Senaste nytt

SAS-flight med flygplanstyp: Aerospatiale/Alenia ATR 72

doc

Medlem
Det var en fullsatt flygning HEL - BMA med AY / BE. Dock inte mycket handbagage där vi satt. Var dock förvånad att ingen stoppade oss med handbagaget. Jag och hustrun hade var sin lika stor väska med oss. Inga problem.
 

fcx

Medlem
Har SAS lyckats fylla kabinen med nästan 18 rader Plus (eller har man bara fel på skyltarna):
20130817_152551.jpg


Första turen med ATR med SAS, ingen behaglig upplevelse. Vid minsta vindpust slår hjältat ett extra slag, eller hoppar över ett. Inget problem att få in handbagage dock, men det är nog den enda fördelen jämfört med en CRJ.
 

JohnBrander

Medlem
Har också gått i fällan med att inte fatta att boarding sker bakifrån, de där fransmännen ska ju förstås hitta på något eget. Men, viktigt för mig på kort flight och jag kommer inte ihåg, var påbörjar de serveringen, bakifrån eller framifrån?
 
Gör de rätt så påbörjas serveringen även den bakifrån men har varit med nån gång att de påbörjat framifrån, troligen delade man inte av planet i klasser då heller (ingen divider).
Har också gått i fällan med att inte fatta att boarding sker bakifrån, de där fransmännen ska ju förstås hitta på något eget. Men, viktigt för mig på kort flight och jag kommer inte ihåg, var påbörjar de serveringen, bakifrån eller framifrån?
 

StarFlyer

Medlem
Har lyckats bli en frekvent resenär på ATR kärrorna nu sista 3 månaderna. Tycker nya 72-600 är helt okej för regionala linjer. Operatören är JetTime med egen besättning. När det gäller service så tar dom alltid Plus först för att sen (till 90%) gå längst fram och servera Go bakåt.
 

Jakob K

Medlem
På ATR42 så är ju iaf rad 1 bakåtvänd - vilket ju kan förnöja en och annan.

Servering och annat sker bakifrån då utrymmet mellan rad 1 och flight deck ju består av ett lastutrymme. Detta utrymme har en smål spång att gå på för piloter och värdinnor.

mvh
 

StarFlyer

Medlem
Det verkar som att det blandas mellan olika ATR typer här. Jag själv relaterar till ATR72-600 som är de allra nyaste flygplanen och som opereras av danska JetTime för SAS räkning (planen målade i SAS färger). Dessa har inga bakåtvända rader och Plus kabinen är längst bak i planet. Servicen börjar i Plus längst bak men så fort den sektionen är avklarad så går personalen längst fram och tar Go kabinen från rad 1 och bakåt.
 

JohnBrander

Medlem
StarFlyer, det låter utmärkt, det är precis en sådan jag ska åka med så jag kör på det, om nu bara sätesväljarfunktionen behagade fungera på Sas webbplats :-(
 
Flög idag med ATR-72 från KLR-ARN med SK192 Operated by Jettime.

Har flygit med dem tidigare men vissa avgångar så kräver pursern att man slår av mobilen helt och hållet under take-off and landning. Jag trodde att SAS, även opererande bolag följde SAS policy? Någon gång har det varit helt okej att ha mobilen på under take-off and landning men det 3 senaste gångerna har dom kommit fram och bett mig stänga av mobilen.

Vad är det som gäller under dessa förhållanden mellan SAS och Jettime?
 
Toppen