Senaste nytt

SAS EuroBonus bonusresor via en tredje zon

Ziddaz

Medlem
Planerar award till Indien/Sri Lanka till sommaren. ARN-DEL, CMB-ARN, med en köpebiljett DEL-CMB.

Är det tillåtet att routa via t.ex. ICN om man kostar på sig 95k istället för 80k? Om inte annat med motivationen om brist på FC till DEL/CMB på kortare routing.

Helst skulle jag isf också köra ARN-FRA-ICN-BKK-DEL, (två byten i tredje zon), men det lär väl vara än omöjligare....
 
Planerar award till Indien/Sri Lanka till sommaren. ARN-DEL, CMB-ARN, med en köpebiljett DEL-CMB.

Är det tillåtet att routa via t.ex. ICN om man kostar på sig 95k istället för 80k? Om inte annat med motivationen om brist på FC till DEL/CMB på kortare routing.

Helst skulle jag isf också köra ARN-FRA-ICN-BKK-DEL, (två byten i tredje zon), men det lär väl vara än omöjligare....
Numera är det lite luddiga most reasonable route som gäller, så det blir nog svårt. Men kan ju ändå vara värt att ringa och kolla.
 

Ziddaz

Medlem
Tack för svaren! Ville som nybörjare i ämnet kolla med expertisen.
Den extra backtracking ICN-DEL innebär ser jag inte som extrem mot andra bokningar som uppenbarligen gått igenom, men det är ju som sagt olika zoner, och det räcker väl inte att man blir debiterad för den dyrare.
Lutar därför nu mer åt "vanlig business" med Swiss/Turkish och att få med hemorten i norr
SDL-ARN-ZRH-DEL
CMB-IST-ARN-SDL

....så får första första bli ett senare projekt.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för svaren! Ville som nybörjare i ämnet kolla med expertisen.
Den extra backtracking ICN-DEL innebär ser jag inte som extrem mot andra bokningar som uppenbarligen gått igenom,
Skillnaden är att Europa-Norra Asien tillåter också routing via Sydostasien och Europa-Sydostasien tillåter routing via Norra Asien enligt IATAs regler, vilket bör anses som rimlig routing.

Däremot, Europa-Indiska subkontinenten tillåter inte routing via Sydostasien eller Norra Asien enligt IATA regler. (enstaka flygbolag erbjuder sådan routing i sina routingsregler men det är inte generella regler).
Det är därför din routing Stockholm-Frankfurt-Seoul-Bangkok- Delhi inte anses som rimlig routing. Men du kan självklart försöka att boka sådan bonusresa.
Om du har tur så går den genom.
 
Testa att rita upp rutten i GCMap och jämför med en så direkt rutt som man kan hitta:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Fundera sedan på om du själv tycker det är rimligt med din föreslagna rutt. Det är lite som att du försöker ta taxi från Stockholm City till Arlanda till fast pris och ber föraren köra via Göteborg...
Jag tycker den jämförelsen haltar lite, jag hade inga problem att boka Stockholm->Köpenhamn via Istanbul och Ho Chi Minh City->Kuala Lumpur via Singapore och Bangkok. Man verkar kunna ta rejäla omvägar om man bara håller sig inom samma zon.
 

jumbooze

Medlem
Så Malmö - Helsinborg via Simrishamn och Kristianstad funkar men inte ta turen över sundet via helsingör för då lämnar du "zonen"


(Det funkade ju med sommarkortet )
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen