Senaste nytt

SAS Eurobonus Milage Run (Segment) tråd

LHF_fan

Medlem
Har bokat nu och det blev såhär:
LLA-ARN-FRA-NCE
NCE-ZRH-ARN-LLA

En fundering.. står såhär på biljetten:
LLA-ARN med SK3
ARN-FRA med LH6227(Flygs av SAS)
FRA-NCE med LH1060

NCE-ZRH med LX565
ZRH-ARN med LX4706(Flygs av SAS)
ARN-LLA med SK10

Får ju minst två legs på denna bokning, men hur är det med flygningarna som är codeshare och utförs av SAS?
 

Dr. Miles

Expert
Har bokat nu och det blev såhär:
LLA-ARN-FRA-NCE
NCE-ZRH-ARN-LLA

En fundering.. står såhär på biljetten:
LLA-ARN med SK3
ARN-FRA med LH6227(Flygs av SAS)
FRA-NCE med LH1060

NCE-ZRH med LX565
ZRH-ARN med LX4706(Flygs av SAS)
ARN-LLA med SK10

Får ju minst två legs på denna bokning, men hur är det med flygningarna som är codeshare och utförs av SAS?
SAS operated flight räknas som SAS flight även om den har något annat flygbolags flightnummer.
I ditt exempel har du 4 SAS operated flights = 4 kvalificerade segments. (förutsatt att du har bokat i den bokningsklass som ger poäng)
 

LHF_fan

Medlem
SAS operated flight räknas som SAS flight även om den har något annat flygbolags flightnummer.
I ditt exempel har du 4 SAS operated flights = 4 kvalificerade segments. (förutsatt att du har bokat i den bokningsklass som ger poäng)

Hmm.. ja, jag anade det. Har klass W på flygningarna med SAS och klass V på övriga.
 

LHF_fan

Medlem
SAS operated flight räknas som SAS flight även om den har något annat flygbolags flightnummer.
I ditt exempel har du 4 SAS operated flights = 4 kvalificerade segments. (förutsatt att du har bokat i den bokningsklass som ger poäng)

Hur vet man vilken bokningsklass som ger poäng?

Har försökt hitta information om detta men ser bara att V ger 50% på Swiss. Dock är ju resorna ARN-FRA med LH6227 och ZRH-ARN med LX4706 operated by SAS, så om jag tolkar Agehall rätt borde även de ge "kvalificerad flygning", dvs ger hela bokningen 4 legs. Eller är jag helt fel ute? o_O
 

palmen

Moderator
Hur vet man vilken bokningsklass som ger poäng?

Har försökt hitta information om detta men ser bara att V ger 50% på Swiss. Dock är ju resorna ARN-FRA med LH6227 och ZRH-ARN med LX4706 operated by SAS, så om jag tolkar Agehall rätt borde även de ge "kvalificerad flygning", dvs ger hela bokningen 4 legs. Eller är jag helt fel ute? o_O
Bara att titta på sas sida för intjäning från andra bolag, där framgått vilka bokningsklasser som ger poäng. De som inte är listade ger 0.
Du kan utgå ifrån att den flighterna som är med SAS men med LH/LX flygnymmer ger som sas go Saver, det kan rock ge 0 eller mer beroende på vilken bokningsklass det översätts till.
 

LHF_fan

Medlem
Bara att titta på sas sida för intjäning från andra bolag, där framgått vilka bokningsklasser som ger poäng. De som inte är listade ger 0.
Du kan utgå ifrån att den flighterna som är med SAS men med LH/LX flygnymmer ger som sas go Saver, det kan rock ge 0 eller mer beroende på vilken bokningsklass det översätts till.

Puuh, vilken djungel! :)

Har jag förstått det rätt borde det bli såhär:

LLA-ARN(W) med SK3 = Kvalificerad flygning + 250 baspoäng
ARN-FRA(V) med LH6227(Operated by SAS) = Kvalificerad flygning + 500 baspoäng
FRA-NCE(V) med LH1060 = 500 baspoäng

NCE-ZRH(V) med LX565 = Enl swiss 271 miles * 50%.. men ger dock minimum 300 poäng
ZRH-ARN(V) med LX4706(Flygs av SAS) = Kvalificerad flygning + 500 baspoäng
ARN-LLA(W) med SK10 = Kvalificerad flygning + 250 baspoäng

Eller är det omöjligt att veta i förväg? (undrar om jag behöver boka ett till leg run tor ARN)
 

agehall

Medlem
Det är omöjligt att veta hur mycket poäng du får i förväg. Segment ska du dock få oavsett om du bokat flighterna som codeshare eller inte.
 

palmen

Moderator
Puuh, vilken djungel! :)

Har jag förstått det rätt borde det bli såhär:

LLA-ARN(W) med SK3 = Kvalificerad flygning + 250 baspoäng
ARN-FRA(V) med LH6227(Operated by SAS) = Kvalificerad flygning + 500 baspoäng
FRA-NCE(V) med LH1060 = 500 baspoäng

NCE-ZRH(V) med LX565 = Enl swiss 271 miles * 50%.. men ger dock minimum 300 poäng
ZRH-ARN(V) med LX4706(Flygs av SAS) = Kvalificerad flygning + 500 baspoäng
ARN-LLA(W) med SK10 = Kvalificerad flygning + 250 baspoäng

Eller är det omöjligt att veta i förväg? (undrar om jag behöver boka ett till leg run tor ARN)
Codeshare flighterna ger högst troligt 500 poäng styck, det kan dock bli mer eller inga poäng alls om du har otur.
Flighterna med Lufthansa och Swiss kan jag itne i huvudet, men du får alltid minimumsumman åtminstone så det stämmer säkert.
2300 poäng är med andra ord en trolig summa poäng du får ihop men det är inte skrivet i sten
 
Toppen