Senaste nytt

SAS flyttar linjen Göteborg-London från Heathrow till Stansted

olo

Medlem
Som sagt, såväl South African Airways, United som Air Canada har haft codeshare med SAS på GOT-LHR. Det tyder väl på att det funnits transferpax.

Exakt. Snabbaste vägen till staterna från Göteborg går via LHR. Det är tokdåligt. Hej då transfer!

Själv har jag inget emot Stansted, men det är för jäkla dyrt med tågbiljetter.

Jag landade på Stansted 2008 och vill missas att tåget liknande ett myclet ner gånget tunnelbanetåg. Fast dyrare.
Att flygplatsen är stor men utan service, gör det inte bättre.
 

Bryant

Medlem
Med tanke på hit många som faktiskt vill resa till Stansted så är det ingen katastrof. Men de kommer att få anpassa priserna efter störste konkurrenten....
 

iRobert

Medlem
Tror inte vi jobbresenärer är lika nöjda, @Bryant. Företaget jag arbetar för har avtal med och skall flyga SAS i högsta möjliga mån och såklart billigaste alternativet, vilket historiskt sett är direktflighterna snarare än via CPH. Vi har kontor i Surrey och det tar mig idag c:a 15-20 minuter med taxi från LHR till Staines/Addlestone/Woking och den smeten. Perfekt att kunna stanna hemma en extra natt och sedan ta morgonflyget över och direkt till kontoret. Jämför detta med att landa mitt ute på en åker halvvägs uppe till Skottland, ta sig ner till centrala London, och sedan vidare söderut. Total jäkla katastrof.

Har man tur har man business i norra London och då kanske det inte är hela världen, men jag tror ändå detta innebär döden för SAS turer mellan London och Göteborg. För jävligt.
 

Bryant

Medlem
Tror inte vi jobbresenärer är lika nöjda, @Bryant. Företaget jag arbetar för har avtal med och skall flyga SAS i högsta möjliga mån och såklart billigaste alternativet, vilket historiskt sett är direktflighterna snarare än via CPH. Vi har kontor i Surrey och det tar mig idag c:a 15-20 minuter med taxi från LHR till Staines/Addlestone/Woking och den smeten. Perfekt att kunna stanna hemma en extra natt och sedan ta morgonflyget över och direkt till kontoret. Jämför detta med att landa mitt ute på en åker halvvägs uppe till Skottland, ta sig ner till centrala London, och sedan vidare söderut. Total jäkla katastrof.

Har man tur har man business i norra London och då kanske det inte är hela världen, men jag tror ändå detta innebär döden för SAS turer mellan London och Göteborg. För jävligt.

Grattis BA och jag hoppas för din skull att du slipper välja SAS i första hand i framtiden.

Stansted har 17-18 miljoner pax per år. Det var det jag menade att många vill åka dit. Sen att det är en mindre trevlig flygplats håller jag med om.

Men är destinationen London och man kan konkurrera med Ryanair så tror jag att SAS kommer att fylla sina plan. Fast med handen på hjärtat är jag riktigt nöjd att de inte flyger dit från ARN! Samtidigt lider jag med er som nu tvingas till Stansted istället.

Nu vet jag inte vad ni har för policy, men jag hoppas att ni inte tvingas in på FR "eftersom de är billigare och flyger till samma flygplats".
 

Palazzi

Medlem
Tror inte vi jobbresenärer är lika nöjda, @Bryant. Företaget jag arbetar för har avtal med och skall flyga SAS i högsta möjliga mån och såklart billigaste alternativet, vilket historiskt sett är direktflighterna snarare än via CPH. Vi har kontor i Surrey och det tar mig idag c:a 15-20 minuter med taxi från LHR till Staines/Addlestone/Woking och den smeten. Perfekt att kunna stanna hemma en extra natt och sedan ta morgonflyget över och direkt till kontoret. Jämför detta med att landa mitt ute på en åker halvvägs uppe till Skottland, ta sig ner till centrala London, och sedan vidare söderut. Total jäkla katastrof.

Har man tur har man business i norra London och då kanske det inte är hela världen, men jag tror ändå detta innebär döden för SAS turer mellan London och Göteborg. För jävligt.

Men linjen var nog redan på ruinens brant, för annars hade man kapat kapacitet på ARN/CPH istället för att helt ta bort linjen från Göteborg. Göteborg är hyfsat stort, men med BA, Norwegian o Ryanair som direkta konkurrenter....vad ska SAS göra (?)
LCY har enorma landningsavgifter, annars kanske det vore ett alternativ.

Jag tror att Stansted är en nödlösning. Man hoppas, troligen något naivt, att de lägre avgifterna ska ge bolaget en chans att utmana konkurrenterna (?) Givetvis tror jag också de är döden för denna SAS-linje.....men det är troligen Göteborgarnas fel snarare än SAS - de har valt konkurrenterna.
SAS har den kostnadsbas man har (man försöker ju pressa ner den) o inte ens för 399kr vägen är de alltid billigast mellan GOT-LHR.
 

Moco

Medlem
Avgifterna är ju lägre på Stansted så de kommer säkert att sänka priset en del...

Betvivlar starkt att några priser kommer att sänkas.

Snowflake, GO, Plus etc etc. Hur många misslyckanden ska det behövas för att inse att de aldrig kommer att kunna slå sig in i LCC-segmentet och att det inte är vad kunderna vill? Det anstår inte en flag carrier att börja välja dessa flygplatser.
 
Toppen