Senaste nytt

SAS EuroBonus 2.0 lanseras i januari 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.

Storsteffe

Medlem
Funderade faktiskt på att gå över till Finnair istället för SAS (min patriotism till trots) för inte så länge sedan främst med lounge för silver i åtanke, men nu tror jag bestämt SAS har fått mig på helt andra tankar.

Nu kan jag inte Finnair nått vidare men OneWorlds silver nivå motsvarar i princip guld på *A så att jämföra dessa blir inte riktigt rätt. SAS förändringar gynnar mig med då jag kommer att uppnå silver(extra baggage) trots att jag flyger OneWorld när jag har ett val. Utan att ha sett det färdiga upplägget så är man nog på rätt väg, skulle dock vilja ha något tuffare krav på EBD kopplat till revenue för SAS för att visa att bolaget verkligen uppskattar de som flyger med SAS.
 

Ms. K

Ny medlem
Blir man inte silver i hela OneWorld om man blir silver med Finnair då? (liksom EBG ger *G inom *A) Alltså, med tanke på att silvernivån ligger på, vad det nu är, 24 segment per år tror jag, så borde det ju vara uppnåeligt med ungefär samma likvida medel som för silver i SAS (enligt nuvarande EB med 20 seg. för silver), och då ser jag inte varför man inte bör kunna jämföra dem (jämförelsen av vad man får för samma peng). Om däremot Finnair-silver inte ger silver inom hela OW så förstår jag resonemanget. :)
 

Senator

Moderator
Dom kommer säkert att underlätta för dig att få status, ungefär som för Senator när han bytte livspartner till EB :)

Nja, nu har inte jag lämnat M&M för EB. Jag har valt att lägga mina SAS resor på EuroBonus (10-15 segment per år) och med detta kommer jag ha ett SAS EBS varje år. Eftersom mitt fokus nu är på maximerade "A"-klass resor till Nordamerika samt att jag har ett M&M AMEX PLAT i Schweiz som jag är supernöjd med så lämnar jag nog inte M&M om inte "A"-klass "enhancements" kommer nästa.

Då kan jag bränna mina M&M poäng på F till Asien istället då det är fortfarande j... dyrt med "A" till alla destinationer utanför Nordamerika (IMHO). "But now I digress"...

Återgår till denna diskussion. Jag tycker det är fantastiskt kul att se ett aggressivt och framåt SAS och inte bara ett defensivt och förändringsmotståndare SAS. När jag läser allt som händer runt SAS ser jag ett kundfokus, glädje och "nu j... skall det här bli bra". Under senare åren har detta saknats, och jag tror (delvis) det kommer från att en rad ledande personer kommer från andra branscher och har inte alla gamla ryggsäckar med sig. Som företagsledare är jag väldig imponerat av SAS senaste halva året, och jag ser mycket positiva saker som är på gång. Utmaningen för SAS är att driva genom dessa förändringar snabbt, då ett antal saker rår man inte över.

Detta då jämfört med det kundförakt som framför alla andra Lufthansa German Airlines VD visar i ett antal intervjuer där jag bara skakar på huvudet. Oliver på FlyerTalk som var med MD-80 eventet hade fixat med en träff i Frankfurt med ett tjugotal SEN/HON. Läs den tråden själva, men min slutsats var ungefär: "Our customers are out to screw us over". Så det att en liten andel resenärer alltid hittar kringvägar för billiga biljetter och dyl gör hela bolaget maniska.

Nej, efter alla stålbad på SAS känner man nu goda vibbar, och det här är smarta drag av SAS i kampen om lönsamma kunder i kärnmarknaden Norden...
 

agehall

Medlem
´Visst är det förresten A3 som annars är bland de få att köra med lounge för silvernivå, samt Finnair om jag inte missminner mig? (Exakt hurdan är den, ni som vet? Är det en businesslounge då eller?)

Nej? A3 ger, mig veteligen, bara loungeaccess när man når guld. Däremot är deras guldnivå löjligt lätt att nå. (Möjligen får du access till deras egna lounger vid silver, men det tror jag inte)

OneWorld har lite andra nivåer, så där får man normalt sett tillgång till businessloungerna redan vid oneWorld Sapphire. Dock är inte AY Silver OWS. AY Silver ger dig bara tillgång till AY's egna businesslounger när du reser med AY. Rent spontant förstår jag inte hur du kan tycka AY ser bättre ut än något annat. Deras krav verkar ju löjligt höga för att nå status. Om du inte når EBG kommer du knappast att få någon vettig status med dem heller.
 
Nu kan jag inte Finnair nått vidare men OneWorlds silver nivå motsvarar i princip guld på *A så att jämföra dessa blir inte riktigt rätt.
Det där stämmer väl inte riktigt? Nu vet jag inte vilket av nivåerna som du menar är "silver" på OneWorld men "Ruby" som är den nivå man får på OneWorld med Finnair Silver ger ju ingen generell lounge-tillgång exempelvis. Däremot har Finnair själva valt att ge sina silver-medlemmar lounge-tillgång om man reser med Finnair.
 

Storsteffe

Medlem
Det där stämmer väl inte riktigt? Nu vet jag inte vilket av nivåerna som du menar är "silver" på OneWorld men "Ruby" som är den nivå man får på OneWorld med Finnair Silver ger ju ingen generell lounge-tillgång exempelvis. Däremot har Finnair själva valt att ge sina silver-medlemmar lounge-tillgång om man reser med Finnair.

Ja är Finnair silver ruby så har jag helt fel. Då hade jag absolut ingen koll :eek:
 

A380*G

Medlem
Vad de än gör med EB2 så lägg inte på YQ på bonusresor, det är en av de största fördelarna med SAS.

Vad gäller perks så hoppas jag att man även för EBD gör så att poäng är giltiga så länge man har status, inte bara fem år som gäller för alla utom EBP.

Tror även vi kommer få se upgrade vouchers för EBD och EBP.
 

Akt

Medlem
Hoppas bara det fortfarande kommer vara möjligt att hitta bonusresor för oss som inte kommer vara EBD även när de har företräde. Finns ju ingen idé att vara med i EB annars.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen