Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

Tjaeng

Medlem
Nån som vet hur Finland räknas i sammanhanget? Som del av Skandinavien eller som EU1? Blue1-rutter från Arlanda skulle ju i det senare fallet bli skevt överbelönade med tanke på biljettpriserna.
 

henrik l

Medlem
Får ansluta mig och först utbringa ett "Det var som f-n". Finns som sagt en del intressanta anomalier. Nu har jag inte så många ägg i EB-korgen, men farhågan restes att det kommer en höjning för resor till USA och Asien. Behöver inte bli så, kan istället bli så att det blir "hårdare slagsmål" om platserna. D v s att man måste vara ute i mycket god tid för att få en bonusplats på det populära rutterna.
 

Homer

Medlem
Förresten, förutsatt att detta även gäller baspoäng, om man redan är EBG så kan man ju återkvalificera med 40 segment
SE-EU 40x1250=50k, eller har jag missat något?
 

agehall

Medlem
Nja. Det finns säkert resmönster där detta är alldeles sant, men för någon som brukar resa Hemma-CPH-EU2 och tillbaka samma väg i Economy krävdes tidigare 10 sådana resor på ett år, nu 12,5. För den som brukar resa ARN-EU1 och tillbaka samma väg krävdes tidigare 20 sådana resor, nu 25.

Ja, men 13 resor hemma-CPH-EU2 är rätt lite imho för att nå *G. Jag vet inte om jag tycker att de som flyger drygt en gång i månaden inom EU "förtjänar" (dåligt ordval, men jag hittar inget bättre just nu) att nå EBG. Det är för enkelt.

Jag vet att vissa tycker att EBG inte ger så mycket, men jag hävar att det kommer inte att ge mer om det blir fler EBG pga att det blir enklare att uppnå.
 

Homer

Medlem
Ja, men 13 resor hemma-CPH-EU2 är rätt lite imho för att nå *G. Jag vet inte om jag tycker att de som flyger drygt en gång i månaden inom EU "förtjänar" (dåligt ordval, men jag hittar inget bättre just nu) att nå EBG. Det är för enkelt.

Jag vet att vissa tycker att EBG inte ger så mycket, men jag hävar att det kommer inte att ge mer om det blir fler EBG pga att det blir enklare att uppnå.

Istället för att ständigt och jämt kräva att det ska bli svårare att bli EBG, varför inte testa någon nytt och kräva en officiell nivå ovanför EBG för de som verkligen ger SAS $$$, med fömåner som motsvarar insatsen.
Någonting i stil med Miles & More - HON Circle, BA Concorde Room Card.
Dessutom finns det ju möjlighet att ge belöningar till överkvalificerade EBG:are som inte når upp till den nivån,
t.ex uppgraderingsvouchers etc.
 

Jonas C

Medlem
Låt Pandion nivån fortsätta vara "über exklusiv", "holy graal of SAS", etc, etc och istället införa en nivå emellan EBG och EBP. T.ex Platinum, eller för enkelhetens skull Titanium. Låt kravet ligga på 100K baspoäng, eller 100 segment per år.

Förmånerna kan t.ex vara 50% extra intjäning, varav 25% är baspoäng, fria uppgraderings vouchers, rabatterade priser i Cloudshop Menyn, fria lounge vouchers (t.ex 4st per år. Ge till familj eller kollegor. Bra att använda om man vill ha med en extra gäst i loungen), partnermedlemskap i EBS, bättre service på flygplatsen, högsta prioritet på väntlista (efter EBP), liberalare lounge regler t.ex att tillgång till SAS egna lounger även ges vid ankomst med SAS flyg från Europa.

Det hela går väl i princip ut på att Eurobonus intar en mer Mileage Plus lik modell, där EBT motsvarar UA 1K, EBP = Global Services, EBG = Premier Executive och EBS = Premier.
 
Last edited:

Zoogian

Medlem
Det pratas bara om Basic points, kommer Extra-poängen fortfarande vara låga? (så detta som ändras nu BARA påverkar statusen, inte poäng som går använda till något)

nån som vet?
 
Bättre intjäning är kanon SAS! Det är så rätt det kan bli.

MEN hur tänkte de när de nu sänker kravet för att nå EBG till 50k? Om man sänker det till 50k kan de ju lika gärna dela ut EBG-kort i Kellog's paket. Det är ju redan nu så att det på många SAS-flighter är väldigt många EBG och det anges då och då som ett skäl till varför man inte hinner hälsa lite extra på dessa passagerare. Kör 100k poäng eller 100 SK flighter. Då börjar vi få rätt nivå på EBG imho. (Jag ska inte ens börja raljera om A3's program...)

jag tycker iof att dom delar ut dom näst intill för ingen motprestation ( 40 resor ) fast inte via kellogs paket utan vid inchekningen :)
Kellogs paketen innehåller enbart körkort
 
intressant...både bra och dåligt..
Jag kan säga efter haft middag i helgen med en kollega och HON medlem där vi över lite årsgångs wirre jämförde service så är Pandion mycket blekt i jämförelse och det tror jag dom flesta som har Guld tex som igentligen inte är så långt ifrån EBP servicen annat än lite småsaker ombord.

men som jag förstått höjer dom antalet sträckor till 50 vilket igentligen inte kommer göra så stor skillnad på antalet EBG folk som absolut bara kräääver ( citerar en dam på arn igår ) seeervice för att jag minsan är Guld och det är högsta medlemsskapet man kan ha inom SAS :)

jaja får se vad detta mynnar ut i...
 
Toppen