Senaste nytt

SAS Eurobonus Milage Run (Segment) tråd

mry

Medlem
Det går alltså att betala 1 kr (hypotetiskt belopp) i kontanter och resten med poäng för att få poäng på resan?
Du får alltid betala skatter kontant. Men resten kan du betala

Men du väljer bästa tillgång när du bokar för poäng på hemsidan eller så bokar du i appen och väljer att betala med poäng på betal sidan.
 

palmen

Moderator
Det går alltså att betala 1 kr (hypotetiskt belopp) i kontanter och resten med poäng för att få poäng på resan?
Om du bokar en biljett "poäng+pengar" och drar mätaren för poäng till max så blir det 0 kronor för själva biljetten (tillkommer skatter+avgifter). En sådan resa räknas som "betald biljett" och ger poäng som om du betalat den pengar.
Oerhört viktigt att inte blanda ihop de olika typerna av poängresor, antingen den som är betala med poäng (kräver att det finns award tillgång) eller poäng + pengar (kräver inte att det finns award tillgång och kostar mer poäng).
 

LPC123

Medlem
Hej. En dum fråga kanske men jag ställer den ändå. Jag har ett master card premium och har näst högst nivån och behöver inte jätte mycket poäng för att nå högsta nivån. Om man skaffar ett Amex och då får 20000 poäng kommer dessa räknas in i fly premium statusen då?
 

palmen

Moderator
Hej. En dum fråga kanske men jag ställer den ändå. Jag har ett master card premium och har näst högst nivån och behöver inte jätte mycket poäng för att nå högsta nivån. Om man skaffar ett Amex och då får 20000 poäng kommer dessa räknas in i fly premium statusen då?
Det borde inte göra det då det bara är statuspoäng och inga poäng du kan använda. Å andra sidan får du 18k poäng om du blir värvad.
 

Berglund

Medlem
@LPC123 precis som @palmen säger så räknas inte de 20 000 statuspoängen som du får genom Amex Elite mot något alls annat än just "status", de räknas inte in i FlyPremium och du kan heller inte använda poängen till att boka flygresor, hotell, hyrbilar, uppgraderingar eller andra förmåner.

Blir du däremot värvad till Amex Elite och sedan handlar för 20 000 kr inom dina första tre månader som kortmedlem, ja då får du 18 000 extrapoäng som kommer att räknas in i FlyPremium och som du kan använda precis som vanligt.
 

Gynt

Medlem
Hej. en fråga till er experter. Blev lite osäker då en kollega påpekade att nedan resa inte ger tre segment utan enbart två. Jag förstår inte riktigt varför jag inte skulle få tillgodo-räkna mig varje segment. Har lyxen att ha en dedikerad resdag och således kan man ta lite bättre vägar rent segment mässigt till sina destinationer.

GOT - CPH - OSL - CDG
En resa helt bokad på sas.se och som kom som förslag när jag sökte GOT - CDG. (Även fascinerande att det billigaste alternativet till CDG är just ovan route)

Tack på förhand!
 

Canadien

Medlem
Hej. en fråga till er experter. Blev lite osäker då en kollega påpekade att nedan resa inte ger tre segment utan enbart två. Jag förstår inte riktigt varför jag inte skulle få tillgodo-räkna mig varje segment. Har lyxen att ha en dedikerad resdag och således kan man ta lite bättre vägar rent segment mässigt till sina destinationer.

GOT - CPH - OSL - CDG
En resa helt bokad på sas.se och som kom som förslag när jag sökte GOT - CDG. (Även fascinerande att det billigaste alternativet till CDG är just ovan route)

Tack på förhand!
Den ger tre segment
 

Tomas Backlund

Ny medlem
Hej,
(Med reservation för att svaret på nedanstående fråga finns i den här tråden eller i villkoren, men jag kan inte hitta det.)
Behöver ett gäng segments fram till årsskiftet för att behålla EBD. Har nu en bonusresa OSD-ARN-FRA (t/r) bokad sedan tidigare med enbart poäng, men funderar på att boka med poäng + pengar i stället – förutsatt att det ger segments.
Så frågan är kort och gott: Räknas flygningar bokade med poäng + pengar (”Bästa tillgänglighet”) alltid som segments/kvalificerande flygningar (som räknas ”mot uppgradering till en högre medlemsnivå eller förnyande av medlemsnivån”, enligt 3.1 (iv) i villkoren) – oavsett hur mycket poäng/pengar man väljer att använda?
 
Toppen