Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

fcx

Medlem
Nu när SAS kör kampanj på USA/Asien (igen) i helgen så började jag fundera lite på om man skulle ta och boka en MR..

Jag har just nu EBD med kvalificeringsperioden helår och ligger på 26 450 baspoäng (med amex inräknat).
Redan inbokade resor består av:
GOT-CPH-SFO-CPH-GOT = 11 880p
GOT-FRA-YYZ-YEG-YYZ-FRA-GOT = runt 6 000p (tyvärr bokad i Air Canada "Tango" ger 50%)
Detta ger mig ganska precis guld, kanske måste lägga på en tur till ARN men bra nära iaf.

Så nu är ju frågan 45 000p hur samlar man dom? Tja, det kommer nog bli någon mer resa i höst men det kommer inte räcka så långt.
SAS har ju varit finurliga och lagt priserna på minimum stay 6 days vilket gör det svårare med MR.

Detta skulle kunna ge mig en bra start:
Flight # Från Till Avgång Ankomst
SK144 & SK939 GOT - LAX 07:50 12:15
Layover 03:30
SQ11 LAX - NRT 15:45 19:15
Layover 16:25
SK984 & SK1444 NRT - GOT 11:40 18:00
Hemma och vilar några timmar/dagar
SK437 & SK 983 GOT - NRT 12:40 09:35
Layover 09:40
SQ12 NRT - LAX 19:15 13:25
Layover 01:06
UA1896 LAX - ORD 14:31 20:41
Layover 01:24
SK946 & SK161 ORD - GOT 22:05 15:05

Rätt bokat så kan detta ge 30 000p och borde gå att sy ihop för under 15 000kr.
För att få ihop detta så behöver man boka 4st biljetter:
SK GOT-LAX / ORD-GOT (hem från annan ort)
SK NRT-GOT-NRT
UA LAX-ORD
SQ LAX-NRT-LAX

Så nu till frågan, är detta genomförbart? Tillåter SAS att man har "reser på två biljetter samtidigt"?
Tips, varningar etc mottages tacksamt.
Tillrättavisningar om huruvida det är värt pengarna för att behålla Diamond kan ni behålla för er själva.

Jag tycker det är kul med utmaningar och överväger seriöst att genomföra denna resan och då försöka rapportera om det såklart.
Även hjälp att hitta bästa-pris-datum och tips på det mottages tacksamt.
(Hittils har jag sökt med 4 fönster och försökt få en bild, svårt att hitta det bästa alternativet)

Det är fullständigt tillåtet att "saxa" biljetter på så sätt att man har flera samtidiga resor igång samtidigt.

Den stora risken i ett sådant upplägg är dock att biljetterna inte är genomgående. Om NRT-LAX blir några timmar sen, eller att man ändrar tidtabellen några veckor innan avgång, så är LAX-ORD och ORD-GOT "körda". Då gäller det att ha en plan B och en bra reseförsäkring.

Jag rekommenderar starkt att använda Expertflyer för att sy ihop den här typen av resor. Man får en gratis trial de första dagarna.

Det är dock inte korrekt att SAS har 6 dagars minimum stay på nuvarande USA-kampanj. Det räcker att vara borta natten mellan lördag och söndag.
 

Fredah

Medlem
Det är fullständigt tillåtet att "saxa" biljetter på så sätt att man har flera samtidiga resor igång samtidigt.

Den stora risken i ett sådant upplägg är dock att biljetterna inte är genomgående. Om NRT-LAX blir några timmar sen, eller att man ändrar tidtabellen några veckor innan avgång, så är LAX-ORD och ORD-GOT "körda". Då gäller det att ha en plan B och en bra reseförsäkring.

Jag rekommenderar starkt att använda Expertflyer för att sy ihop den här typen av resor. Man får en gratis trial de första dagarna.

Det är dock inte korrekt att SAS har 6 dagars minimum stay på nuvarande USA-kampanj. Det räcker att vara borta natten mellan lördag och söndag.
Det går inte att länka biljetterna på något sätt?
Behöver inte flygbolagen ta något ansvar alls? Vid ett tillfälle så hade jag 3 biljetter som gällde för en resa, när leg 1 blev försenat tog de ansvar och bokade om så att jag skulle hinna ikapp. Jag behövde inte betala en spänn och fick en bättre routing på köpet.

Jag ska titta lite närmare på expert flyer och se vad man kan göra där, sist jag använde det var det ganska begränsat med sökningar hos just SAS.

Du har helt rätt i att det räcker att vara borta natten mellan lördag och söndag för att kampanjen ska gälla, dock så är det generellt sett högre priser på lördag/söndag så det är svårt att hitta "vändande flyg" till kampanjpriserna.
 

Dr. Miles

Expert
Det går inte att länka biljetterna på något sätt?
Behöver inte flygbolagen ta något ansvar alls?
Nej, officiellt inte.
Du har handlat 3 separata biljetter (3 separata avtal) för resa mellan A och B.
Sedan du råkar att resa vidare med en separat biljett har inte med flygbolaget (för tidigare biljett) att göra.
 

Fredah

Medlem
Nej, officiellt inte.
Du har handlat 3 separata biljetter (3 separata avtal) för resa mellan A och B.
Sedan du råkar att resa vidare med en separat biljett har inte med flygbolaget (för tidigare biljett) att göra.

Hmm, så att jag blev ombokad var ren goodwill från flygbolagets sida, det finns inget samarbete inom alliance:n?
(för övrigt så fick vi även €400/pers för förseningen, TK)

Går det att sy ihop någon liknande resa med bra intjäning per krona utan att riska vid försening?

