SAS finansiärer tvekar om nya lån

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Storsteffe, 26 Oktober 2012.

  1. Storsteffe

    Storsteffe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nu är väl inte DI klockren så ofta men ändå, frågan är väl om det verkligen går att bromsa sig ur en uppförsbacke eller om det behövs ett ordentligt tillskott för att rusta upp flottan och strukturera om bolaget på nått vis.

    di.se - SAS finansiärer tvekar om nya lån
     
  2. Reagerade på detta i artikeln;

    Sedan tidigare har investmentbanken Goldman Sachs i uppdrag av de statliga ägarna Sverige, Norge och Danmark att försöka lösa finansieringen genom att hitta en köpare eller ta in mer kapital. Men hittills har ingen kunnat hitta några lösningar.

    Känns bra att pumpa in skattemedel till Goldman Sachs, det blir säkert pengarna tillbaka om de inte hittar någon lösning...eller? :rolleyes:
     
    1 person likes this.
  3. Traveller

    Traveller Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Men om alla vi som gillar SAS här lägger lite var och en så kanske vi kan lösa krisen?
     
  4. Det är nog bättre att vi startar ett eget flygbolag ;)
     
    3 personer gillar detta.
  5. Med risk för att ställa en fråga som nog varit uppe sjuttielva gånger tidigare - skulle det inte funka att splitta SAS mellan länderna? Det vore väl enklaste sättet att starta ett nytt bolag.
    Det har säkert vissa fördelar att ha den sammanlagda folkmängden i de tre små länderna som "basunderlag", men detta förutsätter väl också att man bara kör med en enda hub för att få samordningsvinster...och CPH är redan nu för dominant för svensk/norsk smak.

    Om bolaget i sig säger jag varken bu eller bä, men jag tror inte på SAS som det ser ut idag därför att jag inte tror på ett bolag som ska försöka tillgodose tre olika nationella intressen.
     
  6. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl antagligen billigare så än att fortsätta på den inte så lyckade vägen där nuvarande ägare fortsätter att pumpa in skattemiljarder i det svarta hålet SAS.

    Personligen både tror och hoppas jag (med tanke på förvärvsförsöket 2008) att Lufthansa kommer att köpa konkursboet SAS och göra något bra av det hela. Självklart förutsätter det att man avbryter den pågående svälten av SAS innan de har tappat allt sitt värde genom ytterligare avyttringar.
     
    1 person likes this.
  7. Kalle Andersson

    Kalle Andersson Medlem

    Ort:
    Mälardalen
    Land:
    Sverige Sverige
    Varför inte göra en "japan" och rekonstruera bolaget? Historien visar ju att det är ett lyckat koncept.
     
  8. I Japan gick tidigare Japan Airlines anställda(pensionärer) med på att sänka utdelningsnivå av företagspension och det var ganska stor del.
    (JAL pensionärer hade bra lön då de jobbade under guldår och JAL lovade alldeles för bra avkastning...)
    Jag undrar om SAS pensionärer går med på liknande förslag.
     
  9. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Var inte det Richard Branson's tips om hur man snabbast blir miljonär, d v s om är miljardär från början:D
     
    3 personer gillar detta.
  10. Även om de skulle vara separat bolag hjälper nog inte då bonusresan biljetteras som SAS biljett (biljettnummer börjar med 117-).
    I sådant fall blir din biljett värdelös då kan andra flygbolag inte få pengar av SAS.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×