SAS Economy Class: Milano Malpensa - Stockholm med MD80

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Berrsus, 1 Maj 2012.

  1. Berrsus

    Berrsus Medlem

    Nostalgikänslan infann sig först när jag anlände hem till min lägenhet på Kungsholmen varför det inte finns några bilder från resan.

    Vid det här laget har jag avverkat sträckan över 100 gånger, oftast till den andra flygplatsen i Milano, Linate (LIN). Varför de fortfarande har två flygplatser öppna i Milano (BGY räknas inte) är en politisk historia som jag inte tänker gå närmare in på. Faktum är dock att LIN som är betydligt äldre och mer sliten har betydligt mer charm än den ny och stora hubb-flygplatsen MXP. Eller ja, det skulle i alla fall bli en stor hubb men så har det inte blivit, mycket på grund av politiken. STOP! Inge mer politik, det är inte det historien skall handla om.

    Några dagar tidigare hade resan ner skett till just Linate, likt andra resereportage på sidan infinner sig alltid en speciell känsla när man landar på den korta landningsbanan ”mitt i” staden. Byggnaderna (utvändigt) har sett likadana ut under hela min levnadstid, eller i alla fall vad jag kan minnas, och väcker en viss stolthet trots sin ålder. Emporio Armani reklamen står där den ska ovanför hangaren. Det kan ta olika lång att vänta på bagaget i Italien, denna gång kom bagaget relativt snabbt vilket måste berott på att det var precis innan lunchen. Utanför terminalbyggnaden, utgången vid apoteket (Farmacia) finns en automat som säljer dig en bussbiljett in till centrum (San Babila) för €1.50! Sträckan går relativt fort men kan upplevas studsig och guppig. Glöm inte heller att du själv skall stämpla biljetten när du stigit på bussen. LIN är en mycket bra flygplats för weekendresan, dock är Milano en speciell stad som kräver viss erfarenhet att uppskatta. Denna gång blev det ingen buss för mig då jag blev upphämtad. Men se det som ett tips!

    Åter till hemresan som skulle bli en upplevelse som idag får mig att le av goda minnen. MXP-ARN SK 2690, 21:00-23:50 (enligt tidtabellen). Att det var en MD80 som skulle transportera mig sträckan hem till Sverige kände jag redan till, det var dock med en viss motvillig känsla jag bokat resan. MD80:an är inte direkt ny och bäst före tiden borde vara passé, dock passade flygtiden mig perfekt och jag såg till att placera mig långt fram, 6C. Vädret i Milano var långt ifrån det bästa och regnet hade fallit hela dagen, mot kvällen sade väderleksrapporten än mer regn och risk för åska.

    Vid mitt intåg på flygplatsen återkom känslan av nedstämdhet. MXP är långt ifrån den hubb den var tänkt att bli. Ett visst hopp tändes för några år sedan när Lufthansa Italia gjorde sitt intåg, men nu när de lämnat känns incheckningsområdet öde och väldigt dystert. Det är dock en mycket trevlig byggnad (förutom färgerna) med fin utsikt över start- och landningsbanorna. Denna gång kändes det dock smutsigt och på god väg nedför. Är det så det skall sluta? Jag har svårt att se att det blir någon renovering så länge LIN finns kvar, och framförallt det ekonomiska läget. STOP IGEN! Inga fler diskussioner som riskerar glida in på politiken.

    Besvikelsen fortsatte efter incheckning när magen skulle få sin sista dos av prosciutto för denna gång, glasmontrarna hos restaurangerna på ovanvåningen gapade tomma och endast smulor, och en torr tråkig macka utan proscuiutto fanns kvar. Besvikelsen infann sig så jag inte ens brydde mig om att fråga om den bästa av pannini:s (i vanliga fall brukar det inte finnas några problem alls att få en panino á la minute i Italien). Istället fick det bli en snabb espresso innan den korta vandringen, nedför trappan, till säkerhetskontrollen. Här hade utbyggnaden (av fler toaletter tror jag) fortfarande inte blivit klart. Det har pågått mycket länge nu. Dock hade det uppgraderat säkerhetskontrollen med glasdörrar och rullband för att transportera lådorna för väskor och kläder.

    Igenom säkerhetskontrollen, bort till shoppingområdet, som vanligt fyllt av asiater som handlar mat och whiskey. Eller om de handlar vet jag inte, de brukar i alla fall alltid stå och samtala vid pastan som säljs till hutlösa priser. För svenskar borde det egentligen bara vara priserna på alkohol som lockar, dock inte vin som ibland kan vara dyrare än på systembolaget. Bort till vinbaren i pir A, de har tidigare haft trevliga mackor med mycket prosciutto och till min glädje låg en och väntade på mig. Som på beställning! Glädjen försvann dock snabbt vid första tuggan, torr och intetsägande. Typiskt! Dock bättre än trekanten som skulle blivit alternativet på SAS-flighten.

    Dags för ombordstigning i en ovanligt lugn Pir A. En förvirrad tyska, som skulle till Düsseldorf som avgick från gaten bredvid hade missförstått gate-numret och utropet. Hon försökte komma ombord planet till Stockholm men blev vänligt hänvisad att vänta vid rätt gate. Skönt att de har koll tänkte jag, annat är det på Skavsta där jag blivit uppehållen i över en timme för att en passagerare klivit ombord på fel plan.