@fcx Många pratar om att det gäller att ha en bra reseförsäkring men jag har sällan hört talas om någon sådan som är speciellt generös. SAS Amex Elite betalar ju ny biljett om man missar anslutning men det har ett tak på 2 000kr vilket knappast täcker det i ett sånt här fall. Har du något tips? (Jag har IF StorHem som hemförsäkring).
 

fcx

Medlem
Hmm, så att jag blev ombokad var ren goodwill från flygbolagets sida, det finns inget samarbete inom alliance:n?
(för övrigt så fick vi även €400/pers för förseningen, TK)

Går det att sy ihop någon liknande resa med bra intjäning per krona utan att riska vid försening?

@fcx Många pratar om att det gäller att ha en bra reseförsäkring men jag har sällan hört talas om någon sådan som är speciellt generös. SAS Amex Elite betalar ju ny biljett om man missar anslutning men det har ett tak på 2 000kr vilket knappast täcker det i ett sånt här fall. Har du något tips? (Jag har IF StorHem som hemförsäkring).

Reseförsäkringar är en djungel (och det finns en stor tråd om det). Exempelvis Europeiska ersätter med upp till 30 000kr vid missad anslutning.
 

agehall

Medlem
Hmm, så att jag blev ombokad var ren goodwill från flygbolagets sida, det finns inget samarbete inom alliance:n?

Blanda inte ihop äpplen och päron. Det finns ett väl fungerande allianssamarbete inom Star Alliance, men det har inget att göra med om du blir ombokad när du reser på separata biljetter.
 

Fredah

Medlem
Blanda inte ihop äpplen och päron. Det finns ett väl fungerande allianssamarbete inom Star Alliance, men det har inget att göra med om du blir ombokad när du reser på separata biljetter.
När jag sa samarbete menade jag såklart samarbete vid förseningar där man reser på olika biljetter inom alliancen.
Jag köper såklart att det inte finns, det är logiskt och kanske tom rimligt att man får skylla sig själv om man har flera avtal (biljetter), bara lite förvånad eftersom de löste det åt mig. I det fallet så var tom anslutningen delvis utanför alliancen, 3 biljetter 2 *A och 1 Norwegian.

OT: När du säger väl fungerande samarbete, jag tycker det är lite synd att det finns små alliancer inom alliancen.
Ex. Att boka SAS+United är inga problem (antingen SAS eller united kan ordna biljetten),
SAS+Air Canada däremot går inte, endast resebyråer kan ordna biljetter och då till pris som om man köpt 2st enkelbiljetter (5-10 gånger normalt pris). Rätta mig gärna om jag har fel, för jag har inte lyckats.

Reseförsäkringar är en djungel (och det finns en stor tråd om det). Exempelvis Europeiska ersätter med upp till 30 000kr vid missad anslutning.
Efter att ha lusläst villkoren så verkar det som jag redan har fullgott skydd (om 25000kr räcker vill säga).

11.3 FÖRSENING TILL ANSLUTNING
Om det allmänna färdmedel du reser med försenas,
och du därför missar en bokad anslutning, får du
ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader
du har för att komma fram till resmålet. Anslutningen
ska vara bokad så att du under normala förhållanden
hunnit boka in dig och ditt bagage i god tid i förväg i
enlighet med vad som krävs av researrangör och transportföretag.
Högsta ersättning är 25000 kronor per person dock
högst 75000 kronor sammanlagt.
 

aldrighemma

Medlem
11.3 FÖRSENING TILL ANSLUTNING
Om det allmänna färdmedel du reser med försenas,
och du därför missar en bokad anslutning, får du
ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader
du har för att komma fram till resmålet. Anslutningen
ska vara bokad så att du under normala förhållanden
hunnit boka in dig och ditt bagage i god tid i förväg i
enlighet med vad som krävs av researrangör och transportföretag.
Högsta ersättning är 25000 kronor per person dock
högst 75000 kronor sammanlagt.

Det låter ju nästan för bra för att vara sant då man reser på "lösa" bokningar. Vilken försäkring är det? Amex Elite verkar bara ersätta med upp till 2000 SEK :(
 

Fredah

Medlem
Det låter ju nästan för bra för att vara sant då man reser på "lösa" bokningar. Vilken försäkring är det? Amex Elite verkar bara ersätta med upp till 2000 SEK :(
IF Storhem "Res Extra", jag betalar ca 2500kr/år med rabatt via HSB (unionen ger samma rabatt hos if).
Då ingår ju allt annat också bostadsrättstillägg, elektronikförsäkring etc.

Se sidan 17 här:
https://sec.if.se/ifwww/privatpdf/applvillkor/storhem/20150101-if-7830B_28-hem_villkor.pdf

Edit: Jag vet att Folksam har bättre ersättning än IF gällande personförsening, ingen aning om missad anslutning dock.
 
under normala förhållanden
hunnit boka in dig och ditt bagage i god tid i förväg i
enlighet med vad som krävs av researrangör och transportföretag.
Innebär detta då i klartext enligt de rekommendationer som flygbolagen lämnar, exempelvis för SAS 1-1,5 timme innan avgångstid? (Källa: Fre resan - SAS )
Verkar ju vara fantastiskt bra. Jag skulle aldrig boka lösa biljetter med bara 60-90 minuter mellan, men kanske ska tänka om? :)
Edit: Nu är vi en aning OT, men i Trygg-Hansas försäkringsvillkor står det
"Försäkringen ersätter inte: Resa eller del av resa som betalats med bonuspoäng."
 
Last edited:
Toppen