Senaste nytt

SAS Economy Extra

Homer

Medlem
Jovisst, men SAS har två (2) destinationer i USA som nås med direktflyg från Arlanda. BA och AF har betydligt fler, visserligen med ett byte i Europa som betyder 2-2,5 timmar i ekonomi. Med SAS till ex.vis Kalifornien betyder det 4-6,5 timmar i ekonomi.

byte i europoa da behover du inte ta ut bagget, fortulla det och sen checka in det igen nar man dessutom ar trott och sliten
 

hyper

Medlem
Jag har rest åtskilliga gånger mellan ARN och SFO och föredrar nu faktiskt att flyga ARN-ORD-SFO / ARN-EWR-SFO före LH (ARN-MUN-SFO / ARN-FRA-SFO) eller LX (ARN-ZRH-SFO).

Anledningen?


Ja, faktiskt något så enkelt som US Immigrations... I SFO är de alltid fruktansvärt otrevliga och försöker alltid komma på anledningar till varför man är där för att arbeta (och då behöver arbetsvisum), medan de i både EWR och ORD är betydligt mer avslappnade, och då har jag ändå 6-10 USA-resor per år (och därmed stämplar i mitt pass).


Men allt beror på din slutdestination :)
 

Homer

Medlem
Jag har rest åtskilliga gånger mellan ARN och SFO och föredrar nu faktiskt att flyga ARN-ORD-SFO / ARN-EWR-SFO före LH (ARN-MUN-SFO / ARN-FRA-SFO) eller LX (ARN-ZRH-SFO).

Anledningen?
Ja, faktiskt något så enkelt som US Immigrations... I SFO är de alltid fruktansvärt otrevliga och försöker alltid komma på anledningar till varför man är där för att arbeta (och då behöver arbetsvisum), medan de i både EWR och ORD är betydligt mer avslappnade, och då har jag ändå 6-10 USA-resor per år (och därmed stämplar i mitt pass).

Men allt beror på din slutdestination :)


Bästa stället att anlända till USA är LAS, 30-45 min efter touchdown sitter du på hotellet :)
 
Stolarna är något bredare och bättre benutrymme än i economy. Stolen är utrustad med både ben- och fotstöd. Beroende på hur lång du är kommer stolen uppfattas som olika "komfortabel". Jag är t ex. 1,86 och hade en kudde under mina ben för att få bättre stöd för mina vader på benstödet. Har man kortare ben, ja då mer stöd för vaderna vilket är skönt när man flyger långt. På den första måltidsserveringen får man välja på 2 varmrätter. Jag uppfattade inte maträtterna som något extraordinärt. Det var 2 olika typer av "standardmat". Den matbrickan är inte större än den du får i economy. Det är för- varm och dessert plus sallad och bröd. Den andra måltidsserveringen är inte lika matrik som den i business men bättre än det du får i economy. T ex. så kan det i economy vara någon matigare smörgås du får i en påse med t ex. frukt, någon chokladbit. I economy extra är det en måltidsbricka med t ex. smörrebröd, som jag fick när jag flög. Dvs lite mer matrikt än i economy. Under flygningen kan det hända att de delar ut glass, något de inte gör i economy.
Iom att du är väldigt ung och inte får konsumera alkohol är det läsk, juice och vatten som gäller för dig. Dina föräldrar kommer nog uppskatta att de har fri bar där t ex. champagne ingår.
Längs bak i galley finns även den berömda twistkorgen dit du kan gå och hämta godis. Du har ingen egen toalett utan den delas med economy. På 330:n och 340:n som du kommer flyga med är business i den främre delen utav kabinen (mellan dörrpar 1 och 2). I det utrymmet finns toaletterna för business samt deras snack-bar. Economyextra är en del utav economykabinen (från dörrpar 2 till 4) där economyextra delen separeras med gardin/skynke. Dock har passagerarna i economy ingen tillträdesrätt till economy extra delen vilket gör att den delen du sitter i kommer uppfattas som lite lugnare då det inte är så spring runt omkring dig.
Du och din familj bör gå med i EB, om ni inte redan är det, då har ni 150% poängintjäning. Ni kan checka in vid businessdisken och använda er utav fast-tracken. Vid ombordstigning kan ni välja att gå ombord först (man kör enligt turordning business-eco extra-economy).
Hoppas du får en trevlig resa. Jag har flugit SAS economy longhaul vid 1 tillfälle..sedan jag provat både economy extra och business är det de 2 klasserna jag idag väljer när jag reser.
 

flying

Medlem
SAS economy extra :)

sas.jpg
 
Jag har rest åtskilliga gånger mellan ARN och SFO och föredrar nu faktiskt att flyga ARN-ORD-SFO / ARN-EWR-SFO före LH (ARN-MUN-SFO / ARN-FRA-SFO) eller LX (ARN-ZRH-SFO).

Anledningen?


Ja, faktiskt något så enkelt som US Immigrations... I SFO är de alltid fruktansvärt otrevliga och försöker alltid komma på anledningar till varför man är där för att arbeta (och då behöver arbetsvisum), medan de i både EWR och ORD är betydligt mer avslappnade, och då har jag ändå 6-10 USA-resor per år (och därmed stämplar i mitt pass).


Men allt beror på din slutdestination :)

Jag håller med dig om att US Immigration är en anledning till att välja rutt, men att påstå att EWR är bra är för mig helt obegripligt. Det enda stället som jag anser vara sämre att gå genom immigration är IAD.
SFO föredrar jag alla dagar framför EWR! Den destinationen som jag allra bäst erfarenhet av är PHX. Supertrveliga & hälsar till och med en välkommen tillbaka! Har ALLDRIG hänt på någon annan destination & PHX är det mer än en regel än undantag! Så skall du till väst kusten är LHR-PHX-SFO ett alldeles lysande alternativ.
 
Toppen