Senaste nytt

SAS/EBG Plusbiljett blev Y på Swiss

Totopez

Medlem
Ett problem, som även många kollegor med dålig koll fått erfara, är att @Thomas Björklund verkar se en biljett på en viss sträcka med ett bolag inom en allians skulle vara värd en resa på samma sträcka, oavsett dag och flight, i alla bolag inom samma allians. Så är det ju inte. Inte ens en business eller firstbiljett kan alltid bokas om rakt av, inte ens inom samma bolag och samma dag om det inte är rätt bokningsklass.

Att du har betalt 3000kr för en Plus-biljett med SAS spelar ingen som helst roll när du vill boka om den. Vilka regler gäller för just din biljett? Vilken typ av biljett köpte du med Swiss, och så vidare. Att få betala 2500kr för att boka om en 3000-kronorsbiljett kan tyckas dyrt, men vad kostade en biljett med den aktuella Swiss-flighten? En avgift för ändringen och sedan skillnaden till första möjliga bokningsklass,och vips är du där.

Tråkigt att du känner dig lurad, och jag hoppas att du kan övertala SAS om att ge dig ett EBG. Men jag kan inte se att felet ligger hos SAS i det här fallet.
 
Ett problem, som även många kollegor med dålig koll fått erfara, är att @Thomas Björklund verkar se en biljett på en viss sträcka med ett bolag inom en allians skulle vara värd en resa på samma sträcka, oavsett dag och flight, i alla bolag inom samma allians. Så är det ju inte. Inte ens en business eller firstbiljett kan alltid bokas om rakt av, inte ens inom samma bolag och samma dag om det inte är rätt bokningsklass.

Att du har betalt 3000kr för en Plus-biljett med SAS spelar ingen som helst roll när du vill boka om den. Vilka regler gäller för just din biljett? Vilken typ av biljett köpte du med Swiss, och så vidare. Att få betala 2500kr för att boka om en 3000-kronorsbiljett kan tyckas dyrt, men vad kostade en biljett med den aktuella Swiss-flighten? En avgift för ändringen och sedan skillnaden till första möjliga bokningsklass,och vips är du där.

Tråkigt att du känner dig lurad, och jag hoppas att du kan övertala SAS om att ge dig ett EBG. Men jag kan inte se att felet ligger hos SAS i det här fallet.

Nu är inte verkligheten så som du beskriver, du har inga möjligheter att se vad du får när du bokar om direkt i datorn, systemat att boka om på SAS är mycket smidigt och bra, felet ligger någon annan stans, i det här fallet hos SAS/EB som har givit mig klara och entydiga uppgifter om hur många EBG poäng jag skulle erhålla för en ombokning till Swiss. 3.750 ut(SAS) och 1.800 hem (Swiss) efter alla BC.se och Agehall varningar om code share så tog samtalet 10:58, väntade c:a 1 min. Beträffande priset kostar inte en Y enkel på Swiss 4.055:-. Jag känner mig inte lurad utan mer orolig över att SAS/EB har för många klagomål här på BC.se och att man inte kan lita på SAS/EB.
 

Totopez

Medlem
Beträffande priset kostar inte en Y enkel på Swiss 4.055:-. Jag känner mig inte lurad utan mer orolig över att SAS/EB har för många klagomål här på BC.se och att man inte kan lita på SAS/EB.

En enkel Economy Flex-biljett (billigaste som går att köpa på swiss.com) med Swiss ZRH-ARN kostar 1263 CHF, motsvarande 9600 kr (den närmsta veckan i alla fall). Men det är fortfarande inte intressant vad biljetten har kostat eller kostar, eftersom den inte säger något alls om vilken bokningsklass du är bokad i, bara vilken serviceklass. Självklart är det tråkigt att du har fått fel besked från SAS, och jag hoppas att du lyckas reda ut det med kundtjänst när du är hemma igen.

Och vad gäller klagomål, jag upplever faktiskt inte att SAS har så vansinnigt mycket klagomål här. Visst, tråden "Det här gjorde ni inte så bra" är längre än andra flygbolags, men den mängd flighter som BC.se-medlemmar tar med SAS måste också vara mångdubbelt större än andra på andra bolag. Jag har aldrig haft några problem med att "lita" på SAS eller Eurobonus, utan brukar få det jag har förväntat mig och betalt för. Alla gör fel ibland, men min uppfattning är att SAS brukar fungera bra vad gäller att kompensera eller rätta till. I alla fall inte sämre än andra bolag.
 
