Jag är Pandionmedlem sedan en tid och reser mycket inom framför allt Europa. Jag var länge guldmedlem innan jag fick mitt Pandionkort men upplever en klar skillnad. Jag är trogen SAS och har alltid varit det (cirka 100-140 flighter om året) men med mitt EBG så är man trots allt en av alla passagerare. Jag har själv hört då personalen ombord haft sin briefing att de informerar varandra om i vilken stol/ar de har en pandion.
Ofta får jag en särskild hälsning ombord, det kan vara verbalt eller genom en blick och leende. Också vid avstigning kommer ofta en trevlig kommentar. Ofta tilltalas jag vid mitt förnamn. Uppgradering till Business händer då och då både på min förfrågan och genom SAS egen försorg och uppmaning. Kanske det trevligaste som hänt ombord var på väg från Moskva till Köpenhamn. Jag beställde, efter intagen middag, en champagne till varvid denna kom i en plastbunke, fyllt med is och med vit servett som krage. Mycket trevligt initiativ tycker jag om än en aningen pinsamt då övriga passagerare på detta i princip fulla plan tittade utstuderande. Vid ett annat tillfälle skulle jag resa från London, kom sent som vanligt till flygplatsen men fick ett boardingkort i handen trots att det var 20 min till avgång men dom sa åt mig att gå till loungen. Väl i launchen blev jag tagen åt sidan och fick information om att planet skulle tas ur drift för tekniskt fel. Jag blev satt på nästa plan men alla displayer sa forfarande att planet skulle avgå men sent. 20 minuter efter det att jag fått min nya plats ropades det ut att planet inte skulle avgå och att passagerarna skulle kontakta SAS.
Jag vill nog påstå att mina upplevelser med mitt EBP har lyft SAS i mina ögon till en ny höjd och att EBP-kortet är en ärlig signal om SAS uppskattning av mig som långlivad och flitig kund. Dock kan jag hålla med om att vissa av skillnaderna jag märker borde höra till den vanliga servicenivån. Jag hoppas fler tänker som jag och vill behålla SAS som nationalklenod.