Senaste nytt

SAS försvar mot att de tar bort Champagne i Business och Economy Extra Intra-Europa

MarcusC

Medlem
Det kan omöjligen vara huvudorsaken till att champagne tas bort att personalen "stjäl". Jag tror inte heller dryckesvagnarna står kvar under natten, utan catering plockar med sig i retur. Visst kan crew plocka på sig ett antal flaskor...men svårt se de får med sig några mängder?! I synnerhet då många inom crew inte känner varandra väl, att då smussla ner champagneflaskor i sitt bagage känns som en onödig risk..även om det säkert förekommer?! Jag tror tyvärr SK gör detta i brist på lyhördhet för kunderna och som en kortsiktig besparing....

Men hoppas allas påtryckningar kan ge resultat. SAS tenderar ju vara ett av få bolag som lyssnar lite grann på sina kunder.!
 

Adam

Medlem
Skitsnack! Jag är tidigare SK-kabinpersonal. Numera är det ofta kontroller av sådant. Det finns ingen som tar den risken. Ibland finns det en enorm SAS-stolthet som speciellt den äldre personalen har med sig. De försvarar bolaget för att de tycker att de har världens bästa arbete.

Hoppas SAS lyssnar på sina kunder..
 

twiggs

Medlem
Snackade med en vän häromdagen, som tidigare jobbat som kabinpersonal på SAS att Champagne sällan efterfrågas av kunderna. I och med att det inte är en färskvara, så ligger flaskorna kvar i galley på flera flygningar. Han menade att det allt för ofta skedde stölder från personalens sida, dvs att de plockade med sig oöppnade flaskor hem i väskan. I och med att det är fri servering så är det väldigt svårt för bolaget själva att avgöra om flaskorna konsumerats av kund eller ej. Med andra ord är nog detta en av huvudanledningarna till att man slutar med champagne ombord (för vem tusan vill göra sig besväret att sno hem några flaskor billigt mousserande? ;) )

På SJ hade man tidigare Champagne till försäljning i 1klass, men även där togs det bort för just samma anledning.

Som flera andra påpekat, det är absolut inte någon huvudorsak till att champagnen tas bort utan det är en (väldigt dum) besparingsåtgärd. Champagne och annan dryck lastas på flygplanet och får säkert hänga kvar några flygningar, men tas också ut absolut senast vid dagens sista lastning/avplockning av catering, ofta till och med tidigare då man inför flygningar vill ha nytt och fräscht i galley.

Du har aldrig druckit rödvin på SAS kortdistans antar jag? :rolleyes:

Och på SJ så har champagnen aldrig funnits i 1 klass sedan åtminstone 10-12 (kanske t.o.m. 15-19) år bakåt i tiden. Den fanns enbart i Bistro och plockades fram sällan, eftersom det inte efterfrågades av i princip någon. Någon enstaka ombordare gjorde dock ett tappra försök då man plockade fram den oftast ensamma champagneflaska som fanns ombord och knöt en servett runt flaskan. Mycket trevligt! SJ lär ha haft lite hög kontroll över den champagneflaskan som fanns ombord jämfört med starkspriten som finns betydligt flera av till antalet (som dessutom var betydligt enklare att stjäla på grund av dess lilla storlek).
 

rvarttinen

Medlem
Jaha, ytterligare en anledning att inte välja SAS för kommande resor .... de inte bara prisar ut sig....

Värt att notera i sammanhanget; AF server champagne i Affaires inom Europa. Vidare, de serverar champagne i ekonomklass på långlijerna (i alla fall sist jag åkte med dem längre bak i planet).
Frågade då om de hade något mousseraden, och fick till svar om det var ok - med glimten i ögat(!) - med Champgane, för det var det "enda" mousserande de hade ombord... :)
 

Homer

Medlem
Svensk specialitet med champagne stuk :)

Nygårda-Julmust-Vintage-Oak.jpg
 
Toppen