Senaste nytt

SAS Go/Plus, meny

Palazzi

Medlem
Vissa gjorde sig lustiga över det Air Berlin serverar inom Europa,
men i jämförelse med SAS är det ju verkligen gourmetmat.

gourmet_se.jpg


Hela menyn här, gratis för deras Platinum/Emerald medlemmar.
http://www.airberlin.com/site/affiliate/service/gourmetessen_menue.pdf




http://www.businessclass.se/oneworld/6182-statusfoermaner-pa-air-berlin-2.html#post71384

Air Berlin har verkligen växt i mina ögon på flera sätt. Kanske inte för att bolaget höjt sin kvalitet, utan för att konkurrensen sänker sin. När LH lägger ut på Germanwings och SAS agerar som de gör känns det gamla "lågkostnadsbolaget" AB inte längre otänkbart när jag ska flyga.... Klart att jag kan välja SWISS och BA, men det är ofta ett annat prisläge.

Hade själv en dålig bild av AB (förutfattade meningar), men har sett att flera på detta forum statuerat att bolaget är "helt ok" :)

BA Silver är ju inte "Aegean-lätt" (nytt begrepp :p) att få/behålla, men om man reser långväga med BA så är det ju inga problem...

Norwegian ser ju förövrigt ut att bilda sig ett bolag som har global täckning utan allianser... Alla nya hubbar i Tyskland och Spanien, tillsammans med Bangkok och USA bäddar ju för att man snart har resor till alla de större destinationerna för nordbor. Tyvärr finns ännu inte Milano (för mig viktigt). Är inte supersugen på att resa med Norwegian, men det kanske blir svårt att motivera resor för 2x pengarna när jag inte längre själv kan peka på mervärdet med SAS. Lounger är det jag kommer på för egen del....
 

Malu

Medlem
Är det någon som kan bekräfta att fritt val från "MyCafé" ingår på inrikes om man har en Plus-biljett?
Jag tycker inte det är 100% tydligt överallt...
 

Magino

Medlem
Vissa gjorde sig lustiga över det Air Berlin serverar inom Europa,
men i jämförelse med SAS är det ju verkligen gourmetmat.

Homer, förstår inte riktigt vad du håller på med eller vad du ville komma med att citera mig från en annan tråd? I vilket fall tycker bilderna på ABs mat ser långt ifrån gourmetmat och det tycker jag fortfarande. Om vi nu ska hålla oss till SAS nya koncept har jag varken sagt att det är bra eller dåligt. En stor skillnad som jag ser på det hela är dock att SAS inte kallar det gourmetmat utan kallar det endast för mat från Our Café. Men som sagt, vad vet jag Homer...
 

Malu

Medlem
men det kanske blir svårt att motivera resor för 2x pengarna när jag inte längre själv kan peka på mervärdet med SAS.

Jag skulle säga att inte det handlar om 2x pengarna i praktiken, men det är just den bilden som Norwegian vill att vi ska ha. Personligen kommer jag inte sätta min fot på de där rödnästa flygplanen... ;) (Men nu blev det OT här. Sorry för det.)
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag skulle säga att inte det handlar om 2x pengarna i praktiken, men det är just den bilden som Norwegian vill att vi ska ha. Personligen kommer jag inte sätta min fot på de där rödnästa flygplanen... ;) (Men nu blev det OT här. Sorry för det.)

Var en överdrift, men "bottenpriserna" är ungefär 60-70% av t.e.x SAS. Jag har bara flugit DY två gånger, och då var det riktigt billigt. London & Budapest T/R för under 1.000kr inkl extra väska... Givetvis tar bolaget igen pengar på andra biljetter som säljs i senare skede. En resa med DY varannat år torde vara förlåtligt?;)

Jag har gillat SAS, men känns som om det är av nostalgiska skäl.. Det enda jag nyttjar är ju att jag tar min gratis tidning och en kopp kaffe... Senaste gångerna har jag haft morgonflygningar så jag har inte ens tittat in i loungen.
Just nu har jag råd att resa SWISS och BA i Y/C, men det beror mest på att resfrekvensen är låg...

Då jag uppskattar direktflyg kommer jag säkert aldrig göra verklighet av mina intentioner att byta bolag/allians, men är verkligt besviken på den presentation av "Sky Cafe" som SAS gjorde.
 

Agö

Medlem
Är det någon som vet om maten i SAS SL på ARN/CPH/OSL kommer att förbättras i samband med denna försämring (varm mat?)? Jag har läst blänkare om detta i flera trådar men inte läst något om det från SAS. För mig, som oftast åker (åkte) Economy Extra, är detta varken sämre eller bättre. Undviker i möjligaste mån maten ombord men tar gärna en bit mat i loungen om jag hinner.
 

Alx

Medlem
Vad är det med menyn som inger kvalitet?

Jag blir hellre mätt än betalar överpris för gårdagens sallad eller en gammal macka. ;)

Kan bara hålla med! Ser inte ut att finnas någon som helst kvalitet i den menyn.

Pinsamt av SAS. "Way to GO AWAY SAS" är nog en riktig slutsats. :(
 

taxvalp

Medlem
Jag åkte ARN-HEL-ARN i dag och fick op-up till Plus och 1A på hemvägen. (Först med detta på forumet, månne?)

Kort flygning så vi fick välja mellan två olika mackor enligt menyn. Inte särskilt god och om man har åkt SAS i C och vant sig vid den maten är det ett rejält nedköp. Bilen stod på Arlanda så jag han ej prova något annat än Cola light och kaffe. Fick även stå över gratisbubblet i loungen i HEL (de var tydligen för att fira prinsessbröllopet) av samma skäl...
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Jag tycker att den ser trevligt ut. Hellre mindre utbud men högre kvalité än stor utbud med lägre kvalité. Ser fram emot att testa det nya konceptet under kommande vecka.

Har inte testat men utifrån bilder och andras första intryck ser det ut som mindre utbud med lägre kvalitet. Vi får se om jag har lust att testa Plus framöver.
 

Homer

Medlem
Är det någon som vet om maten i SAS SL på ARN/CPH/OSL kommer att förbättras i samband med denna försämring (varm mat?)? Jag har läst blänkare om detta i flera trådar men inte läst något om det från SAS. För mig, som oftast åker (åkte) Economy Extra, är detta varken sämre eller bättre. Undviker i möjligaste mån maten ombord men tar gärna en bit mat i loungen om jag hinner.

Jag tror källan för ryktet är denna post, alltså något som skall tas med en näve salt.


För hemvägen hade jag en mycket trevlig purser som även varit involverad i detta projekt. Jag passade även på att ställa lite frågor
....

Då den varma måltiden i business försvinner kommer man dock att införa varm mat i business loungen (vet inte om detta kommer att införas i Scandinavian lounge).


http://www.businessclass.se/sas-eur...r-inom-europa-skandinavien-23.html#post130686
 
Toppen