Senaste nytt

SAS får tillbaka mångmiljonböter

Igorius

Medlem
Inte riktigt med. Kartellbeslut som fattas av kommissionen ?
Du menar att kommissionen tar beslut mot karteller ?
Och på vad sätt skulle detta ha sin grund i immunitetsansökningar ? Med tanke på vilka stora belopp som det kostar företagen i form av minskade intäkter och eventuella böter, är det sista man vill ha en undersökning/utredning.

Normala förfarandet borde vad gäller dessa ärenden vara att det är någon/några som inte får vara med i kartellen eller har drabbats ekonomiskt av ofri konkurrens, som ligger bakom.
Alternativt att kommissionen själva på något sätt upptäckt oegentligheter och sätter igång en utredning.
Tja, det kanske låter märkligt, men för någon som ägnar huvuddelen av sin vakna tid åt konkurrensrättslig rådgivning (vilket jag gör) är det hela inte så knepigt. EU-kommissionen bötfäller karteller, och de av kommissionens utredningar som leder till bötesbeslut triggas oftast av att något av de företag som deltagit i överträdelsen själv tipsar kommissionen (genom en s.k. immunitetsansökan). Genom att göra det kan företaget slippa böter. Andra deltagare i samma överträdelse som självmant lämnar information till kommissionen, men inte är "först på bollen", kan få nedsättning av böterna (s.k. leniency).

Mer info finns t.ex. på kommissionens hemsida: About the cartel leniency policy - European Commission

På svensk nivå har Konkurrensverket ett liknande program: Lämna kartellen och slipp böter | Konkurrensverket
 

Valley

Medlem
Jag kan bekräfta att @Igorius har rätt. Lyssna på honom, @Valley.

Idel öra :)
Betvivlar inte det minsta det som skrivs.
Men var det så det gick till i detta fallet ? LH Cargo, kastade sig över kommissionen när det väl var ett faktum. Eller hörde man av sig precis innan det drog igång för att man visste lite mer än andra ?
Mitt konspiratoriska jag har lite svårt att fixa att man som enda aktör (flygbolag såväl som speditör) skulle få tillhöra finrummet som tjallare.

För att avsluta för egen del. I denna kartellröra avseende flygfrakt finns så mycket nedgrävt som inte flygbolagen direkt eller ens indirekt är indragna i.
Den delen hamnar på lite andra aktörer.
Följer dock detta med spänning så om man har information om dylikt är jag glad mottagare :D
 

Agö

Medlem
Idel öra :)
Betvivlar inte det minsta det som skrivs.
Men var det så det gick till i detta fallet ? LH Cargo, kastade sig över kommissionen när det väl var ett faktum. Eller hörde man av sig precis innan det drog igång för att man visste lite mer än andra ?
Mitt konspiratoriska jag har lite svårt att fixa att man som enda aktör (flygbolag såväl som speditör) skulle få tillhöra finrummet som tjallare.

För att avsluta för egen del. I denna kartellröra avseende flygfrakt finns så mycket nedgrävt som inte flygbolagen direkt eller ens indirekt är indragna i.
Den delen hamnar på lite andra aktörer.
Följer dock detta med spänning så om man har information om dylikt är jag glad mottagare :D
Förenklat. Först in kan få full immunitet. Därefter blir det att ta en nummerlapp i kön. Så här såg det ut i november 2010. Som synes talar vi om ett antal andra bolag som samarbetade och fick nedsättning.

European Commission - PRESS RELEASES - Press release - Antitrust: Commission fines 11 air cargo carriers €799 million in price fixing cartel

upload_2016-3-3_13-10-50.png
 
Toppen