Senaste nytt

SAS EuroBonus World Mastercard Premium ger 1.000 statuspoäng per månad

Canadien

Medlem
Signade upp för kortet tidigare idag, men efter att ha läst igenom tråden håller jag med tidigare postare att om man har cirka 100k poäng in om året och en eller två Amex vouchers så finns det egentligen inga poäng över till att köpa fler bonusresor med. Och Amex 50% slår ju max 40% som man får med MC.

Iofs värt att köra ett år för 1500 med dubbla poäng, 10000 välkomstpoäng och 12000 statuspoäng vilket kanske tar en till diamond. Men sen blir det nog att falla tillbaka på något billigare kort.

Fördelen med MC är att det gäller för fler än 2 personer, d v s om du hittar platser så kan du boka upp hela familjen.
 

palmen

Moderator
Hej,

jag har en fråga efter att ha läst genom större delen av tråden. Jag har i dagsläget SAS eurobonus mastercard. Just nu kör de kampanjen med 10000p välkomstbonus och dubbel intjäning i januari. Min fråga är:

Kan jag skaffa kortet nu innan 8:e december, betala 1495 kr i årsavgift, vänta tills jag fått välkomstbonusen på 10k poäng, shoppa som en dåre i januari för dubbla poäng, sedan nedgradera premiumkortet till vanligt sas eurobonus mastercard med årsavgiften 395 kr så fort 10kp är inreggade på kontot och få tillbaka den outtnyttjade delen av årsavgiften. Säg att jag säger upp kortet i mars, då har jag alltså inte utnyttjat kortet 8 av 12 månader, dvs så får jag tillbaka 8/12*1495 = 996 kr.

Läste att paragraf 17.1 bör gälla här. Tolkar jag allt rätt?

MVH,
Tomino
Vad säger paragraf 17.1?
På amex får man tillbaka årsavgift, vet inte om det är samma på mastercard.
 

tomino

Medlem
Vad säger paragraf 17.1?
På amex får man tillbaka årsavgift, vet inte om det är samma på mastercard.

Paragraf 17.1 säger följande:

17. Priser och avgifter m.m.

17.1 Allmänt om priser och avgifter

Priser och avgifter som har samband med nyttjandet av kortet utgår med de belopp som framgår av Prisbilagan.

Kontohavaren erlägger i förekommande fall års-/månadsavgift i förskott. Om avtalet avslutas innan den period för vilken årsavgift betalats i förskott har gått till ända, har kontohavaren rätt till återbetalning av den del avgiften som avser tiden efter det att avtalet har avslutats.

Kontohavaren medger att betalning av avgifter får ske genom att SEB Kort belastar kontot. Samtliga avgifter kapitaliseras månadsvis. Vid försenad betalning utgår påminnelse- och kravavgifter med belopp som framgår av Prisbilagan.

Ränta utgår inte på kontohavarens eventuella tillgodohavande på kontot.

Kontohavaren äger inte rätt att avrunda belopp.
 

palmen

Moderator
Paragraf 17.1 säger följande:

17. Priser och avgifter m.m.

17.1 Allmänt om priser och avgifter

Priser och avgifter som har samband med nyttjandet av kortet utgår med de belopp som framgår av Prisbilagan.

Kontohavaren erlägger i förekommande fall års-/månadsavgift i förskott. Om avtalet avslutas innan den period för vilken årsavgift betalats i förskott har gått till ända, har kontohavaren rätt till återbetalning av den del avgiften som avser tiden efter det att avtalet har avslutats.

Kontohavaren medger att betalning av avgifter får ske genom att SEB Kort belastar kontot. Samtliga avgifter kapitaliseras månadsvis. Vid försenad betalning utgår påminnelse- och kravavgifter med belopp som framgår av Prisbilagan.

Ränta utgår inte på kontohavarens eventuella tillgodohavande på kontot.

Kontohavaren äger inte rätt att avrunda belopp.
Det där går väl bara att tolka som att man får tillbaka på årsavgiften om man avslutar i förtid.
Hade ingen koll på detta men det är ju bra. Jag kommer dock inte med nuvarande regler avsluta mitt kort under några som helst omständigheter.
 

JAONHA

Medlem
Bytte till Mastercard Premium i juni och hade innan dess "vanliga" Mastercard. Jag blev i slutet av november krediterad för delar av årsavgiften. Utan att jag behövde göra något! Så mao rätt tolkat
 

gneken

Medlem
Har SAS MC Premium just nu men funderar på att gå över till SAS AMEX premium istället baserat på att jag ungefär gör 1-2 resor om året, så tjänar knappt ihop poäng till en poängresa om året, samt att SAS Amex Premium är lite billigare. Kan ju köra det vanliga SAS MC som backup när butiker inte tar AMEX.

Tänker jag fel eller vad tror ni?
 

Hafermann

Medlem
Har SAS MC Premium just nu men funderar på att gå över till SAS AMEX premium istället baserat på att jag ungefär gör 1-2 resor om året, så tjänar knappt ihop poäng till en poängresa om året, samt att SAS Amex Premium är lite billigare. Kan ju köra det vanliga SAS MC som backup när butiker inte tar AMEX.

Tänker jag fel eller vad tror ni?

Med de förutsättningar du beskriver, och om du inte är i behöv av baspoäng från kort så tycker jag att det låter klokt.
 
Toppen