Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

Canadien

Medlem
Nja, läs den del av förordningen som @Berglund citerar några inlägg upp: (min fetning)



Om man inte behöver åka mer än en timme tidigare än planerat och inte kommer fram senare än två timmar försenat, så blir det alltså ingen kompensation.

Jo, inställt ger _alltid_ kompensation om det inte var extraordinärt, oavsett om man åker samma tider och kommer fram i rätt tid. Dock bara 50% kompensation om man inte blir försenad. Läs texten om inställt igen.
 

HCas

Medlem
Jo, inställt ger _alltid_ kompensation om det inte var extraordinärt, oavsett om man åker samma tider och kommer fram i rätt tid. Dock bara 50% kompensation om man inte blir försenad. Läs texten om inställt igen.

Jag har läst förordningen igen och tycker fortfarande att min tolkning är mer rimlig. I article 5 om cancellation står det uttryckligen att man har rätt till kompensation enligt article 7, om inte bland annat det där med en timme/två timmar om flyget ställs in med mindre än en veckas varsel. Innebär inte det då att allt under article 7 sätts ur spel, inklusive det som citerades ovan? Men ni har alltså ändå fått kompensation i sådana fall?

Men jag håller med om att denna diskussion nog passar bättre i EU-tråden.
 

LPC123

Medlem
Jag har läst förordningen igen och tycker fortfarande att min tolkning är mer rimlig. I article 5 om cancellation står det uttryckligen att man har rätt till kompensation enligt article 7, om inte bland annat det där med en timme/två timmar om flyget ställs in med mindre än en veckas varsel. Innebär inte det då att allt under article 7 sätts ur spel, inklusive det som citerades ovan? Men ni har alltså ändå fått kompensation i sådana fall?

Men jag håller med om att denna diskussion nog passar bättre i EU-tråden.

Om du är osäker så finns bara 2 alternativ. Skicka in en claim och hoppas eller strunta i att skicka in och var nöjd ändå. Varför tveka på att skicka in? finns ju inget att fölora på det.
 

palmen

Moderator
Jag har läst förordningen igen och tycker fortfarande att min tolkning är mer rimlig. I article 5 om cancellation står det uttryckligen att man har rätt till kompensation enligt article 7, om inte bland annat det där med en timme/två timmar om flyget ställs in med mindre än en veckas varsel. Innebär inte det då att allt under article 7 sätts ur spel, inklusive det som citerades ovan? Men ni har alltså ändå fått kompensation i sådana fall?

Men jag håller med om att denna diskussion nog passar bättre i EU-tråden.
Det är precis så artikel 5 ska tolkas, då den sätter artikel 7 ur spel.
Att sedan SAS och andra bolag inte har koll på detta och betalar ut i alla fall är en helt annan sak.
Jag var i kontakt med ett av de företag som driver dessa mål och de tolkade det precis så att artikel 5 står över artikel 7 i detta fall och att de inte skulle ta på sig ett sådant case att driva i domstol då de skulle förlora.
 

brodd

Medlem
SAS är som vanligt inte konsekventa i hur de hanterar ärenden. Jag anmälde två st förra veckan, ett där jag blev ombokad från SK724 till SK728 (framme 23.45 istället för 22.35) och ett där jag blev ombokad från SK703 till SK705 (framme 9.15 istället för 8.05). Dessa ärenden hanterades utav två olika handläggare. Ett av dem fick jag ersättning för (EUR 125), det andra fick jag inget för och blev hänvisad till "European Court of Justice in case C-402/07 and 432/07 (“Sturgeon case”)" när jag tyckte att jag visst borde få ersättning för en inställd flight.
 

Taggen

Medlem
Nja, läs den del av förordningen som @Berglund citerar några inlägg upp: (min fetning)

Om man inte behöver åka mer än en timme tidigare än planerat och inte kommer fram senare än två timmar försenat, så blir det alltså ingen kompensation.