    Dags för min tur och ombordstigning, den vita SAS-färgen runt ingången till MD80:an är sliten och känslan av gammal flygmaskin gör sig påmind. Kommer in i planet och inser vad mycket mindre den är än 737/767an som vanligtvis tar mig mellan Stockholm och Milano. Samtidig mins jag första gångerna med 737an och känslan av hur stor den var inuti. Denna gång verkar det dessutom bli så gott som fullsatt, bra för SAS tänker jag. De två första raderna, BC och Eco. Ext. gapar dock helt tomma. Semestertider för resenärer som jag! Sätter mig på 6C och blir då påmind! Benutrymmet! Vilken skillnad! Minnena och känslan av bekvämlighet infinner sig direkt. Ryggstödet verkar vara lite defekt och åker tillbaka några centimeter varje gång jag lutar mig bakåt. Men vad gör det när det finns benutrymme! En burdus italienare försöker sätta sig på Eco Extra raden efter Boarding Completed men blir direkt hänvisad tillbaka till sin plats bakom skynket. Han får skylla sig själv om han valt fönsterplatsen i Economy!

    Enligt tidtabell rullar vi nedför taxibanan mot start, märkligt nog enligt tidtabell (eller lite före till och med). Det har aldrig hänt mig från MXP förut! Åskovädret verkar vara i krokarna och himlen är rejält mörk, även om klockan är mycket märks det att molnen ligger täta och lågt. Dags för nästa minne, motorljudet! Det speciella motorljudet från MD80:ans motorer. Och framförallt, vad tysta de är trots fullt gaspådrag. Viss skillnad mot 737an och 767an. Den obekväma känslan som infunnit sig innan avgång var nu som bortblåst. Trots de slitna stolarna är de långt mer bekväma än på 767an som nedresan bjöd på – även då var ryggstödet trasigt, dock gick det inte att fälla bakåt alls. Trots de mörka molnen är det nästan ingen turbulens alls. Upp genom molnen, hur smidigt som helst!

    Servicen var dock mycket märklig. En äldre dam som inte var på sitt bästa humör och en yngre tjej (visste inte att de fanns på SAS) som log mot alla passagerare och verkade stormtrivas. Besynnerlig kombination. Tur för SAS att den unga flygvärdinnan log, annars hade det inte blivit någon försäljning alls.

    Resten av flygresan är en ren njutning! Lugn och tyst, och riktigt bekvämt för att vara Economy. ”Tyvärr” gjorde den goda medvinden att vi tog mark i Stockholm 35 minuter före tidtabell, redan 23:15. Parkering vid F-piren och eftersom bagagepersonalen på Arlanda är långt mycket snabbare än sina italienska kollegor kom bagaget omgående. Hann med 23:35 tåget mot centralen med 3minuters marginal och placerade mig långt bak. Ankomst till centralen 23:54, uppför trapporna, över Kungsgatan och in i den väntade bussen. Väl på bussen blev jag påmind av mängden högljudda människor att det faktiskt var Valborg. 23:59 gick jag in genom ytterdörren på Kungsholmen. Inte illa tänkte jag, måste vara rekord bland de 100 flighter jag avverkat mellan Stockholm och Milano. 5h dörr till dörr. Därefter packade jag upp väskan på 20KG, innehållandes nästan enbart mat – dock ingen prosciutto!

    Tack SAS för minnena! Var detta sista gången jag reste med MD80? Hoppas inte det!
     
    15 personer gillar detta.
  2. Det är nog inte sista gången du åker MD80 iaf. Jag tycker jag får den var och varannan gång jag åker från MXP/LIN.... SAS har ju ett antal MD80 kvar i trafik, och 6-7st till på ingång från Spanair.... :).

    Håller med om att MXP generellt är en katastrof till flygplats, men jag uppskattar tåglinjerna direkt från/till stationen.....
     
  3. Jacob

    Jacob Medlem

    Kul läsning. Jag gillar MD-80 maskinerna och skulle gärna se att de fräschades upp/moderniserades snarare än byttes ut.

    Jag har faktiskt missat bakgrundshistorien till varför både Linate och Malpensa finns (lät som det fanns en del politik inblandad) men Linate är väl ganska överlägsen i så väl storlek och smidighet som avstånd till city. Lite som Bromma flygplats.
     
  4. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en trevlig rapport!
     
  5. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Trevligt att läsa och fin beskrivning. Flyger MD-80 från CPH-ARN imorgon. 4A.
     
  6. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för trevlig läsning. Du får gärna berätta mera om historien bakom de två flygplatserna, vi är nog många som är nyfikna här:)
     
  7. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Flög idag med en av de verkliga trotjänarna i SAS MD-familj, Ravn Viking, OY-KHU, i tjänst i över 20 år! En underbar flygning med klarblå himmel från CPH-ARN. Perfekt utsikt över Skavsta och rakt över Bromma. En upplevelse från plats 1A.

    Photo Search Results | Airliners.net
     
  8. erc

    erc Medlem

    Ort:
    Säffle
    Land:
    Sverige Sverige
    Trevlig och medryckande läsning.

    Men vad var det för 767 du flög ner? :)
     
  9. Berrsus

    Berrsus Medlem

    737-600 eller -800, mins inte alls nu. SAS har inte ens några 767 i sin flotta, eller hur?

    Jag får fundera på det där. Finns alltid risk att det snurrar vidare i något som inte hör hemma på BC.se. Men i stort var tanken att LIN skulle läggas ner när MXP väl var färdigbyggt. Men eftersom alla inte ville att Alitalia skulle överleva och eftersom det funnits egenintressen kring hanteringen kring LIN framkom det nya "krav" på MXP innan LIN kunde läggas ner. När väl dessa var uppfyllda förblev ändå LIN kvar.
     
    1 person likes this.
  10. erc

    erc Medlem

    Ort:
    Säffle
    Land:
    Sverige Sverige

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×