SAS Economy class: Köpenhamn-Beijing

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Dr. Miles, 14 Maj 2012.

  1. Här kommer fortsättning av TR av SAS ekonomiklass.

    I februari lyckades jag boka en bonusresa Stockholm-Beijing t/r för 20.000 EuroBonus poäng när SAS EuroBonus hade 20 år jubileumkampanj.
    Den här är del 2 av serien.
    Del 1 finns här: SAS Economy class: Stockholm-Köpenhamn
    [HR][/HR]

    Det tog lite tid innan folk började röra sig ut från planet. Det verkade som om gatepersonalen hade inte kommit.
    Till slut kön på planet försvann och jag traskade mot SAS Scandinavian Lounge.
    Copenhagen SAS Lounge_01.jpg

    CPH Scandinavian Lounge

    Mycket trevlig lounge med högt tak och många sittplatser utspridda lägen.
    Copenhagen SAS Lounge_02.jpg

    De serverade bl a frikadeller, potatissallad, kallrökt lax.
    Jag tog några av dem på tallriken och även tog Gin&Tonic med pytteliten Gin.
    De rätterna smakade bra och jag blev lagom trött efter ett halvt glas GT.
    Copenhagen SAS Lounge_03.jpg

    Jag gick ned till receptionen för att låna nyckeln till dusch. Det var första gången för mig att använda dusch i denna lounge, så tog det tid att hitta duschen.
    Duschen var utrustade med toa, handfat och några amenity kit.
    Copenhagen SAS Lounge_04.jpg

    Efter välbehövlig dusch kände jag mig fräsch inför kvällens flight.
    Jag såg på informationstavlan att boardingen hade börjat när jag lämnade nyckeln till receptionen. Jag tackade personalen och lämnade loungen.

    Jag gick mot gaten ca halvtimme före avgångstid. Det var helt tomt vid gränskontrollen.
    SAS Economy class CPH-PEK_01.jpg

    Boardingen hade inte börjat än när jag kom till gaten och det var ont om sittplats i väntrummet.
    SAS Economy class CPH-PEK_02.jpg

    Jag frågade en kvinnlig gatepersonal om hur mycket beläggning var och hon sa det var ungefär hälften.
    Jag frågad henne om någon sitter vid min plats(jag tog gångplats av 2 säten) och hon svarade ja, det finns någon bredvid mig.
    Jag bad henne om hon kunde hitta något av 2-säte platser som var ledig. Hon knappade tangenter på datorn och jag fick två säte för mig själv. Tummen upp SAS för bra service +2!

    Kvällens flygplan, Airbus A340.
    SAS Economy class CPH-PEK_03.jpg

    Det var lite trögt för att komma in i planet. Jag välkommnades av 1 dansk och 1 norsk kabinpersonal onbord och de visade mig min plats till höger(tyvärr).

    Som jag skrev tidigare, jag fick två säte för mig själv.
    SAS Economy class CPH-PEK_04.jpg

    Benutrymme är helt OK för mig som är 170 cm. Lite synd att SAS placerar medialådan vid fönstret. Det hade varit bättre om de placerade lådan på gångsidan.
    SAS Economy class CPH-PEK_05.jpg

    Köpenhamn-Beijing
    Flight SK995 med SAS
    Avgång: 21:05
    Ankomst: 13:05
    Flygplan: Airbus A340
    Klass: Economy class
    Sittplats: 44A/44B

    Dörren var stängd och pursern ropade "Boarding completed". Det tog liten stund innan planet lämnade gaten mot banan.
    Jag såg att EasyJets flygplan var före oss i kön. Jag visste inte EasyJet flög från Köpenhamn.

    Planet lyftes ganska snabbt antagligen tack vare lätt load på planet.
    Kapten sa att flygtiden skulle vara 8 timmar 40 minuter. Det är inte så värst lång tid att sitta i ekonomiklass. :)
    SAS Economy class CPH-PEK_08.jpg

    Efter en kvart släcktes säkerhetsbältesskylten och kabinpersonal började dra fram drinkvagnen.
    Jag frågade en flygvärdinna om det gick att beställa Gin&Tonic med pytteliten Gin och is.
    Då fick jag allting separat. Är det IKEA modell som gäller på en SAS flygning?
    SAS Economy class CPH-PEK_09.jpg

    Kabinpersonal satte igång IFE ganska sent, dessutom det inte var AVOD så att man inte kunde pausa eller spola fram/tillbaka filmen.
    Den lilla PTV:en visar sina ålder. Det vore trevligt om SAS kunde installera lite strörre skärm med AVOD.
    SAS Economy class CPH-PEK_06.jpg

    Min Gin&Tonic började verka då tog jag ner min ryggväska och la den under mina fötter. På det viset kunde jag ha egen fotstöd. Sedan tog jag fram öronproppar och ögonmask. Jag upptäckte att jag glömde min uppblåsbar nackkudde. Tur nog att jag hade två säte för mig själv så tog jag en kudde till nacken, en annan kudde till ryggen.
    Jag var så pass trött så att jag skippade middagen, så kan jag tyvärr inte skriva om vad som erbjöds.

