.
 
Toppen