Senaste nytt

SAS första Airbus A320 (bild)

SK1989

Medlem
Parkerad i två år på Irland.. Känns sådär att hoppa in i en maskin som bara "stått"...
27e Januari var det Spanair kursade så cirka 7 månader på marken vilket inte är i närheten vad vissa maskiner stått i USAs öken... dessutom så läggs det mycket jobb innan de sätts i trafik med service, ny interiös och målning så kärran kommer kännas mer eller mindre sprillans ny igen!
 
Riktigt så lång tid är det inte. Sista flight med passagerare(enligt airfleets) med just det här planet gjordes i slutet av November 2011, Venedig-Barcelona. Spanair konkade i januari i år, efter konkursen flögs maskinen till Irland. Under slutet av december kommer förmodligen SE-RJE till CPH och trafikstart i SAS linjenät blir i januari 2013.

Eftersom SAS aldrig har haft Airbus A320 i sin flotta tidigare är det ett stort byråkratiskt pappersarbete som just nu "arbetas" igenom. Det är myndighetskrav. Det måste tas fram ett flertal olika SK specifika manualer om just A320. Det spelar ingen roll att A319/A321 redan finns i flottan sedan 2001.
Sedan ska kärran målas om, byggas om invändigt och det är flera månaders väntetid på nya flygstolarna SAS beställt.
Allt som allt kommer det ta ca 11 månader från kärran landade på Irland tills hon börjar flyga SK pax.
 
Last edited:

Traveller

Medlem
27e Januari var det Spanair kursade så cirka 7 månader på marken vilket inte är i närheten vad vissa maskiner stått i USAs öken... dessutom så läggs det mycket jobb innan de sätts i trafik med service, ny interiös och målning så kärran kommer kännas mer eller mindre sprillans ny igen!

Ops, otroligt vad tiden går fort... Sinnet och minnet sa januari 2010 men jag verkar ha fel.. erkänner jag å det ödmjukaste..
 

TjudöBoy

Medlem
Känns ju inte direkt optimalt att parkera ett flyg på Irland, altså väderleks mässigt! Irland kallas ju inte "Den gröna ön" för att det är torrt å varmt där...;)
 

fly4fun

Medlem
Utan att vet precis hur denna kärra hanterats så har man väl ett underhållningsprogram på parkerade kärror, vilket bl.a. innebär att motorer och andra "hål" tejpas för att det inte ska komma in fukt och "skit". Kärrorna tas ut och rullas, motorer körs, vätskor byts, m.m. med jämna mellanrum.
 
Irland är ett populärt ställe i europa för leasingbolag att parkera flygplan. Jag minns att bara någon dag efter Malevs konkurs hade samtliga 18 737NG flugits från Budapest till Irland.
 
Hej.
På länken nedan kan ni se en bild på SAS allra första Airbus A320 med reg SE-RJE.
Kärran ser riktigt fin ut i SAS målning. Jag hoppas den blir vanlig på ARN!
Det är en ex Spanair.
JK inredningen är borta och enligt uppgift blir det 168 stolar. A320 är godkänd för 180 passagerare.

Skyliner - aviation news & more


Intressant att den fick SE registrering fast dessa skall baseras till CPH basen.
 

mry

Medlem
Antar att det är det här planet det pratas om va?

2053782.jpg
 
Last edited:
Toppen