Senaste nytt

SAS EuroBonus Pandion - Vad krävs och vilka är förmånerna?

Då är den ju inte garanterad.
Svårt att se varför de skulle införa något som gör att det skapar tomma stolar när de precis som alla vinstdrivande företag borde vilja fylla planen till bredden.

"garanterad så länge som platsen inte behövs" är betydligt mer garanterad än "seatblock fram till incheckningen öppnar". Det jag menar är att om det finns lediga platser i kabinen (och kabinklassen) så skall de vara bredvid de som är berättigade till seatblock.

I deras regelbundna och planerade trafik? Fatta vad dumt att ha tomt säte på bredvid pandion på alla flyg. Du hör ju själv hur mycket pengar det handlar om. Ta fem pandion i business på en flight torsdag kväll från EWR. det skulle betyda att businesskabinen måste gå med 5 tomma stolar! Full fare är det ca 200,000 SEK i intäkter det handlar om.

Vad tjänar man på seatblock i nya businesskabinen?
 

JohanA

Medlem
"garanterad så länge som platsen inte behövs" är betydligt mer garanterad än "seatblock fram till incheckningen öppnar". Det jag menar är att om det finns lediga platser i kabinen (och kabinklassen) så skall de vara bredvid de som är berättigade till seatblock.



Vad tjänar man på seatblock i nya businesskabinen?
Ingenting. Det är ju det jag säger är dumt.
 

thh

Medlem
I deras regelbundna och planerade trafik? Fatta vad dumt att ha tomt säte på bredvid pandion på alla flyg. Du hör ju själv hur mycket pengar det handlar om. Ta fem pandion i business på en flight torsdag kväll från EWR. det skulle betyda att businesskabinen måste gå med 5 tomma stolar! Full fare är det ca 200,000 SEK i intäkter det handlar om.

Nu bokar inte alla full-fare biljetter, och varför skulle man ha seat block i biz, du sitter inte direkt på personen oavsett.
 

JohanA

Medlem
Nu bokar inte alla full-fare biljetter, och varför skulle man ha seat block i biz, du sitter inte direkt på personen oavsett.
Jag har aldrig sagt att det är logiskt. Det var inte jag som sa att Pandion skulle ha obligatorisk seat block. Jag sa däremot att det är dumt.
 

thh

Medlem
Jag har aldrig sagt att det är logiskt. Det var inte jag som sa att Pandion skulle ha obligatorisk seat block. Jag sa däremot att det är dumt.

Jag förutsatte att människorna som läste min kommentar förstod hur insidan av ett flygplan såg ut och därför kunde dra sina egna slutsatser. Det var tydligen att överskatta målgruppen. Jag står fast vid att seat block för SAS mest lojala kunder knappast är en dålig ide.
 

JohanA

Medlem
Jag förutsatte att människorna som läste min kommentar förstod hur insidan av ett flygplan såg ut och därför kunde dra sina egna slutsatser. Det var tydligen att överskatta målgruppen. Jag står fast vid att seat block för SAS mest lojala kunder knappast är en dålig ide.
Jag står fast att det är en dålig idé med obligatorisk seat block oavsett status.
 

ski

Medlem
Såhär års brukar jag få ett brev med en Fiskgjuse på kuvertet,brevet undertecknat av Rickard G. Nu kom ett med SAS logga istället undertecknat av Johan Mägi som meddelade att EBPstatus upphör 181231. Näväl allt det roliga har ett slut och jag kommer att gå in pension i början av nästa år.
Har varit Pandion sedan 2011 (med ett års uppehåll). Jag har hört diskussion om att man går tillbaka till ca 1000 EBP totalt och att det blir mer baserat på spenderade pengar. Som pendlare inom landet med Travelpass obegränsat så blir man ju inte så lönsam. Blir ju av och till en diskussion om hur många legs som krävs för att bli EBP och kan konstatera att 423 de senaste 12 månaderna inte räckte ;) som plåster på såret får jag 100 000 poäng insatta. Rätt ok trots allt. Förra gången jag blev nedgraderad gjorde man en konstig tur. Fick ett Mastecard brev med ett SAS MC guld där man gratulerade till guldet (diamant fanns inte då). Nu blir det ett år med diamant och därefter livstids guld. Flights statistik.jpg
 

Attachments

  • Flights statistik.jpg
    Flights statistik.jpg
    35,1 KB · Visningar: 285

Canadien

Medlem
På sätt och vis bättre att de tar bort det när nu fördelarna med nivån är så svaga. Hoppas att de kan satsa lite mer på Diamond istället om man höjer kvalificeringskraven lite där också.
 
Toppen