En enkel Economy Flex-biljett (billigaste som går att köpa på swiss.com) med Swiss ZRH-ARN kostar 1263 CHF, motsvarande 9600 kr (den närmsta veckan i alla fall). Det är väl ingen som köper en enkel, ToR 318CHF, och du kan inte jämföra ovan pris mot ett ombokningspris inom STAR. Priset har du fått 4.055:- för enkelbiljett. Men det är fortfarande inte intressant vad biljetten har kostat eller kostar, eftersom den inte säger något alls om vilken bokningsklass du är bokad i, bara vilken serviceklass. VV och tala om var du ser den informationen om du bokar om via datorn eller telefon. Självklart är det tråkigt att du har fått fel besked från SAS, och jag hoppas att du lyckas reda ut det med kundtjänst när du är hemma igen. Jag har skickat ett prydligt brev till SAS idag.
 

henke12

Medlem
@Thomas Björklund

Nedanför priset ser du L, L

Då är bokningsklassen L och serviceklassen Ekonomi/GO
 

Attachments

  • Skärmavbild 2014-09-15 kl. 21.03.13.png
    Skärmavbild 2014-09-15 kl. 21.03.13.png
    156,7 KB · Visningar: 267

ekf

Medlem
@Thomas Björklund

Nedanför priset ser du L, L

Då är bokningsklassen L och serviceklassen Ekonomi/GO

Testade precis att göra en sökning på ARN-ZRH-ARN. Med SK-metall t&r så visas poäng och bokningsklass som i din bild. Väljer jag minst ett codeshare-flyg (operated by LX) så får jag bara "Vi kan tyvärr inte visa poäng för denna resa." och inga bokningsklasser.
 
Testade precis att göra en sökning på ARN-ZRH-ARN. Med SK-metall t&r så visas poäng och bokningsklass som i din bild. Väljer jag minst ett codeshare-flyg (operated by LX) så får jag bara "Vi kan tyvärr inte visa poäng för denna resa." och inga bokningsklasser.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, EBG ToR till ZHR i Plus ger 7.500p det är fakta, i mitt fall där jag väljer att åka hem på samma biljett med Swiss och betala till 2.500:- gav det ett oväntat resultat 900p. Alltså 3.750 + 900p som ger 4.650, där är problemet. En biljett för 4.055:- ger 900p.
 

ekf

Medlem
Jag förstår inte riktigt vad du menar, EBG ToR till ZHR i Plus ger 7.500p det är fakta, i mitt fall där jag väljer att åka hem på samma biljett med Swiss och betala till 2.500:- gav det ett oväntat resultat 900p. Alltså 3.750 + 900p som ger 4.650, där är problemet. En biljett för 4.055:- ger 900p.
Olika flygbolag ger olika mycket poäng. Flyger du med SAS och är medlem i Eurobonus så får du en viss summa poäng, flyger du med Swiss istället, så får du poäng enligt den intjäningstabell som gäller för EB-medlemmar på Swiss-flyg. Det tycker jag är ganska solklart.
Det lite mindre tydliga är när du flyger med Codeshare (SKxxxx Operated by LX, som exempel), då får du poäng enligt intjäningstabellen för EB-medlemmar på Swiss-flyg även om du kanske inte jättetydligt noterar i din bokning att flygningen utförs av någon annan än SK, även om det står där.

Det jag menade med min skrivning ovan var att SAS hemsida inte visar vilken bokningsklass du får resp antal poäng du tjänar, när det är en codeshare iblandad. Väljer jag rena SK-flyg så visas hur många poäng man får och vilka bokningsklasser som bokas (precis som henke12 skrev).

Jag har varit med om flera LH-flyg där jag fått så lite som 75 poäng, men om jag hade flugit med SK istället så hade jag fått 1500, eller några flyg med SN där jag fick 0 poäng, istället för 1500 med SK. Det är naturligtvis tråkigt, men det är viktigt att läsa igenom vad som gäller innan man fattar ett beslut.
 

Senator

Moderator
Jag vill påpeka en sak som jag har uppfattat efter tidigare samtal med vissa program under en tid där jag hade Key Account ansvar för icke-resepartners.

Det finns en mängd av bilaterala avtal mellan bonusprogram och det bolag som utför en flygning. Om vi använder SAS EuroBonus och Swiss International Airlines som ett exempel:

Då betalar Swiss SAS EuroBonus en summa per poäng för att en SAS medlem skall krediteras för denna resa. I fallet ARN-ZRH, har då Swiss räknat fram att för en relativt dyr ekonomibiljett så ges 900 poäng. Om resan bokas i en dyrare affärsklass bokningsklass (D, C eller J) ges 1 800 poäng. ARN-ZRH är också 925 Miles i distans..

Så det är i utgångspunkten Swiss som inte är villig att betala mer. Sedan på just sträckan ARN-ZRH eller ARN-GVA där både SAS och Swiss flyger, samt att SAS EuroBonus ger frikostiga poäng för en SAS Plus resa får man väldigt markanta skillnader. Man ser detta också mellan SAS och Lufthansa till/från Tyskland, men där är inte SAS Plus lika gynnsamt.

Så i teorin är det betalningsviljan till det utförande flygbolag som driver vad vi tjänar på en partner till stor del. Finns troligtvis några parameter som att t.ex att SAS kanske inte vill erbjuda mer poäng för att gynna den egna rutten, men det tror jag inte SAS är ensamma om.

Så skillnaden mellan vad man tjänar på SAS och Swiss på denna sträcka ligger nog mycket på Swiss betalningsvilja.
 
Toppen