Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

psu

Ny medlem
Hur blir det om man flyger lufthansa? När det står 100% på vissa klasser, innebär det att om jag bokar i nån av dessa så får jag lika många poäng som jag flyger miles? I så fall, hur många miles blir det mellan ARN-FRA-EZE?
Sorry för dumma frågor men har dålig koll :)
 

Dr. Miles

Expert
Hur blir det om man flyger lufthansa? När det står 100% på vissa klasser, innebär det att om jag bokar i nån av dessa så får jag lika många poäng som jag flyger miles? I så fall, hur många miles blir det mellan ARN-FRA-EZE?
Sorry för dumma frågor men har dålig koll :)
Här kan du hitta @agehall :s utmärkt guide om hur man räknar intjänade poäng till SAS EuroBonus. :)

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Tonton

Medlem
Med de nya attraktiva priserna på Longhaul för ungdomar så går det att flyga ihop EBG respektive EBD väldigt billigt! Exemplet nedan är baserat på att man åker mellan Arlanda och Hong Kong.

******EBG******
45 000 poäng
10 segments (5 T/R)
12 440 SEK

******EBD******
90 000 poäng
18 segments (9 T/R)
22 392 SEK

Någon ungdom som är beredd att flyga 9 T/R med vändande plan i Hong Kong för att nå EBD? :D

tonton skrev:
  1. ARN-HKG-ARN
    • 9000 poäng
    • 2 segments
    • 2488 SEK
  2. ARN-HKG-ARN
    • 9000 poäng
    • 2 segments
    • 2488 SEK
  3. ARN-HKG-ARN
    • 9000 poäng
    • 2 segments
    • 2488 SEK
  4. ARN-HKG-ARN
    • 9000 poäng
    • 2 segments
    • 2488 SEK
  5. ARN-HKG-ARN
    • 9000 poäng
    • 2 segments
    • 2488 SEK
  6. ARN-HKG-ARN
    • 11250 poäng
    • 2 segments
    • 2488 SEK
  7. ARN-HKG-ARN
    • 11250 poäng
    • 2 segments
    • 2488 SEK
  8. ARN-HKG-ARN
    • 11250 poäng
    • 2 segments
    • 2488 SEK
  9. ARN-HKG-ARN
    • 11250 poäng
    • 2 segments
    • 2488 SEK
 

palmen

Moderator
Med de nya attraktiva priserna på Longhaul för ungdomar så går det att flyga ihop EBG respektive EBD väldigt billigt! Exemplet nedan är baserat på att man åker mellan Arlanda och Hong Kong.

******EBG******
45 000 poäng
10 segments (5 T/R)
12 440 SEK

******EBD******
90 000 poäng
18 segments (9 T/R)
22 392 SEK

Någon ungdom som är beredd att flyga 9 T/R med vändande plan i Hong Kong för att nå EBD? :D
Om man redan är EBG blir kalkylen ännu bättre. 6 t/r och ett Amex Elite så är man nästan i mål. Någon europaresa med ungdomsbiljett så får man de sista poängen som behövs
 

mjulven

Medlem
Om man redan är EBG blir kalkylen ännu bättre. 6 t/r och ett Amex Elite så är man nästan i mål. Någon europaresa med ungdomsbiljett så får man de sista poängen som behövs

Lite osäker på dock om studenter kan kvallificera sig för AMEX elite. Studiestödet (csn) är väl inte att klassa som fast inkomst.
 

palmen

Moderator
Lite osäker på dock om studenter kan kvallificera sig för AMEX elite. Studiestödet (csn) är väl inte att klassa som fast inkomst.
Många studenter jobbar dock väldigt mycket på sidan om och har "ok" inkomster. Priserna är ju dock inte studentpriser utan ungdomspriser och många under 26 har inkomster som räcker för att skaffa Amex.
 

mjulven

Medlem
Många studenter jobbar dock väldigt mycket på sidan om och har "ok" inkomster. Priserna är ju dock inte studentpriser utan ungdomspriser och många under 26 har inkomster som räcker för att skaffa Amex.

Givetvis helt korrekt, glömde helt enkelt bort att man kunde arbeta också i den åldern (dumt antagande att alla studerar mellan 18-25)...
 

Fredah

Medlem
Nu när SAS kör kampanj på USA/Asien (igen) i helgen så började jag fundera lite på om man skulle ta och boka en MR..

Jag har just nu EBD med kvalificeringsperioden helår och ligger på 26 450 baspoäng (med amex inräknat).
Redan inbokade resor består av:
GOT-CPH-SFO-CPH-GOT = 11 880p
GOT-FRA-YYZ-YEG-YYZ-FRA-GOT = runt 6 000p (tyvärr bokad i Air Canada "Tango" ger 50%)
Detta ger mig ganska precis guld, kanske måste lägga på en tur till ARN men bra nära iaf.

Så nu är ju frågan 45 000p hur samlar man dom? Tja, det kommer nog bli någon mer resa i höst men det kommer inte räcka så långt.
SAS har ju varit finurliga och lagt priserna på minimum stay 6 days vilket gör det svårare med MR.

Detta skulle kunna ge mig en bra start:
Flight # Från Till Avgång Ankomst
SK144 & SK939 GOT - LAX 07:50 12:15
Layover 03:30
SQ11 LAX - NRT 15:45 19:15
Layover 16:25
SK984 & SK1444 NRT - GOT 11:40 18:00
Hemma och vilar några timmar/dagar
SK437 & SK 983 GOT - NRT 12:40 09:35
Layover 09:40
SQ12 NRT - LAX 19:15 13:25
Layover 01:06
UA1896 LAX - ORD 14:31 20:41
Layover 01:24
SK946 & SK161 ORD - GOT 22:05 15:05

Rätt bokat så kan detta ge 30 000p och borde gå att sy ihop för under 15 000kr.
För att få ihop detta så behöver man boka 4st biljetter:
SK GOT-LAX / ORD-GOT (hem från annan ort)
SK NRT-GOT-NRT
UA LAX-ORD
SQ LAX-NRT-LAX

Så nu till frågan, är detta genomförbart? Tillåter SAS att man har "reser på två biljetter samtidigt"?
Tips, varningar etc mottages tacksamt.
Tillrättavisningar om huruvida det är värt pengarna för att behålla Diamond kan ni behålla för er själva.

Jag tycker det är kul med utmaningar och överväger seriöst att genomföra denna resan och då försöka rapportera om det såklart.
Även hjälp att hitta bästa-pris-datum och tips på det mottages tacksamt.
(Hittils har jag sökt med 4 fönster och försökt få en bild, svårt att hitta det bästa alternativet)
 
Toppen