Senaste nytt

SAS Eurobonus Milage Run (Segment) tråd

bnr

Medlem
Välkommen hit @bnr!

Ett av de billigaste sätten att få in segment från ARN är danskt inrikesflyg, Ålborg och Århus via CPH (vissa dagar är även Billund billigt).

CPH-BER borde vara med vändande flyg, och är det definitivt om det är en CRJ på sträckan. För att komma runt problemet med för kort bytestid får du boka två enkelresor (men det är alltid förenat med viss risk att boka separata enkelresor om något går fel).

Att flyga in 29 segment är absolut inte gratis, och kommer att ta ett tag att göra. Hur många nivåpoäng har du idag? Det kanske blir mer ekonomiskt och roligare att ta EBG på poäng? Om du tar Amex Elite före årsskiftet får du ju 20 000 nivåpoäng för 3 500 kr, och förmodligen har du redan en del poäng på kontot.

Tack för välkomnandet!

Får kika på danskt inrikes samt enkelresor för att undvika varningsmeddelandet om bytestiden, frågan blir ju "är det värt risken?".
Har inte många nivåpoäng alls tyvärr; endast 6 000 poäng f.t., bara flugit inom Norden under denna kvalificeringsperiod och flyger inte så värst mycket.
Har i och för sig 5 000 poäng till på väg (GO ARN-MMX-ARN igår och PLUS ARN-LHR-ARN i januari), men det känns som att legs bör bli billigare, eller jag kanske har fel? :)

Har kikat på Amex Elite, även postat ett par frågor i tråden (Vi som ska beställa SAS EuroBonus Elite American Express kortet | Sida 37 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor där du gärna får komma med input om du har möjlighet.
Hoppas jag inte bryter mot någon regel om hänvisar till en annan tråd i denna tråd...

Tack för hjälpen.
 

bnr

Medlem
Man kan tvingas ut i ankomsthall och måste gå runt hela flygplatsen med ev säkerhetskontroll (exvis Oslo), det kan vara bussgate där du ånyo måste genom säkerhetskontroll etc. Oftast hinner du, men är det kortare byte än MCT (minimum connection time) så finns inga garantier. Lycka till!

Ahh, det har du ju helt rätt i. Tänker bara tillbaka på de få upplevelser jag har på just CPH där jag aldrig anlänt "otympligt".
 

Nemo

Medlem
Tack för välkomnandet!
Får kika på danskt inrikes samt enkelresor för att undvika varningsmeddelandet om bytestiden, frågan blir ju "är det värt risken?".
Har inte många nivåpoäng alls tyvärr; endast 6 000 poäng f.t., bara flugit inom Norden under denna kvalificeringsperiod och flyger inte så värst mycket.
Har i och för sig 5 000 poäng till på väg (GO ARN-MMX-ARN igår och PLUS ARN-LHR-ARN i januari), men det känns som att legs bör bli billigare, eller jag kanske har fel? :)
Du måste älska att flyga om du med den nya EuroBonus intjäningen efter nyår vill dra in ett EBG i princip från scratch på MR /Segment Run. För det är inte mycket ekonomi att skaffa ett EBG på det här sättet. Ett alternativ är att flyga in ett Aegean Guldkort, har du kollat på det? Då får du Star Alliance Guldförmåner, som i stort täcker vad du skulle ha med EBG. Ett annat alternativ är att du har EBS mars ut, gäller tre månader till sista juni. Under sommaren flygar du under ett par veckor in ett EBG med segment på Wideroe sommarpass, om du vill flyga små propellerplan i Norge vill säga.
 

fcx

Medlem
Tack för välkomnandet!

Får kika på danskt inrikes samt enkelresor för att undvika varningsmeddelandet om bytestiden, frågan blir ju "är det värt risken?".
Har inte många nivåpoäng alls tyvärr; endast 6 000 poäng f.t., bara flugit inom Norden under denna kvalificeringsperiod och flyger inte så värst mycket.
Har i och för sig 5 000 poäng till på väg (GO ARN-MMX-ARN igår och PLUS ARN-LHR-ARN i januari), men det känns som att legs bör bli billigare, eller jag kanske har fel? :)

Har kikat på Amex Elite, även postat ett par frågor i tråden (Vi som ska beställa SAS EuroBonus Elite American Express kortet | Sida 37 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor där du gärna får komma med input om du har möjlighet.
Hoppas jag inte bryter mot någon regel om hänvisar till en annan tråd i denna tråd...

Tack för hjälpen.

Ja, med saldo 11 000 och Amex elite blir det 31 000. Återstår 14 000 poäng till guld. Om du hinner, ta en resa till Grekland eller Spanien i Plus innan årsskiftet så blir det 10 000 poäng (3600 SEK ARN-CPH-PMI-CPH-ARN i mellandagarna. Lägg till en övernattning och jobba på solbrännan). Resterande 4 000 poäng går lätt att skrapa ihop på en resa i Plus.

Hinner du ingen resa innan nyår måste du tjäna in poäng enligt nya tabellen, och då är det 4 500 poäng per ToR ARN-CPH-XXX i billig plus. Dvs du behöver 3 sådana resor (plus ytterligare 500 poäng). Hamburg, Bremen och Berlin är förhållandevis billiga resmål för en sådan utflykt.

Jag tror att det blir billigare och roligare att få EBG på poäng än på segment.
 

bnr

Medlem
Du måste älska att flyga om du med den nya EuroBonus intjäningen efter nyår vill dra in ett EBG i princip från scratch på MR /Segment Run. För det är inte mycket ekonomi att skaffa ett EBG på det här sättet. Ett alternativ är att flyga in ett Aegean Guldkort, har du kollat på det? Då får du Star Alliance Guldförmåner, som i stort täcker vad du skulle ha med EBG. Ett annat alternativ är att du har EBS mars ut, gäller tre månader till sista juni. Under sommaren flygar du under ett par veckor in ett EBG med segment på Wideroe sommarpass, om du vill flyga små propellerplan i Norge vill säga.