SAS är inte konsekventa med detta i så fall. Jag hade en inställd flight i somras som meddelades samma morgon vi skulle åka och skulle avgått 11:20. Vi bokade om via Guld-supporten till en Lufthansa flight kl. 1025, alltså 55 min innan ordinarie avgångstid och vi var framme 50 min efter ordinarie ankomsttid. Jag fick ersättning utan problem från SAS.
 

Thornado

Medlem
SAS är inte konsekventa med detta i så fall.

Det kan jag hålla med om. Innan jg förstod vad förordningen egentligen säger så har jag också sökt och fått ersättning för detta. Att SAS i vissa fall feltolkar lagtexten är dock en annan fråga än dem som handlar om vad man enligt förordningen har rätt till.
 

AndersSt

Medlem
hänvisad till "European Court of Justice in case C-402/07 and 432/07 (“Sturgeon case”)" när jag tyckte att jag visst borde få ersättning för en inställd flight.

Ganska märklig hänvisning då det rättsfallet väl mer handlar om huruvida en försenad flight kan likställas med en inställd flight.
http://ec.europa.eu/dgs/legal_service/arrets/07c402_en.pdf

Det avhandlar ju inte reducering av ersättning med 50% vid inställt flyg utan försenad ankomst som vi diskuterar här.
Om man googlar runt lite så hävdar faktiskt även de flesta "flygadvokater" på sina hemsidor att man har rätt till ersättning (50%) vid inställt flyg trots att man kommer fram i tid.

Nåväl, lagtexter kan uppenbart tolkas olika, "går det så går det" och i många fall verkar det ju "gå". :)
 
Snabba ryck SAS!

Åkte med SK162 från GOT mot ARN för connecting flight SK2030 ARN-UME i Måndags 10/11.
30min transfer, de fick vänta med landning pga trafikstockning på landningsbanan och hamnade på T5 istället för T4.

Det var kaosartat då de försökte rädda situationen med lösningen att alla som skulle vidare inrikes skulle skynda sig av bak där en buss väntade medans vidare utrikes skulle gå av fram, in till terminalen.

Ni kan själva föreställa er att det inte gick oerhört smidigt.
Nåväl, väl framme vid connecting så var det gate closed.
Egencia appen plingade till med ny Plusbiljett på SK1048 med 3 timmars senare ankomst.
Tog 200kr mat/dryck ersättning, åt kyckling på O’Learys och sipprade mig sedan salongsberusad i Loungen.

Lade in en ticket i Måndags kväll, 25k poäng ramlade in på kontot Onsdag morgon, inget tjafs!
Bra där SAS
 

danielhog

Medlem
Har alltid gillat SAS och valt det men idag kom min första motgång.. Det absolut sjukaste jag vart med om.
Jag är Boende i Charleston USA, och idag ska min mamma flyga hem till GOT, vi har uppgraderat biljetten för 5200 KR till SAS Business SK910 EWR--CPH
En timma innan avfärd märker jag att hon blivit ombokad till Lufthansa via IAD, av någon anledning som vi inte vet. Inget inställt plan eller någonting. Okej tänker vi, spelar ingen roll 2 timmar senare till göteborg planet måste vara inställt. När hon kommer till flygplatsen är hennes bagage inte inkluderat i Lufthansa, så hon behöver alltså betala 700 dollar för 2 väskor till GOT. Okej, det går säkert att claima sedan hon betalar detta.
När hon sedan går på planet till IAD, då får hon 3 nya biljetter vid ombordstigning i gaten och märker att hon blivit NERGRADERAD på alla flyg?
Stor anledning till uppgraderingen var att hon ska nå Guldstatus innan februari.
Jag ringde till Tallinn då svenska kundtjänsten är stängd, och frågar vad fan det är frågan om och de är jätteledsna och blabla, vi refundar dig.
Kan någon här svara på vad fan detta är frågan om?
Har ni varit med om liknande?
Hur kan man inte ringa och säga att en person blivit ombokad?
Står tyvärr i plusgrades villkor att uppgraderingen försvinner vid ombokning, vilket jag tycker är tråkigt och blir en överraskning för många.
 
Toppen