SAS flygbolagspartner i USA

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av mry, 16 Oktober 2011.

1. mry

mry Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har noterat på senare tid att man när man flyger till USA allt som ofta får upp anslutningsflighter i USA med American Airlines istället för UA/CO som man ofta fick förut. Har de något avtal numera och är det ett tecken på att SAS är påväg att lämna *A?

Edit: skrev lite fel i rubriken, kanske någon kan ändra den?

2. Homer

Homer Medlem

jag sökte nyss på inrikes flyg i usa och fick upp alternativ med American Airlines+US, vet inte riktigt hur detta ska tolkas

Last edited: 16 Oktober 2011
  3. mry

mry Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kanske ska tolkas som att American Airlines vill gå med i *A då?

4. ACervin

ACervin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flög i somras med SAS kombinerat med American Airlines en biljett ordnad av resebyrå CPH-LAX-BOS-LHR-CPH. Var lite förvånad faktiskt.

5. Erik Bernskiöld

Erik Bernskiöld Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag vet inte hur man skall tolka det. Jag har lyckats få upp förslag i Corporate Booking med American Airlines, KL & AF även transatrl. Mycket konstigt som sagt.

6. De flesta inrikes flyg biljetter i USA är baserad som enkelresabiljett.

T ex du vill flyga mellan New York och Los Angeles. Direktflyg kan vara dyrt och anslutningsflyg inom samma flygbolag/allians kan också vara dyrt. Men ibland är det så att kombination av New York-Chicago med flygbolag A och Chicago-Los Angeles med flygbolag B är billigare än andra alternativ.

Då kan situation som OPs förekomma.

7. Hej,

SAS kan ha överenskommelse med American Airlines utan att det innebär ändring av Star, One World etc. T.ex. flyger American Airlines från LHR T3 som SAS, och ofta får man upp connections med SAS eller BMI från OSL/ARN/CPH och inte British Airways då det är smidigare. Tror inte man skall läsa så mycket mellan raderna här.

8. tourist

tourist Medlem

Jag har också lagt märke till att jag nu verkar få ungefär lika många förslag SK+American Airlines som SK+UA och SK+CO på sas.se. AHOs förklaring om prissammansättning med hjälp av inrikes enkelbiljetter tycker jag låter plausibel.

Men det är ingen än som ställt den viktigaste frågan: Till vilket program ska jag kreditera dessa American Airlines-miles om jag inte brukar flyga OW? För några år sedan öppnade jag ett konto hos Alaska Air för att lägga dit några tusen miles från American Airlines, men klantigt nog glömde jag bort att hålla kontot vid liv inom 24 månader så mina miles förföll. Nu har jag att välja mellan att återaktivera dem för $75 eller öppna ett nytt konto hos American Airlines, British Airways eller AY (eller AS eller någon annan American Airlines-partner utanför OW) för nästa American Airlines-flygning i december. Är det någon som har tips när jag bara vill spara undan miles utan förhoppningar om status i OW? Finns det något lämpligt program som har familjekonton? (Jag hinner tyvärr inte matchningsflyga med Malev före nästa American Airlines-flygning! ;))

Last edited: 16 Oktober 2011
  9. Jag har många flygbonusprogram konto i olika allianser och vissa av dem använder jag sällan, men samtidigt försöker jag att hindra de miles jag har att gå ut.

Mitt tricks är:
    Programera påminnelse i din almanacka. Ca 6 månader och 3 månader innan miles:en går ut. Om du har Android-mobiler, kan du göra det via Google Calendar.

När du har fått påminnelse, har du ca 6 månader på dig att göra något åt situationen. I värsta fall kan du skänka några miles till välgörenhet. Det räknas också som ett aktivitet.

10. tourist

tourist Medlem

Tack AHO för bra tips att använda framöver, jag borde ha skänkt till välgörenhet, men tyvärr är det nu för sent för mina AS-miles om jag inte betalar $75. :(

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!