Senaste nytt

SAS finansiärer tvekar om nya lån

SAS verkar ju just nu gå bättre ekonomiskt än på länge.
Pensionsfrågan är avgörande...fixar man den tror jag framtiden ser helt ok ut.
Det är nu eller aldrig för SAS ledning och 39 fackförbund. Misslyckas man blir nästan alla arbetslösa i en svår tid, många kommer få ställa om livet helt då.
 

Palazzi

Medlem
Som sagt, vore väldigt synd om SAS tvingar konkursa nu... Ekonomin har väl nästan aldrig mått bättre. Det är väl egentligen tack vare/p.g.a problemen som man har nått en ekonomiskt fungerande organisation.

Det som möjligen kommer stoppa SAS är ju ett problem (pensionerna) som skapades för läääänge sedan. Detta har bolaget sedan dess fått leva och brottats med. Om SAS fungerat som idag, men utan sina jobbigt tunga ryggsäck tror jag att det fungerat alldeles ypperligt.
 

Zwizz

Medlem
Det är alltid intressant diskutera SAS ekonomi.jag tror det beror på att det är ett delvis statsägt bolag.Dessutom monopol på flyg i efterkrigstiden i Skandinavien .Hur mycket pengar som gått förlorade genom åren efter alla investeringar som gjordes med monopolets vinster.Det är säkert mycket och borde aktieägarna för länge sedan reagerat på.Fallhöjden är därmed stor för företaget och dess anställda.Något att gotta sig i för oss läsare av media.Nu har långivarna börjat se allvaret i företagets situation ,nej inte på grund av företagets situation,utan för att långivarnas ägare kräver säkerhet.Alltså låna ut pengar är lönsamt,men risken att förlora dom är så stor.SAS är beroende av lån så nu är det upp till ledningen i SAS att lösa denna delikata uppgift.Jag är en trogen SAS kund och följer detta med stort intresse .Och så något som avhandlas i en annan tråd.Champagne eller inte,det är inte om utan skall vara.God lördags kväll
 

Concorde

Founding Member
SAS borde snegla på BA hur man gick ur en rejäl kris för 2 år sedan. BA hade investerat massa pengar i ny Club kabin- ökat antalet business stolar med nära 20% på ett 30 tal 747 och satt även på dyra gamla avtal för kabin personalen, och hade/har tunga pensions poster. Sen kom sommaren 2007. Alla inom Finance visste att the party is over, men inte exakt när det skulle smälla. Mars 2008 kraschade Bear Stearns och köptes till slut av JPM. Sommaren 2008 körde BA reor i business mellan London och NY för 995 pund! Dom visste också att vilken dag som helst blir det tomt i business kabinerna. Med Lehman blev det även känt för allmänheten att en krasch utav osannolika mått hade skett.

BA drabbades extremt hårt av uppenbara skäl.

Man skar ner på personal, vilket ledde till en bitter fejd med BASSA och Unite (underfack, huvudfack, det första militanta och med olagliga groteska metoder). 4 stora strejker under 18 månaders tid. BA klarade dom utan dramatisk påverkan. Det blev tribunaler och rättegånger, BA vann i högsta domstolen.

Man skar ner på catering också. Det var två rätt dåliga år med BA ur en passagerares perspektiv, och ännu värre för olika falanger inom besättning som sabbade för varandra.
Men efter stålbad och strejker blev det ordning. BA är ett av få bolag som lyckas leverara positivt resultat och bra produkter och service.

SAS skulle också kunna göra något för att vända. Nuvarande modell har varit dödsömd i 10, kanske 20 år.
Alla vet egentligen vad som behövs, men ingen vill säga detta eller ta beslut eftersom det är politiskt självmord. Det statliga ägandet är det största hindret.
 

JonW

Medlem
JonW, en bra sammanfattning. Min poäng är att pensionsfrågan skapar en malströmsliknande ryktesflöde..Om inte kärnfrågan om vad händer med pensionerna i 2013 avklaras så vill jo ingen låna ut pengar.

Jag tittade snabbt på första halvår:
Kassaflöde från den löpande verksamheten 1 891 (164) MSEK
SAS finansiella beredskap uppgår per den 30 juni till 8,2 miljarder SEK
Den finansiella nettoskulden har under året minskat med 572 MSEK och uppgick till 6 445 MSEK på balansdagen.
Under andra kvartalet 2012 har tillgångar motsvarande ett värde om 2,7 miljarder SEK pantsatts.
Per den 30 juni 2012 uppgick den justerade soliditeten till24% (28%). Justerad skuldsättningsgrad uppgick till 1,40
(0,89). I de justerade måtten är hänsyn taget till leasingkostnader.

Källa: http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2q2012se.pdf

Det som inte framgår när när "Due Date" är på obligationerna. Så om dessa skall lösas in nästa år och det sedan finns det oklarheter i pensionsfrågan som skulle käka upp hela det egna kapitalet är det klart att det är jobbigt.

