SAS gjorde fel - klen kompensation?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av zanga, 25 Mars 2013.

  1. zanga

    zanga Medlem

    Kära BC:are,

    För att göra en lång historia kort: Jag köpte en bokning för 2 personer via SAS hemsida, köpet avbröts inom ca. 30 minuter samma dag och jag fick cancellation confirmation direkt på mailen.

    1 vecka senare, ca 7 bankdagar senare går jag in och kollar mina kreditkortstransaktioner (av slump by the way) och ser att jag blivit refundad för lite mindre än halva kostnaden ( = 1 person minus serviceavgift ).

    Eter mycket om och men har jag ringt sas, vid rätt tillfälle (dvs. när det är fullmåne och alla planeter radas upp perfekt för att deras återbetalningsmänniskor skall vara på jobbet, även mindre känt som 9-16 CET på vardagar) så har dom notifierat sitt kontor i Zürich som blivit tillsagda att återbetala mig på rätt sätt.

    För detta har jag blivit erbjuden 50 EUR i voucher.

    Problemet är bara att om jag inte hade märkt något i detaljerna för mitt kort, vilket är lätt hänt + ringt SAS, förklarat och tjötat osv. så hade det kostat mig 5500SEK för person nummer 2 - utan att jag ens visste om det eller fått något för det.

    Jag kan acceptera sena flyg, tom. tagen mittenstol, icke-fungerande IFE ibland osv. - men när vi pratar direkt hantering av pengar skall det fan fungera.
    Jag tycker att dom kan behålla sin €50 voucher om jag skall uttrycka mig väldigt milt.

    Vad tycker ni? Är jag för sur och tror jag är för speciellt utsatt?

    Mvh,
    Zanga :)
     
    Last edited: 25 Mars 2013
  2. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    En 50€ voucher plus ev exrakostnader tycker jag låter fullt rimligt och ganska generöst.
     
  3. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Generöst tycker iaf jag verkligen inte att det är... Men huvudproblemet är ju inte kompensation. Det är ju helt oacceptabelt att situationen ens uppstår. Än värre att SAS sin vana trogen inte tycks ha särskilt bråttom att göra rätt för sig.

    Vet man som i SAS fall med sig att man har diverse problem med avbokningsproceduren/återbetalningar måste man ju faktiskt både direkt försöka åtgärda problemet som helhet så att det inte uppstår igen. Men även se till att ha en, för kunden, smidig process att snabbt fixa det som blivit fel.

    Hoppas att du får tillbaka pengarna snart.
     
  4. Likt föregående skribent tycker jag att det är helt oacceptabelt att det händer. Däremot har detta hänt mig flera gånger, både på flygbolag, hotell och andra köp... Har aldrig fått en endaste krona/mile/voucher. I relation till detta tycker jag dock att vouchern bör accepteras.

    Hänt är hänt, och det är svårt att prissätta problematiken. I värsta fall hade det ju kunnat handla om att man lämnat en kund med tomt konto när han/hon ska betala sina andra räkning :(... Möjligen hade man kunnat begära mer kompensation då (?) Kan ju iofs vara knepigt att bevisa...
     
  5. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Har också haft problem med SAS och betalningar! Då dock så var de dubbeldragningar på ett belopp för flygresan sen ett större belopp som resarverades som inte ens var samma belopp som för flygbiljetten.... Så hade en dragning på 4900 kr för flygbiljetterna och sedan ett reserverat från sas på 5600 kr som jag ringde om och dom sa: oj då ja de ska vi ordna tills i eftermiddag ;) Men ack inte tog ytterligare 4 dagar och 2 samtal till innan reservationen släpptes.


    Fick ingen kompensation för detta.....
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är dåligt att ett stort flygbolag misslyckas med detta om och om igen, men det är tyvärr sånt vi får leva med och det händer både hos flyg och hotell. Att man får kompensation för det har jag aldrig hört talas om.

    Risken för detta blir betydligt mindre om man betalar med ett kreditkort och tittar igenom fakturan innan man betalar - ser något fel ut så bestrider jag den betalningen.
     
  7. ALU

    ALU Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    OCH du får dessutom poäng på köpet!
     
  8. Flygarn

    Flygarn Medlem

    Tyvärr allt för vanligt i ett flertal branscher men jag tycker ersättningen som du har fått är tillräcklig.
     
  9. Caspian

    Caspian Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har råkat ut för samma sak med British Airways. Någon ersättning erbjöds aldrig och jag kom inte ens på tanken att kräva något, trots ganska dyra telefonsamtal från Asien. EUR 50 från SAS är verkligen mycket generös.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×