Senaste nytt

SAS EuroBonus World Mastercard Premium ger 1.000 statuspoäng per månad

Olle K

Medlem
Jag har förutom SAS World Mastercard premium också ett Coop Mastercard. När jag nyligen var på Teneriffa, betalade jag med kortet samma dag vid ett tillfälle. Med Coops kort är valutapåslaget 0 % och med SAS 2 %.

Utfallet för valutakurserna blev då:
Med SAS Mastercard: Handlat 24 januari, bokfört 26 jan 10.1600.
Med SAS Mastercard: Handlat 26 jan, bokfört 29 jan 10.1232 (här tar jag 2 varianter, ena bokfört 26 januar och den andra inköpt 26 jan för att visa att skillnaden finns oavsett)
Med Coop mastercard bokfört 26 jan 9,827632

Då både är mastercard, borde SAS växelkurs då blivit som jag tänker: Coops kurs 9,827632x1.02 (med 2 % påslag)=10.02 kr.

Vad tror ni gör skillnaden? Mer påslag från SAS sida än 2 %?
 

Berglund

Medlem
Hej hur fungerar de 1000 månatliga bonuspoängen? Räknas de efter när du skaffat kortet eller ditt "EB-år".
Läs kortvillkoren. Där står det att du får 1000 statuspoäng för varje månad som du använder kortet, dvs varje månad där du har minst en korttransaktion. Poängen utbetalas till ditt Eurobonuskonto kort efter varje månadsskifte.
 

Gocaps

Ny medlem
Läs kortvillkoren. Där står det att du får 1000 statuspoäng för varje månad som du använder kortet, dvs varje månad där du har minst en korttransaktion. Poängen utbetalas till ditt Eurobonuskonto kort efter varje månadsskifte.

Okej tack, lite halv trög än så länge.
Dvs skaffar jag det nu och mitt EB startar om i juni, så börjar min status på 0 igen och de 1000 fortsätter bygga på nytt alltså. Tror jag är på banan isåfall.
 

palmen

Moderator
Okej tack, lite halv trög än så länge.
Dvs skaffar jag det nu och mitt EB startar om i juni, så börjar min status på 0 igen och de 1000 fortsätter bygga på nytt alltså. Tror jag är på banan isåfall.
Ja det kommer komma 1000 baspoäng varje månad. När ditt EuroBonus år nollställs så hamnar du på 0 och sen fortsätter du få 1000 per månad. Sammanlagt blir det 12000 baspoäng per år mot din status.
 

olo

Medlem
Jag har förutom SAS World Mastercard premium också ett Coop Mastercard. När jag nyligen var på Teneriffa, betalade jag med kortet samma dag vid ett tillfälle. Med Coops kort är valutapåslaget 0 % och med SAS 2 %.

Utfallet för valutakurserna blev då:
Med SAS Mastercard: Handlat 24 januari, bokfört 26 jan 10.1600.
Med SAS Mastercard: Handlat 26 jan, bokfört 29 jan 10.1232 (här tar jag 2 varianter, ena bokfört 26 januar och den andra inköpt 26 jan för att visa att skillnaden finns oavsett)
Med Coop mastercard bokfört 26 jan 9,827632

Då både är mastercard, borde SAS växelkurs då blivit som jag tänker: Coops kurs 9,827632x1.02 (med 2 % påslag)=10.02 kr.

Vad tror ni gör skillnaden? Mer påslag från SAS sida än 2 %?
Det är skillnad på mastercard och mastercard. SAS är exempelvis varianten World. ICA har ett tredje med ännu sämre växlingskurs.
 
Toppen