Senaste nytt

SAS Fast Track på Landvetter Utrikes (GOT)

twiggs

Medlem
Jag ska resa med några vänner från Landvetter med Brussels Airlines till Barcelona och med Lufthansa hem. Jag är den enda som har EBG. Vi reser på samma boknignsummer så vi kan ju använda Business Check-in på båda vägarna, men hur är det med Fast Track på GOT? Är det bara jag som kan använda den, eller kan jag ta med mina 5 vänner där också, i och med att det är samma bokninsnummer? VI reser i Economy.

Fast track på GOT är enbart till för resenärer som flyger med SAS, inte övriga Star Alliance-medlemmar.
(Detta trots att skyltar verkar indikera något annat.)
 

vicce

Medlem
Fast track på GOT är enbart till för resenärer som flyger med SAS, inte övriga Star Alliance-medlemmar.
(Detta trots att skyltar verkar indikera något annat.)

När jag flög med Turkish i januari så gick i Fast Track utan problem? Men de kanske gjorde ett undantag? För jag fick ingen indikation på att det bara gällde flygningar med SAS.
 

twiggs

Medlem
Jag har för mig att det var en codeshare flight med SK (som flögs av TK), så det kanske var därför som de släppte igenom mig?

Just av den anledningen tror jag inte det är. Jag har bekanta som t ex blivit insläppta vid flight med LH och liknande, så tror snarare att man inte kan reglerna.
 

Mikey1122

Medlem
Fast track på GOT är enbart till för resenärer som flyger med SAS, inte övriga Star Alliance-medlemmar.
(Detta trots att skyltar verkar indikera något annat.)

På sas hemsida: Fast Track - SAS kan man läsa:


X Du är välkommen att använda Fast Track om du…

- reser i SAS Business eller SAS Plus.


- reser i Wideroe Business eller Economy Extra.


- är EuroBonus guld- eller diamantmedlem (oavsett biljettyp), förutsatt att resan sker med SAS, Wideroe eller annat Star Alliance-bolag.


- reser i Business med en av våra samarbetspartners.



X Ta med en vän. Som guld- eller diamantmedlem i EuroBonus får du ta med dig en (1) vän eller dina närstående familjemedlemmar genom Fast Track (Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn), förutsatt att ni båda/samtliga reser med SAS, Wideroe eller andra medlemmar i Star Alliance.

Borde ju gälla tycker man...
 

twiggs

Medlem
Borde ju gälla tycker man...

Sen står även detta:

SAS skrev:
Tyvärr! Är du guldmedlem hos någon av våra Star Alliance partners, eller om din flygning sker med annat bolag, så kan du inte utnyttja Fast Track. Kolla din resplan - "Flight operated by".

Hur som helst, lite konstig formulering att tillåta passage vid C-klass resor med samarbetspartners utan att direkt nämna vem/vilka dessa samarbetspartners är. Sedan förbjuder alla andra flygbolagsresenärer passage genom fasttrack genom det sista stycket (som du inte kopierade in).
 

DrKlas

Medlem
Sen står även detta:



Hur som helst, lite konstig formulering att tillåta passage vid C-klass resor med samarbetspartners utan att direkt nämna vem/vilka dessa samarbetspartners är. Sedan förbjuder alla andra flygbolagsresenärer passage genom fasttrack genom det sista stycket (som du inte kopierade in).

Men "annat bolag" måste väl tolkas som bolag som inte ingår i Star Alliance? Som jag har tolkat reglerna gäller följande:

EBG eller högre och biljett med SAS eller annat Star Alliance-bolag ger rätt till fast track.

EBG eller högre och biljett med annat bolag, t.ex. Finnair eller BA, ger (givetvis) inte rätt till fast track.

Sas eller Wideroe Plus eller Business eller Star Alliance business-biljett ger rätt till fast track.

Star Alliance guldkort inom andra program än Eurobonus ger inte rätt till fast track. Då krävs biljett enligt punkten ovan.
 
Toppen