Senaste nytt

SAS flyttar linjen Göteborg-London från Heathrow till Stansted

Agö

Medlem
Kikade lite på Escape Lounge som, om SAS nu väljer att ge loungeaccess till pax, väl är den enda loungen. De har en klar dress code...

Dress Code
The dress code in the lounge is smart casual. Shorts above the knee, baseball caps and football shirts are not suitable for wear in the Escape Lounge, alongside any items of clothing with slogans which may cause offence to other travellers.

Escape Lounge | Stansted Airport
 

Agö

Medlem
Jag har visserligen aldrig varit på Stansted, men är det verkligen så mycket sämre än Heathrow, om det är London man ska till? Det går ju tåg till Liverpool Street på 45 minuter vad jag förstår, så det är inte precis Skavsta-klass på förbindelserna. Och det är väl inte otänkbart att de flesta som flyger SAS från lilla till stora London är på väg just till det sistnämnda och ändå är ointresserade av bytesmöjligheter?
Ja, så kan det vara men då har man redan konkurrens av Ryanair (på samma flygplats) och Norwegian (på Gatwick).

Som sagt, såväl South African Airways, United som Air Canada har haft codeshare med SAS på GOT-LHR. Det tyder väl på att det funnits transferpax.
 

Palazzi

Medlem
Jag har visserligen aldrig varit på Stansted, men är det verkligen så mycket sämre än Heathrow, om det är London man ska till? Det går ju tåg till Liverpool Street på 45 minuter vad jag förstår, så det är inte precis Skavsta-klass på förbindelserna. Och det är väl inte otänkbart att de flesta som flyger SAS från lilla till stora London är på väg just till det sistnämnda och ändå är ointresserade av bytesmöjligheter?

Inte så mycket sämre om man har det som slutdestination. Jag misstänker dock att de som är missnöjda är besvikna över att förlora en bra flygplats för internationella anslutningar - alla bolag flyger ju till/från London Heathrow.

Själv har jag inget emot Stansted, men det är för jäkla dyrt med tågbiljetter. Det äter normalt upp besparingen på biljettpriset.
Själv flugit Ryanair och taget bussen från Stansted.... Inget roligt, men jäkligt billigt :)
 

Moco

Medlem
Jag har flugit sträckan 2-3 gånger i veckan de senaste 2 åren. De senaste två månaderna med vidare anslutning med SAA. Jag tycker att det är riktigt illa.
De som väljer Ryanair kommer ju inte att börja välja SAS nu bara pga flygplatsen. Priserna kommer, med största sannolikhet, vara oförändrade. Resultatet blir ju att man tappar både affärs- och privatresenärer. Jag tror inte alls att detta beslut kommer att fungera för dem. Personligen kommer jag inte att sitta och åka till Stansted, då blir det BA eller LH via MUC/FRA om de nu väljer att göra såhär.
 

Palazzi

Medlem
Jag har flugit sträckan 2-3 gånger i veckan de senaste 2 åren. De senaste två månaderna med vidare anslutning med SAA. Jag tycker att det är riktigt illa.
De som väljer Ryanair kommer ju inte att börja välja SAS nu bara pga flygplatsen. Priserna kommer, med största sannolikhet, vara oförändrade. Resultatet blir ju att man tappar både affärs- och privatresenärer. Jag tror inte alls att detta beslut kommer att fungera för dem. Personligen kommer jag inte att sitta och åka till Stansted, då blir det BA eller LH via MUC/FRA om de nu väljer att göra såhär.

Finns inte det någon anslutning till din sydafrikanska destination med Lufthansa eller Brussels? :) Annars är ju BA som sagt bra...
 

HCas

Medlem
Ja, så kan det vara men då har man redan konkurrens av Ryanair (på samma flygplats) och Norwegian (på Gatwick).

Som sagt, såväl South African Airways, United som Air Canada har haft codeshare med SAS på GOT-LHR. Det tyder väl på att det funnits transferpax.

Ja, jag tvivlar inte på det, men antagligen har SAS räknat på saken och kommit fram till att de inte är tillräckligt många för att det ska vara avgörande. Fast det är klart att de som drabbas är besvikna.
 

Agö

Medlem
Ja, jag tvivlar inte på det, men antagligen har SAS räknat på saken och kommit fram till att de inte är tillräckligt många för att det ska vara avgörande. Fast det är klart att de som drabbas är besvikna.
Det vete f*n om de har. Anledningen till detta måste ju rimligtvis vara att man sålt slottar. Därför måste man nu agera på något sätt och detta är resultatet. Har mycket svårt att tro att detta blir en långvarig linje men jag hoppas förstås att jag får fel.
 

Moco

Medlem
Finns inte det någon anslutning till din sydafrikanska destination med Lufthansa eller Brussels? :) Annars är ju BA som sagt bra...

Jodå, det gör det. Men jag tycker SAA (Star Alliance-transfer överlag) funkar bra. Heathrow är bra både som slutdestination och transferflygplats nu med nya T2 som verkligen har varit ett lyft. Så ja, det är riktigt illa.
 
Toppen