Jadu, gillar verkligen att flyga och frågan är väl hur man definierar ekonomi? Hur mycket skulle jag minst behöva avsätta för att flyga in 29 legs?
Känns som att Wideroe Sommarpass är bra i teorin men att man kommer behöva övernatta på minst ett par ställen och att det höjer kostnaden, vet dock inte om det ändå landar på mindre $$ än att köra 29 legs...
Har du möjligtvis koll på frågan om ungdomsbiljetter? Räknas de som kvalificerande flyg så är det ju bara ~12 000 SEK man landar på.

Tack för tipset om Aegean, men det känns inte jättelockande eftersom jag inte kan utnyttja fast track på samma sätt som jag kan med EBG. 72 000 miles för Aegean Gold känns rätt saftigt, är det för att jag är ovan i att räkna i miles eller är det rätt mycket?
 

bnr

Medlem
Ja, med saldo 11 000 och Amex elite blir det 31 000. Återstår 14 000 poäng till guld. Om du hinner, ta en resa till Grekland eller Spanien i Plus innan årsskiftet så blir det 10 000 poäng (3600 SEK ARN-CPH-PMI-CPH-ARN i mellandagarna. Lägg till en övernattning och jobba på solbrännan). Resterande 4 000 poäng går lätt att skrapa ihop på en resa i Plus.

Hinner du ingen resa innan nyår måste du tjäna in poäng enligt nya tabellen, och då är det 4 500 poäng per ToR ARN-CPH-XXX i billig plus. Dvs du behöver 3 sådana resor (plus ytterligare 500 poäng). Hamburg, Bremen och Berlin är förhållandevis billiga resmål för en sådan utflykt.

Jag tror att det blir billigare och roligare att få EBG på poäng än på segment.

Ja, det låter i och för sig som en rätt rolig plan under förutsättning att jag får Elite-kortet till att börja med.
Mellandagarna är rätt packade med annat och jag hittar tyvärr inte de avgångar som resulterar i 3600 SEK, var någonstans är det du kollar då?

Poäng enligt nya tabellen lät inte heller helt dumt så som du lägger upp det, finns det något magiskt trick för att hitta billig plus?
 

fcx

Medlem
Poäng enligt nya tabellen lät inte heller helt dumt så som du lägger upp det, finns det något magiskt trick för att hitta billig plus?

Knepet för att hitta billig Plus är att söka på bokningsklass A. Titta i tråden om ITA Matrix så finns det råd där om hur man söker på bokningsklass och på alternativa destinationer. Efter ett tag så lär man sig vilka destinationer som brukar vara billiga :)

Rent generellt tror jag att Tyskland och Polen kommer att bli de bästa destinationerna framöver för att plocka poäng i nya Eurobonus.
 

palmen

Moderator
JTack för tipset om Aegean, men det känns inte jättelockande eftersom jag inte kan utnyttja fast track på samma sätt som jag kan med EBG. 72 000 miles för Aegean Gold känns rätt saftigt, är det för att jag är ovan i att räkna i miles eller är det rätt mycket?
Det krävs inte 72.000 miles för Aegean Gold. Det räcker om du flyger in 24.000 miles och gör 4 flighter med Aegean. En tur och retur till grekland och kombinera det med en tur och retur från grekland till valfri destination. Mig veterligen är det i dagsläget enklaste sättet att få ihop ett guldkort hos star alliance. För att förnya kortet räcker det med 12.000 miles och 4 resor med Aegean
 

bnr

Medlem
Knepet för att hitta billig Plus är att söka på bokningsklass A. Titta i tråden om ITA Matrix så finns det råd där om hur man söker på bokningsklass och på alternativa destinationer. Efter ett tag så lär man sig vilka destinationer som brukar vara billiga :)

Rent generellt tror jag att Tyskland och Polen kommer att bli de bästa destinationerna framöver för att plocka poäng i nya Eurobonus.

Tack för det, ska kika i den tråden!

Det krävs inte 72.000 miles för Aegean Gold. Det räcker om du flyger in 24.000 miles och gör 4 flighter med Aegean. En tur och retur till grekland och kombinera det med en tur och retur från grekland till valfri destination. Mig veterligen är det i dagsläget enklaste sättet att få ihop ett guldkort hos star alliance. För att förnya kortet räcker det med 12.000 miles och 4 resor med Aegean

Ahh, då var det betydligt snällare, dock kvarstår fortfarande det faktum att man inte kan utnyttja bl.a. fast track på samma sätt som man kan med EBG.
Ska lägga ner lite tid och titta på det ändå!
Tack.
 

palmen

Moderator
Ahh, då var det betydligt snällare, dock kvarstår fortfarande det faktum att man inte kan utnyttja bl.a. fast track på samma sätt som man kan med EBG.
Ska lägga ner lite tid och titta på det ändå!
Tack.
Även om du kanske inte har rätt till fast track som Aegean Gold så har jag aldrig blivit nekad med det kortet på ARN innan jag hade guld hos SAS också. Om det nu bara är fasttrack som är skillnaden så får du väl tänka över hur mycket fast track är värt i kronor, är det värt några tusen i MR bara för att få fast track? Du verkar inte flyga jättemycket heller så då blir det än mindre nyta av just detta.

Ett annat alternativ till att få guld hos SAS är att bli bästa kompis med någon som har Diamond och som kan ge bort ett guldkort. Om du får ett guldkort precis när ditt år börjar så har du guld i 2 år framöver. Kan vara värt att tänka på också.
 
  • Gilla
Reactions: bnr
Toppen