Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

seat56f

Medlem
Jösses! :O

Undrar hur intjäningen i andra program ändras med detta? Kan vi ha tur att klasserna går upp även där tros så att man ändå kan flyga SAS.

Troligen inte, det står ju särskilt att 100% för alla klasser gäller med SAS-gruppen. Dessutom ett klokt (?) sätt att se till att ens FFP-medlemmar väljer det egna bolaget före andra. Ja, för oss som flyger bakom skynket då.
 

airborn

Medlem
bokade i fredags biljetter för hela familjen (5 pers) på TGs W biljett till BKK som inte ger någontiong. Stod och funderade på om jag skulle ta SK som var 300kr dyrare per biljett, men kom fram till att de 25% man får var inte mycket att ha och TG hade bättre avgångstid med tanke på barnen.

gissa om man ångrar sig idag..hade kunnat tjänat 55000 poäng på hela familjen genom att betalt 1500kr extra.. :( :(

på något sätt går inte ekvationen med ökade poäng ihop. Jag tror att de snart kommer att gå över mera mostvarande Star alliance award chart med dyrare award på långdistans och ingen barnrabatt.
 

flying

Medlem
Men hur tänkter man när man "sänker" intjäning i dyra klasser kan jag inte förstå, ännu mindre skäl välja C & Y i många fall ju ? Ännu mer skäl börja flyga LH eller annan allians om möjligt när man återkvalificerat sig om man vill tjäna poäng hos "andra"

SAS vet verkligen hur man ska behandla de kunder som faktiskt ändå betalar fullpris biljetter!! Förstår mycket väl vaför detta bolag har röda siffror år efter år!!! Bye bye eurobonus hello M&M!!
 

M.K

Medlem
Jag måste säga att det här är bra nyheter trots att det missgynnar mig och mitt nuvarande resemönster; mest intra skandinaviskt i C eller Y+! Det innebär att jag måste köpa en C eller Y+ biljett till Asien eller USA istället för bonusresa varje år för att återkvalificera mig till EBG vilket inte är en så stor uppoffring. Hoppas dock att reglerna inte ändras i nuvarande medlemsår som slutar i september. Har någon svaret på denna fråga??
 

Jacob

Medlem
Dagens förlorare: Affärsklassresenär som flyger med en direktlinje från Alanda.
Dagens vinnare: Resenär på billig ekonomibiljett som reser från Köpenhamn.
Ganska korrekt sammanfattning tycker jag.

Det blir helt plötsligt väldigt fördelaktigt att resa via Köpenhamn. Flyger jag Stockholm-London via Köpenhamn på en business biljett får jag 1000 poäng Stockholm-Köpenhamn och 2000 poäng Köpenhamn-London och sedan 25% ovanpå det. Så 3750 poäng totalt enkel väg.
En direktbiljett Stockholm-London ger 2000 poäng vilket blir 2500 poäng inkl guldbonus.

Sänkningen till 50.000 för guld gynnar definitivt också folk som reser mycket med andra flygbolag i Star Alliance. Om det inte görs några förändringar i intjäningen på andra flygbolag så har det helt enkelt bara blivit mycket enklare att få guld via Eurobonus om man är ute mycket i världen.
 
Jag är inte direkt road över detta! 100% intjäning i economy lät bra, men att de sänker intjäningen för economy extra mellan ARN-CPH vilket är mitt bread and butter gör mig aningens sur. Att de dessutom höjer till 50 segment gjorde inte saken bättre. Jag hade 48 kvalificerade flygningar och 52000 poäng så det hade ju varit på håret om det var iår. Vi får väl se om jag lyckas behålla EBG eller inte, tveksamt faktiskt. Sen kan jag tycka att sådana här ändringar i kvalgränser ska börja gälla vid nästa kvalperiods början. iaf höjningar av kvalgränser.
 
Toppen