Senaste nytt

"SAS Första klass till LA - WOW!"

palmen

Moderator
De hade åtminstone betalat för plus, vilket väl även det är betydligt mer än vad de flesta upplever...

Man undrar lite hur upplägget funkar. Om de nu betalade för uppgraderingen själva.. Kontaktar man sas i efterhand och säger "jag kan skriva ett bra blogginlägg om er, hur mycket betalar ni"? Annars är det ju inte ovanligt att en" stor bloggare" får en gratis uppgradering tex, men så verkar inte varit fallet den här gången.

Att de av misstag kallar det första klass förvånar mig inte. Det brukar ju även norwegian premium benämnas som...
Läste igenom kommentarerna. Verkar som om flera "bloggare" blivit bjudna på premiärturen till LA om man nu ska tro allt som skrivs där.
Hur urvalet har fungerat i en sådan process har jag ingen aning om. Men det når ju självklart ut till en rätt stor publik via bloggar, antar att det inte är "tonårsbloggarna" som varit med på en sådan resa heller.
 

anjak

Medlem
SAS hade väl en medveten strategi att lansera premiärturen med många bloggare ombord. Tror inte alls dom har missat att faktagranska utan är rätt glada för publiciteten och att man kallar det första klass. Målgruppen för bloggarna är ju inte dom som hänger på BC och dom har nog inte koll på skillnaden mellan business och first.
 

chazzie

Medlem
En liten ljusglimt och ett smile på ansiktet så här på tisdagsförmiddagen =}

Jag tror dock det är så här majoriteten av "resvana" svenskar upplever det, även om det nu var ett "köpt" reportage. Den fakta man kunde utläsa var... minimal dock =}
 
A

Aurora

Guest
Nothing new under the sun. I Norge er bloggere også big business. Der har jeg sett følgende navngivning:

Thomas Cook charter til Phuket. Vings "Royal Class" ble kalt "FIRST CLASS". Dette er vel "at best" en premium economy.
Ida Wulff -

"Ellers fløy jeg med Royal Class for første gang, som er Ving sin utgave av en first class. Det er ikke den typiske first class med store, komfortable liggesenger, men min vurdering er likevel at jeg syns det er verdt pengene når man skal fly langt. Setene er en god del større, all drikke utenom champagne er inkludert hele veien, underholdning er inkludert + at vi ble servert treretters. Og faktisk champagne på veien til, men det var fordi det var nyttårsaften ;-) "


Norwegian til Fort Lauderdale. Premium ECONOMY som det jo trossalt også heter på billetten?! Nei, dette ble kallt FIRST CLASS.
sophieelise -

"Turen gikk først fra oslo - fort lauderdale, hvor vi skulle sove første overnatte første natten. Reisen tok 10 timer og til vanlig ville jeg ha blitt gal, men vi hadde first class så det gikk greit :) God plass, masse mat, gratis drikke og film hele veien, så tiden gikk fort!"
[Dette er om Norwegian Premium Economy! Herregud :D ]

SAS til New York. Business class. Dette står det også på veggen rett foran bloggern. Allikevel var det FIRST CLASS.
sophieelise -

"Nå er jeg hjemme i oslo, nok en gang. Lang reise. Flydde på første klasse, og på SAS betyr det at man får en egen "seng". Det var en fin tur hjem. Jeg presterte faktisk å bli litt brisen også, første gang full på fly og enda verre er det nok at jeg var GODT brisen på SAS loungen rett før. Jeg må tenke over hva jeg faktisk gjorde der, og nå vil jeg helst bare glemme det. Lol."

["Flydde" er et ord man bruker når man er 5 år og ikke kjenner til bøyning av verb :p ]

Det verste eksempelet er "pilotfrue" som giftet seg med en Norwegianpilot. De fløy - utrolig nok - Thai til Thailand på sin bryllupsreise. Hennes pilot-mann skriver også innlegg på bloggen, allikevel ble Thais Business Class kallt for "Vår bryllupsreise på FIRST CLASS!".
pilotfrue -

Hennes svar i kommentarfeltet på at det de fløy var business class, er "Det er tydelig at mange har hengt seg opp i dette, så la meg gjøre det enkelt: På Thai Airways var det to alternativer. Denne gang gikk vi for det beste. Det er vel ikke nødvendig å diskutere dette mer.."

Long live denial!
 
Last edited by a moderator:
Jag kan lova att om en modebloggare hade läst några av de bloggar som medlemmar här skriver så hade de uttryckt sig "hur i hela friden kan han ha blåa skor till sina jeans utan att ha en accessoar med en accent-färg som bryter av".

Jag gillar verkligen BC, men ibland är det lite väl skyddad verkstad. Hon åkte business, hon var nöjd med det. Då är det betydligt värre att de amerikanska flygbolagen får kalla sin domestic First för just First. Det om något är skandal.
 

Canadien

Medlem
Att kalla den "finaste" klassen på planet man åker för "Första klass" är väl ganska naturligt för oinvigda, men då borde de också referera till Lufthansa Business som "Andra klass" på t ex A380, vilket jag tror sker mer sällan.
 

Andrew

Medlem
Nothing new under the sun. I Norge er bloggere også big business. Der har jeg sett følgende navngivning:

Thomas Cook charter til Phuket. Vings "Royal Class" ble kalt "FIRST CLASS". Dette er vel "at best" en premium economy.
Norwegian til New York. Premium ECONOMY som det jo trossalt også heter på billetten?! Nei, dette ble kallt FIRST CLASS.
SAS til New York. Business class. Dette står det også på veggen rett foran bloggern. Allikevel var det FIRST CLASS.

Det verste eksempelet er "pilotfrue" som giftet seg med en Norwegianpilot. De fløy - utrolig nok - Thai til Thailand på sin bryllupsreise. Hennes pilot-mann skriver også innlegg på bloggen, allikevel ble Thais Business Class kallt for "Vår bryllupsreise på FIRST CLASS!".

Jeg har gitt opp, alt som ikke er økonomi er FIRST CLASS for bloggere.

Detta är utmärkt, så kan vi få ha internationell första klass ifred under våra resor med LH LX osv.

Håller helt med! Lika bra att gemene man inte ser någon skillnad på C och F, och inte nyttjar poäng etc. Det lämnar bara större möjligheter för medvetna resenärer.
 
Toppen