Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

agehall

Medlem
En försenad avgång på 70 minuter på ARN-OSL kommer innebära en försenad ankomst till Oslo. Åker man då över för ett möte man missar kan man lika gärna stanna kvar och jobba hemma för att inte spilla onödig tid på något. Bättre avboka i tid för båda parter i de fallen.
Absolut, men 70 minuters försenad avgång på ARN-LAX behöver inte innebära någon som helst försenad ankomst.

Min poäng är att @Zissou påstår att hans försenade avgång påverkade hans arbete och jag har väldigt svårt att se hur det kan gå ihop. Hade han klagat på försenad ankomst hade det inte varit några konstigheter men det gjorde han inte och vi vet inte vilken sträcka vi pratar om så det går inte att argumentera att "ARN-XXX med 70 minuter försenad avgång innebär försenad ankomst". Det argumentet är inte mer giltigt än mitt motargument ovan (som är precis lika dåligt egentligen).
 

Delayed

Medlem
Men vad ni tjafsar om avgång kontra ankomst. Är en kortdistanskärra 70 minuter sen i starten är det väl rimligt att anta att den också är sen vid landning. Är förväntad flygtid under 70 minuter kan man väl nästan vara säker på det... ;)
 

agehall

Medlem
Men vad ni tjafsar om avgång kontra ankomst. Är en kortdistanskärra 70 minuter sen i starten är det väl rimligt att anta att den också är sen vid landning. Är förväntad flygtid under 70 minuter kan man väl nästan vara säker på det... ;)
Ja, men om det är en 10h+ flight så behöver det inte bli någon försenad ankomst alls.

Återigen - VI VET INTE VILKEN STRÄCKA DET RÖR SIG OM och därmed kan vi inte anta att det blev en försenad ankomst.
 

bankb

Medlem
Landar strax i Shanghai efter en rätt behaglig flight, inte flugit med SAS longhaul på ett tag och såg fram emot det. Hade ett par grejer som jag inte riktigt hunnit med senaste veckan på jobbet och tänkte att jag skulle ha ett par timmar att stöka av det.

Nu till frågan; vilken nivå på wi-fi ska man räkna med är standard och när ska man klaga? Under den här flighten har det knappt gått att använda appar som Facebook och Insta i telefonen, att surfa på mobilen har varit slött. Att sitta med datorn och försöka få något vettigt gjort har bara varit att glömma.

Är detta något som SAS anser är normalleverans av produkten eller på en nivå som bör generera ett mail till supporten?
 

palmen

Moderator
Det är normalt för wifi på longhaul. När 100 pers kopplar upp på det samtidigt blir det sirap.
Vet inte vad du tänkte göra för jobb, men om det är något webbaserat skulle jag säga att man kan glömma det.
Är man först att koppla upp har man helt ok fart i surfning tills några fler kopplar upp och då får nan vara nöjd med om bilder laddar på Facebook och Instagram.
 

bankb

Medlem
Det är normalt för wifi på longhaul. När 100 pers kopplar upp på det samtidigt blir det sirap.
Vet inte vad du tänkte göra för jobb, men om det är något webbaserat skulle jag säga att man kan glömma det.
Är man först att koppla upp har man helt ok fart i surfning tills några fler kopplar upp och då får nan vara nöjd med om bilder laddar på Facebook och Instagram.

Det har ju varit leveransen hos många andra bolag, men hade en lite förväntning att det skulle vara lite bättre med SAS med tanke på hur mycket de pratar om wi-fi som en väldigt bra tjänst...

Hade behövt komma åt lite mindre saker på nätet och skulle uppdaterat företagets mål för kommande halvåret i ett verktyg vi använder. Men får bli på hotellet nån kväll istället :)
 

palmen

Moderator
Det har ju varit leveransen hos många andra bolag, men hade en lite förväntning att det skulle vara lite bättre med SAS med tanke på hur mycket de pratar om wi-fi som en väldigt bra tjänst...

Hade behövt komma åt lite mindre saker på nätet och skulle uppdaterat företagets mål för kommande halvåret i ett verktyg vi använder. Men får bli på hotellet nån kväll istället :)
Man ska inte blanda ihop wifi på longhaul med det nya på shorthaul, två helt skilda saker.
Hade det varit inom Europa kan du förvänta dig att kunna streama live media om så önskas. På longhaul är det mer som med Norwegian, har man tur funkar det men oftast mer eller mindre oanvändbart
 

bankb

Medlem
Man ska inte blanda ihop wifi på longhaul med det nya på shorthaul, två helt skilda saker.
Hade det varit inom Europa kan du förvänta dig att kunna streama live media om så önskas. På longhaul är det mer som med Norwegian, har man tur funkar det men oftast mer eller mindre oanvändbart

Synd att de inte kan leverera motsvarande tjänst, eller iallafall en hyfsad tjänst på longhaul. Hoppas nya A350 har lite bättre kapacitet. Annars hade det varit en nice förmån för statusresenärer att få egen tilldelning av bandbredd :)
 

palmen

Moderator
Synd att de inte kan leverera motsvarande tjänst, eller iallafall en hyfsad tjänst på longhaul. Hoppas nya A350 har lite bättre kapacitet. Annars hade det varit en nice förmån för statusresenärer att få egen tilldelning av bandbredd :)
Problemet är att det är oftast minst 100 pers med status eller premium biljetter ombord och jag tvivlar på att andra nyttjar detta så det blir lite same same.

Vet inte om satelliten som används för Europa täcker longhaul också så det kan bli problem med det även på A350 planen men det är väl typ minst ett år till dess.
 
Toppen