Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

Tjaeng

Medlem
Men det känns lite risigt att gränsen för EBG sänks så kraftigt, först med att göra alla flygningar till "qualifying flights", sedan sänka gränsen till 50000 poäng, sedan höja intjäningen i low Economy.
Känns som att det nu verkligen behövs en officiell "Pandion"-nivå, ett EBG+ i någon form. Annars missar ju SAS helt att fånga upp de som flyger mycket och kanske ligger på 200K poäng om året?

Fast de ökar ju samtidigt antalet segments som krävs för EBG till 50. Och så det här med att Alla som är med i en exklusiv (exkluderande?) grupp vill att kvalifikationsgränsen ska sättas så att de själva är den sista som kvalar in. Gnäll om antalet EBG vet inga gränser på t.ex Flyertalk trots att SAS årliga rapporter har visat att antalet EBG snarare sjunkit både talmässigt (från 75.000 till 60.000) och procentuellt av antalet EB-medlemmar sedan 2008.
 
Last edited:

TreD

Medlem
Så de 'uppar' kraven något lite - dock inte tillräckligt, även om trenden är sund.
Min subjektiva åsikt är att det inte skall vara möjligt att få *G på två vändresor i C till PEK
(givet som ett exempel för er som tycker om att märka ord).
Statusen skall också korreleras med ett försvarligt antal resor med SK.
För de som inte vet/minns: det fanns en tid när *G krävde +70 resor i C-kabin.
Sug på den.
 

Roger J

Medlem
Dessutom höjs intjäningen på samtliga rutter från Danmark till Europa, men SÄNKS från Sverige. Vad är det här?
En lustig effekt med den nya intjäningstabellen är att det blir "lönsamt" att byta i CPH istället för att flyga direkt från Stockholm. Kan ju inte vara SAS mening eller? (Här på forumet finns det så klart många som kommer utnyttja det).
 
Last edited:

tourist

Medlem
sedan sänka gränsen till 50000 poäng

Den som vill kan ju lätt använda en adress i ett annat land som det är nu, och då är det faktiskt istället en höjning från 45000 till 50000. BA har ju nyligen gjort samma typ av förändring vad gäller adresser i UK/på kontinenten så att det inte längre finns någon anledning att försöka lura systemet.
 

Tjaeng

Medlem
Fascinerande. Man höjer alltså intjäningen på de billigaste biljetterna (low economy) och SÄNKER den för Business-biljetter? Business logic???

Intjäningen är ju fortfarande 200% av ekonomiklass. Om vi nu ska vara petiga så sänker de faktiskt intjäningen för alla klasser utom Low economy, och inte bara business. Om jag skulle våga mig på att gissa så har de tittat på en massa data som säger att affärsfolk inte alls flyger lika glassigt och business class i samma utsträckning som förr, nu när snart sagt alla arbetsgivare har restriktioner som kräver köp av billigaste resa vid varje tidpunkt.
 

agehall

Medlem
Fast de ökar ju samtidigt antalet segments som krävs för EBG till 50. Och så det här med att Alla som är med i en exklusiv (exkluderande?) grupp vill att kvalifikationsgränsen ska sättas så att de själva är den sista som kvalar in. Gnäll om antalet EBG vet inga gränser på t.ex Flyertalk trots att SAS årliga rapporter har visat att antalet EBG snarare sjunkit både talmässigt (från 75.000 till 60.000) och procentuellt av antalet EB-medlemmar.

Fast med högre intjäning blir 50k troligen lika enkelt att nå som 40 segment är idag, om inte ännu enklare.

Även om siffror visar att antalet EBG kanske sjunkit totalt sett, så vill jag nog fortfarande hävda att det är för många EBG/flight.
 

Roger J

Medlem
Kan det vara så att det ska vara något slags nollsummespel? För att kunna höja intjäningen i Low Economy till 100% har grundintjäningen sänkts samt att rutter från Sverige fått kraftiga sänkningar (vilket slår hårdast på Economy Extra och Business Class)?
Lustig signal till en viss del av kundkretsen blir det ju i alla fall.
Dagens förlorare: Affärsklassresenär som flyger med en direktlinje från Alanda.
Dagens vinnare: Resenär på billig ekonomibiljett som reser från Köpenhamn.
 

tourist

Medlem
Fast med högre intjäning blir 50k troligen lika enkelt att nå som 40 segment är idag, om inte ännu enklare.

Nja. Det finns säkert resmönster där detta är alldeles sant, men för någon som brukar resa Hemma-CPH-EU2 och tillbaka samma väg i Economy krävdes tidigare 10 sådana resor på ett år, nu 12,5. För den som brukar resa ARN-EU1 och tillbaka samma väg krävdes tidigare 20 sådana resor, nu 25.
 

Homer

Medlem
Kravet för EBG nivån var redan tidigare patetisk hög för vad man får; ynka 25% bonus och usla lounger (i synnerhet ARN inrikes)
Så för oss som funderat på om vi ska nöja oss med silver och hellre släpa runt baggaget på ARN (plocka ut det och checka in med OW) så är ju valet numera enkelt. :) ...
Skulle loungerna förbättras och guld bonusen blir 100% istf. 25% (alltså 200% i ekonomi för EBG)så kan man ju ta sig en funderare igen.
Usla gamla plan och likaledes personal samt höga priser på long-haul talar dock fortsatt emot.
 
Toppen