Senaste nytt

SAS Economy Extra vs SAS Business Class

Roger J

Medlem
OP ska ju resa till BKK, så det är två rena nattflygningar vi pratar om (med middag efter midnatt hur man än tänker och vrider på det. Jag hoppar alltid över middagen på dessa flighter, äter dock frukost på CPH-BKK). Stolen blir med dessa flygtider väldigt viktig eftersom man antagligen vill sova minst 8h åt varje håll. Välj alltså Business om du har möjlighet (även om SAS stol inte är den enklaste att sova 8h i. Tipset är rad 1 eller rad 7 och lägga en väska på fotstödet, då glider man inte ner). Detta går ju inte på rad 2-6 och rad 8 eftersom fotstödet åker in under stolen framför.
Välj inte Business för servicen/maten på denna rutt - det är rena sovflygningar åt båda hållen! Välj Business för att kunna sova.
 
Last edited:

qandnor

Ny medlem
Jag provade SAS Business long-haul för första gången nyligen på sträckan ARN -.ORD. Blev tyvärr inte så imponerad, det som framförallt stack ut var den dåliga servicen. Stolen var helt ok även om den inte är på något sätt privat. (Vilket förstås är mycket bra om man reser två stycken)

Man glömde att ge några passagerare drink innan start, vi fick efterfråga det. Beställde före maten en av deras "Mixology" drinkar som personalen inte hade någon aning om hur man blandade till, men den blev god ändå. OK mat men huvudrätterna känns mer som bukfyllnad än några kulinariska mästerverk.

Otroligt dålig och gammal IFE. Asiatiska bolagen är ljusår före även i ekonomi. Gillade snackbaren.

Jag tröttnade på den skandinaviska stilen på servicen, varenda fråga eller diskussion skulle besvaras av personalen på ett ironiskt sätt "Ja, då blev det ingen drink kvar till dig!" och sen ett litet stelt leende. Passagerare som förirrade sig till Business från Ekonomi extra för att låna toaletten blev skarpt tillrättavisade tillbaka bakom skynket.

Fördelen är förstås möjligheten att åka direkt utan mellanlandning och sen ska det förstås tilläggas att det är en oerhörd skillnad mellan ekonomi och business i fråga om komfort. Men för den ordinarie prislappen så levde dem inte upp till förväntningarna. (Vill tillägga att jag uppgraderade från Ekonomi extra -> Business med Optiontown 140Euro)
 

twiggs

Medlem
Passagerare som förirrade sig till Business från Ekonomi extra för att låna toaletten blev skarpt tillrättavisade tillbaka bakom skynket.

Fast det är ju precis som det ska vara!

Varför skall jag som fullbetalande C-klassresenärer behöva stå ut med att passagerare från Y (eller än värre M)? Fast detta är ett ännu värre problem inom Europa, jag förstår inte hur människor kan med att passera en stängd gardin. En flygning mellan Skandinavien och vissa europeiska destinationer där FRA, LHR och BRU brukarvara helt okej, medan ZRH, MAD och ATH är rena charterflygningen i hur passagerare beter sig.
 
Toppen