    Det blev ganska hackig sömn för jag inte kunde hitta riktig bra ställning att sova och jag vaknade till flera gånger.
    Kabinpersonal gick runt med vatten/apelsinjuice några gånger.
    SAS Economy class CPH-PEK_10.jpg

    Strax två timmar före ankomsttid gick jag till galleyn att se vad som erbjöds.
    Det var ganska spartansk utbud. Mineralvatten och apelsinjuice för självservering.
    Jag tog ett glas apelsinjuice och då kom några kabinpersonaler ut från vilorum. De såg mycket trötta ut. Iofs det kan jag förstå. De hade sin höjd 4 timmars sömn och det tycker jag också att det är lite för kort.
    Jag pratade lite med en kinesisk flygvärdinna om hur det var att jobba på SAS. Hon sa att det var mycket trivsamt att jobba på SAS och det var helt annan arbetsmiljö än hos kinesiskt flygbolag.
    Hon är Beijing base men hon flyger också Köpenhamn-Shanghai rutt.

    Jag gick tillbaka till mitt säte. De började servera frukost ungefär när vi befann oss över Ulaanbaatar.
    Jag kunde se att gränsen till snöområdet. Därifrån började Gobiöknen.
    SAS Economy class CPH-PEK_12.jpg SAS Economy class CPH-PEK_13.JPG

    Frukosten tillhörde en av de minsta frukosten på flyget som jag har ätit.
    Bröd, yoghurt, müsli, ost, sylt, smör och apelsinjuice. Ingen varm omelett eller gröt.
    Stor plus var dock jasminté som serverades.
    SAS Economy class CPH-PEK_11.jpg

    Jag vet inte om de erbjöd hörlurar då jag såg ingen som hade hörlurar på sig och tittade på filmen runtomkring mig. Några som hade hörlurarna på sig var för sina mobiler eller iPad.
    Nåja, jag har inte missat speciellt mycket.

    Planet cirkulerade ett par gånger nordväst om Beijing innan det fortsatte mot huvudstaden. Antagligen det var kö för landning och för många plan i luften i Beijing område.
    SAS Economy class CPH-PEK_14.jpg

    Flyget landade till Beijing flygplats ca 10 minuter före tidtabell. Planet taxade mot terminalen T3E.
    På vägen till terminalen fick jag höra några SMS/Nokia tune ljud. Välkommen till Kina!:p
    SAS Economy class CPH-PEK_15.JPG

    Tack och hejdå, SAS!
    SAS Economy class CPH-PEK_16.jpg

    Kl. 13:20 kom jag ut från planet och gick mot immigration. Det var några köer för utlänningar men det var nästan noll kö för kinesiska medborgare.
    Efter kort stund i kön ropade en gränskontrollpersonal att utlänningar kunde använda immigrationsdiskar för kineser. Jag sprang till en av de diskarna och det gick snabbt.
    SAS Economy class CPH-PEK_17.jpg

    Jag gick mot lilla tåget som går mellan terminalerna och fortsatte till terminal T3C där bagageband fanns.
    Bandet rullade med några bagage men det var för en flight före oss. Efter en stund kom bagagen från vårt plan och mitt bagage med Star Alliance priority-tag kom bland de första. Precis så fungerar det i Asien.:D
     
    Last edited: 14 Maj 2012
    14 personer gillar detta.
  2. Trevligt! Har väntat på uppföljningen :)
     
  3. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en trevlig reportage. Jag har alltid fått GT som du också på mina SAS avgångar. Kanske något att du som resenär kan blanda din egen drink så starkt som du vill. :)

    Trist att bokade för mig själv resan till december så får vänta några månader till.
     
  4. GOTATH

    GOTATH Medlem

    Ort:
    GOT/ATH
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag höjer min tekopp och tackar för ett trevligt reportage:)
     
  5. A380*G

    A380*G Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fint reportage!

    Var evigheter sedan jag flög SK eco på långflyg, feb 2007 PVG-CPH tror jag det var. Har inte missat något märker jag. Frukosten såg bedrövligt ynklig ut. Gick de iaf runt och erbjöd extra bröd? En omelett tycker jag de kunde erbjuda åtminstone.

    Trodde du bara drack te, men små GT fungerar tydligen också! ;)
     
  6. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för uppföljningen och ett bra reportage!
     
  7. Tack för era kommentarer!:D

    Det är iofs rimligt och mindre tidskrävande för personalen.

    Ja, det är som sagt en av de minsta frukosten som jag har fått på flyget. Jag föredrar värm frukost.

    Ja, många tror att jag dricker bara té. Det gjorde t o m Jacob vid BC.se träff på Monks. ;)
     
  8. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Trevlig report, kul att se andra delen! Inte ofta man får se rapporter från SAS ekonomiklass på långflyg. Hard produkten såg helt okej ut, dock måste jag hålla med om att de måste uppdatera IFE:n, helt klart under standard för vad övriga EU bolag erbjuder. Intressant att flyget bara var halvfullt, är detta vanligt på SAS långflyg?

    Ang G&T att sprit och mixer serveras separat har nog snarare att göra med fackens krav på arbetsmiljö. De vägrar ju trots allt plocka av plasten på maten i Business Class...
     
    1 person likes this.
  9. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Trevligt med del två! IFE:n är dålig men det visas iallafall film på egen skärm..:) Vilket man inte får på TG(ARN), Lufthansa 747 eller Aerosvit..:)

    Jonas: När SAS erbjuder långlinjer för 10000-30000 EBpoäng så betyder det oftast att det är dålig beläggning dessa datum. Jag har flugit till ORD i feb när vi var ca 45-50 st i eco.
     
  10. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Tack för fina bilder och detaljerad rapport. Där krossas min uppfattning om att AHO dricker ingen alcohol. :p

    Det är väl de har gjort i 330:n istället.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×