Dina andra poäng håller jag med om, men jag försöker förstå vad det är som gör att detta plötsligen nu blåser upp när det är nästan ett år till "det smäller" gällande pensionsskulden om inte dessa obligationer förfaller tidigt 2013, och man är i en omöjlig situation att få finansmarknaden att refinansiera dessa. Om det inte är så känns det lite som "A storm in a tea cup" som vår vänner i England säger så elegant.
Tack för att du orkade gräva fram siffrorna!
Några kommentarer på dessa:
Finansiell beredskap är inget entydigt redovisningsbegrepp. Jag ser dock att bolaget 1 januari hade 8,9 mdr, och i maj 8,6 mdr i sådan varav 3,7 mdr låg i kassan. Var resten ligger samt hur mycket som återstår 27 okt vet vi inte....
Man kan dock på goda grunder anta att det till stor del är nyemissionsslantarna skattebetalarna m fl satte in häromåret som nu sakta tynar bort...
Att tro att minskning av nettoskulden måste vara positivt är att göra det lite för enkelt.
Minns jag inte fel sålde SAS hangarer etc för några miljarder till Luftis under första halvåret. Detta minskar sannolikt nettoskulden, men är lite som att kissa i byxorna när man fryser. Minskad skuld och lite pengar däröver känns behagligt, men kostnaden för att hyra tillbaka lokalerna överstiger oftast marknadsmässiga räntor för fastighetskrediter.
(Samma reptrick kan förstås även göras genom att sälja egna plan till leasing.)
Samma effekt uppnås på soliditeten. Genom att plocka ut fastigheter minskas balansomslutningen och soliditeten stiger allt annat lika,
Den redovisade soliditetsminskningen från 28 till 24 % kan alltså i själva verket vara ännu större...

Du undrar sen lite över Due dates för obligationer, samt om krisen är prematur i förhållande till pensionsskuldsredovisningen.
Där ska man komma ihåg två saker:
1. Företagsobligationer är oftast förenade med "Covenants", dvs villkorade till att emittenten vidmakthåller vissa finansiella nyckeltal, t ex soliditet, räntetäckningsgrad eller rating. Om denne faller utanför de avtalade nyckeltalen har kreditgivaren rätt att begära omedelbar återbetalning av lånet i sin helhet.
2. I god finansiell Risk Management ingår att varsla en emittent om att man inte avser förlänga ett lån i så god tid som möjligt istället för att låta det komma som en blixt från klar himmel i sista minuten.
Detta gagnar i regel alla. Emittenten har större chans att ta in nytt eget kapital alt. hitta andra kreditgivare ju längre tid han har på sig.
Kreditgivaren kan då få tillbaka sina pengar smidigare än om han måste realisera panter/vänta ut en konkurshandläggning.

Kreditgivarna är förstås varse att pensionsskulden inom någon månad riskera att urholka SAS soliditet.
Vidare har nu två av de tre institut som ratar SAS ändrat sina prognoser från "Stable" till "Negative".
Detta kan mycket väl ha lett till att kreditgivare redan nu begärt möte med SAS för att förklara att krediterna inom kort eller senare måste betalas tillbaka.
Lyckas man inte med detta är konkursrisken förstås överhängande, det inser alla och därför uppstår dessa rykten redan nu oavsett avtalade förfallodagar.
 

agehall

Medlem
Det är väldigt brottåm nu.
Enligt Expressen har stylelsen fört samtal om att försätta SAS i konkurs.

Fast detta behöver ju inte betyda att man faktiskt är på väg dit. Jag är inte det minsta förvånad ATT det diskuterats, men jag skulle bli förvånad om man änsålänge sagt annat än "Konkurs är inte ett alternativ". Men även en sådan diskussion kan bli fina tidningsrubriker när en journalist får tag på den..

Personligen tycker jag det är intressant att följa alla spekulationer som förekommer men jag känner inte direkt att någon vet vad som kommer att hända. Det finns ju uppenbarligen ett par stora problem, men även mycket positivt som inte alls lyfts fram i media. Det är för mig inte självklart hur detta kommer att sluta. Jag tror och hoppas att SAS överlever, men jag vet inte.
 

Kristofer

Medlem
Något som återkommande fascinerar mig är myten om det statliga ägandet i SAS. Hade man gjort en enkätundersökning är jag övertygad om att 90% hade svarat att de tre staterna tillsammans äger 100% av bolaget. Det är fel, fel fel. SAS ägs till 50% av privata investerare. Och så har det alltid varit.
 

Dr. Miles

Expert
Något som återkommande fascinerar mig är myten om det statliga ägandet i SAS. Hade man gjort en enkätundersökning är jag övertygad om att 90% hade svarat att de tre staterna tillsammans äger 100% av bolaget. Det är fel, fel fel. SAS ägs till 50% av privata investerare. Och så har det alltid varit.

Man kan fråga sig varför privata sektor köper SAS aktier. Det går inte att ha majorite, inte heller att förvänta någon utdelning. Har någon bra förklaring?
 

Gweilo

Medlem
Svårt att veta hur allvarlig situationen är egentligen, men "kon" kan väl inte sminkas om hur många gånger som helst.. Personligen tror jag att framför allt danska staten skulle ha svårt att acceptera en konkurs som för med sig att antalet anställda på Kastrup minskar radikalt. Så oavsett nivån på statligt ägande så ser jag ändå att det tyvärr kommer att bli politik av det hela i slutändan, med norrmän och svenskar som relativt passiva och danskar som aktiva för en lösning som stödjer dagens flöden av passagerare ( via Kastrup).
Skulle konkursen vara ett faktum kan man bara spekulera i vad som uppstår istället, möjligen en rekonstruktion a la Swiss och ett "Scandinavian Air", alternativ en situation där volymerna delas upp mellan existerande aktörer och nya lycksökare. Oavsett lär det bli en turbulent tid för både passagerar och fd anställda.
 
Toppen