Senaste nytt

SAS-flight med flygplanstyp: Aerospatiale/Alenia ATR 72

StarFlyer

Medlem
Flög idag med ATR-72 från KLR-ARN med SK192 Operated by Jettime.

Har flygit med dem tidigare men vissa avgångar så kräver pursern att man slår av mobilen helt och hållet under take-off and landning. Jag trodde att SAS, även opererande bolag följde SAS policy? Någon gång har det varit helt okej att ha mobilen på under take-off and landning men det 3 senaste gångerna har dom kommit fram och bett mig stänga av mobilen.

Vad är det som gäller under dessa förhållanden mellan SAS och Jettime?

Jag har diskuterat den här frågan med JetTime som menar att dom inte kommer att anpassa sig till de nya EU reglerna. Deras motivation till detta beslut är att bolaget mestadels flyger charter (B737 maskinerna) och att deras flygningar åt SAS med ATR72 är en väldigt liten verksamhet. På charterflygningarna önskar man INTE ha en massa resenärer med surfplattor och mobiler under start och landning av säkerhetsskäl. Eftersom JetTime själva ansvarar för säkerheten så har dom all rätt att bestämma vilka regler som gäller ombord. Om vi SAS resenärer trycker på med våra önskemål så kanske förändring sker, vem vet.
 
Ännu en trevlig flygning med SAS ATR. Idag från ARN till TKU. Det var en skratt fyllt safery demo och påminnelsen om alla elektroniska apparater skall vara avstängda under start och landning. By the way. Bild på den nya Meny kortet och planen...
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    173,9 KB · Visningar: 1 754
  • image.jpg
    image.jpg
    216,5 KB · Visningar: 3 638

JohnBrander

Medlem
Har lyckats bli en frekvent resenär på ATR kärrorna nu sista 3 månaderna. Tycker nya 72-600 är helt okej för regionala linjer. Operatören är JetTime med egen besättning. När det gäller service så tar dom alltid Plus först för att sen (till 90%) gå längst fram och servera Go bakåt.

Ja efter mycket om och men kunde jag välja säte, och jag chansade till slut på rad 16 (tror jag det var) som var längst bak jag kunde boka och det visade sig vara sista raden framför Plus. Efter boarding kommer lastmästaren och jag överhör konversationen - "Balansproblem - du måste flytta alla på rad 16 till rad 4" - suck - typiskt. Sen visade det sig att StarFlyer fick rätt, de tog Plus först och sen gick de längst fram - så det blev en win till slut :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag bokade Hamburg->Köpenhamn->Stockholm i SAS Plus och SK652 mellan Hamburg och Köpenhamn är opererad av Jettimes ATR-72.
Jag är dock konfunderad över om verkligen SAS Plus börjar ifrån rad 16. :confused:

Screenshot20140730_3.png
 
A

Aurora

Guest
Jag bokade Hamburg->Köpenhamn->Stockholm i SAS Plus och SK652 mellan Hamburg och Köpenhamn är opererad av Jettimes ATR-72.
Jag är dock konfunderad över om verkligen SAS Plus börjar ifrån rad 16. :confused:

Visa bifogad bild 26982

Man boarder flyet fra bakre inngang :) (dermed er man først ombord og først ut av flyet om man sitter bakerst)

Liten edit: I tillegg sies det at turboprops har mindre støy jo lengre bak propellene du sitter.
 

Dr. Miles

Expert
Man boarder flyet fra bakre inngang :) (dermed er man først ombord og først ut av flyet om man sitter bakerst)

Liten edit: I tillegg sies det at turboprops har mindre støy jo lengre bak propellene du sitter.
Tack för svaret.
När jag flög med Saab 2000 (Turboprop) sist, klev jag ombord från främre dörren.
 

David

Medlem
OT: Flög Cape Air ATR-42 mellan Guam och Saipan. Hade kollat seating chart tidigare och visste att bakre dörren skulle användas och valde ändå rad 1 (längst in i planet) vilket agenten vid incheckning tyckte var väldigt konstigt.

Där fanns dock mer benutrymme och det var helt tomt på andra passagerare flera rader kring mig. :)
 
D

Deleted member 4971

Guest
Tycker ATR är en fin maskin om man blir ensam på raden, annars blir det trångt. Gjort 6 flygningar hittils. Lite förbryllad var jag också första gången att sitta längst bak :D
 
Toppen