Senaste nytt

SAS första Airbus A320 (bild)

NyfikenGrau

Medlem
Åkte en SAS A320 för första gången igår, CPH-TXL så väldigt kort tur men mycket fräscht och fint plan. Blev dock lite konfunderad när flera säten knarrade märkbart och lysrör blinkade, petitesser visserligen, men känns märkligt på ett så nytt plan. "OYKAR" verkar planet ha hetat om någon känner till något flygplansspecifikt.
 

Malu

Medlem
Åkte en SAS A320 för första gången igår, CPH-TXL så väldigt kort tur men mycket fräscht och fint plan. Blev dock lite konfunderad när flera säten knarrade märkbart och lysrör blinkade, petitesser visserligen, men känns märkligt på ett så nytt plan. "OYKAR" verkar planet ha hetat om någon känner till något flygplansspecifikt.

Construction Number (MSN) 3159
Aircraft Type Airbus A320-232
First Flight 29-05-2007
Age 6.5 Years
Test registration F-WWDQ
Airframe Status Active

OY-KAR SAS Scandinavian Airlines Airbus A320-232 - cn 3159 - Planespotters.net Just Aviation

Intressant att notera att SAS minskade från 180 till 168 stolar efter att man tog över maskinen från IndiGo.
 

NyfikenGrau

Medlem
Åhå, där ser man, den var alltså inte ny utan hade "bara" upphottad inredning då förmodligen?

Edit:

Intressant att notera att SAS minskade från 180 till 168 stolar efter att man tog över maskinen från IndiGo.

Ok, nu förstår jag sammanhanget och har mina teorier om varför ett så nytt plan verkade så "använt" :)
 
Last edited:

KalleSus

Medlem
I samband med alltfler leveranser av Neo till SAS-flottan börjar nu också SAS 320 Classic att fasas ut.
Tre stycken ska vara på väg ut - OY-KAL (är fortfarande i SAS-trafik), OY-KAM (befinner sig i Tallinn sen tio dagar tillbaka) och OY-KAO (uppställd i Köpenhamn sen årsskiftet).
Dessa maskiner ska till Vueling, enligt uppgift.
 

fcx

Medlem
Idag en tur med norgebaserade OY-KAR på Norsk Inrikes för min del. Svensk crew. Trevligt.
I samband med alltfler leveranser av Neo till SAS-flottan börjar nu också SAS 320 Classic att fasas ut.
Tre stycken ska vara på väg ut - OY-KAL (är fortfarande i SAS-trafik), OY-KAM (befinner sig i Tallinn sen tio dagar tillbaka) och OY-KAO (uppställd i Köpenhamn sen årsskiftet).
Dessa maskiner ska till Vueling, enligt uppgift.
Vad sker med de A319 man har i flottan? Ska de behållas?
 

KalleSus

Medlem
Idag en tur med norgebaserade OY-KAR på Norsk Inrikes för min del. Svensk crew. Trevligt.

Vad sker med de A319 man har i flottan? Ska de behållas?

Inte hört några rykten om dessa 4 maskiner. Kan tänka mig att de ännu gör viss nytta på främst norsk inrikes. Men i takt med att SAS får ordning på SAS Link och Bergen-basen, så är det väl troligt att dessa kommer att försvinna.
Nu är ju inte dessa maskiner så mycket äldre än de Embraer som ingår i Link-flottan, men åtminstone tre av dem måste väl inom en snar framtid målas om, om de ska behållas ;)
 

KalleSus

Medlem
OY-KAO flög i går från Köpenhamn till Shannon som SK 9171 - inför Vuelings övertagande av maskinen.
OY-KAL och OY-KAM är båda kvar i Tallinn.

Jag såg något rykte om att OY-KAL kommer att vara kvar ännu en tid hos SAS, men inget bekräftat.
 
Toppen