Senaste nytt

SAS Dreams

Funcadelic

Medlem
Det har diskuterats i lite olika trådar om SAS Dreams, oftast mer specifikt om champagneprovningen, och man har kunnat läsa om SAS Dreams i Scandinavian Traveler. Redan tidigare har man ju kunnat åka längdskidor eller besöka flygplanstillverkare, men då var det väl inte under konceptet SAS Dreams. Jag tänkte att vi kunde diskutera konceptet här.

På betasajtens startsida puffas nu för SAS Dreams egen sida (SAS Dreams – Travelers think big. Be a traveler - SAS) och domänerna sasdreams.se/no/dk/com skickar en till samma sida.

Jag kunde räkna till 17 event redan under nästa år - är det någon som hört något mer om dessa? Det enda jag via omvägar hört om är att man ska få träffa hockeykändisar under februarieventet, men det kan också vara en visklek som gått från "hoppas att" till "jag tror att" till "man kommer att".

Vad är syftet med SAS Dreams? Champagneeventet var ju väldigt dyrt, så troligen vill SAS tjäna pengar på det. Dock var det inte så många platser, så jag har svårt att se att dylika event ska kunna ge någon signifikant förändring på nedersta raden. Det har nog därför åtminstone delvis också ett syfte att skapa marknadsföring/bygga SAS brand. Är detta primärt ett sätt för SAS att dryga ut kassan, eller är syftet att differentiera sig från Norwegian och försöka motivera en prispremium?

Kommer vi få se fler paketresor från SAS, med mindre exklusivt innehåll, där man snarare börjar konkurrera med rena charterbolag? Bland andra Norwegian gör ju detta.
 

Thornado

Medlem
När det gäller hockeyeventet så står det ju "...get the chance to meet and greet with some of the world's best hockey players", så man får väl anta att de är hyfsat troligt att man får träffa någon hockeykändis.

Jag tror inte att det huvudsakliga syftet med Dreams är att det ska göra några mirakel för SAS ekonomi, utan att man snarare tänker det som ett sätt att skapa värde genom att erbjuda något som man anser vara lite mer exklusiva event till sina mer lojala kunder. Det diskuterades ju en hel del kring champagneresan huruvida den var så exklusiv eller ej, samt om priset var rimligt. Jag har ingen direkt åsikt om det, men det känns ju definitivt som att både den och de event som nu ligger uppe är betydligt mer exklusiva än något som vore troligt att Norwegian skulle sälja som paketresor.
Givetvis skadar det inte att tjäna lite pengar på det hela också, och eftersom det (åtminstone i detta skede) verkar handla om events med relativt begränsat antal platser så blir det ju dessutom rimligt att ha ett pris som gör att alla event inte nödvändigtvis säljer slut på 5 minuter, men givetvis vill man sälja nog platser så att de blir av.
Just nu verkar det ju som att drömmarna är tillgängliga för alla Eurobonusmedlemmar, men det vore väl även rimligt med någon form av statusdifferentiering här, t.ex. så att dagen då anmälan till olika events öppnar beror på EB-status.

För övrigt så tycker jag att vi borde branda om alla "inofficiella BC-event" som sker utanför Skandinavien (besök hos Airbus, Farnborough, årliga Barcelona-resan, lounge-hopping på LHR, osv) till "BC Dreams".
 

palmen

Moderator
Bra initiativ till tråd, läste lite om det förra veckan tidningen som finns ombord. Var diverse olika event planerade under 2017 där några lät väldigt intressanta för egen del.

Lägger med en bild
20161103_103554.jpg
 

ulagun

Medlem
Lufthansa har ju haft motsvarande för M&M medlemmar under flera år. Har tyvärr aldrig nappat på något erbjudande trots det varit några riktigt lockande som T.ex besöka biltillverkare i Bayern.
 

Funcadelic

Medlem
Bra initiativ till tråd, läste lite om det förra veckan tidningen som finns ombord. Var diverse olika event planerade under 2017 där några lät väldigt intressanta för egen del.

Lägger med en bild
Visa bifogad bild 57926

Noterade "Dreams can be customized for corporate clients or special occasions". Troligen gäller det inte de 17 som finns på hemsidan eftersom de verkar vara öppna för alla, eller åtminstone publika. Det skulle i så fall betyda att man kan skräddarsy egna/modifiera befintliga koncept och bjuda med sig sina anställda/kunder/kompisar. Kan man få ekonomi i detta låter det rimligt – yielden är ju generellt ganska/väldigt låg men det betyder ju inte att folk lägger mindre pengar på semestern, utan bara att de lägger mindre pengar på själva flygningen. Kan SAS få större del av totala resekakan vore detta en bra idé (jmf som SAS redan gör med hotell och hyrbilar).

För övrigt så tycker jag att vi borde branda om alla "inofficiella BC-event" som sker utanför Skandinavien (besök hos Airbus, Farnborough, årliga Barcelona-resan, lounge-hopping på LHR, osv) till "BC Dreams".

Varför inte ordna det tillsammans med SAS Dreams, om ovan spekulation stämmer!
 

palmen

Moderator
Varför inte ordna det tillsammans med SAS Dreams, om ovan spekulation stämmer!
Att ordna resa till Airbus fabriker i Tyskland/Frankrike eller Boeing i USA skulle säkert intressera många med rätt upplägg.
Årliga Barcelona-resan som ett SAS Dreams koncept ser jag dock inte som något som kommer att ske :)
 

011430121

Medlem
Jag fick möjligheten att sitta bredvid hon som är ansvarig för SAS Dreams, när vi flög BC resan till Barcelona från Oslo den 28 oktober.
Måste säga att hon hade väldigt mycket och intressant att berätta.
Dessvärre var hon helt ovetandes om BC innan resan, blev väldigt intresserad under resan av BC.
Kommer allt detta att gå i uppfyllelse, så kommer vi att få många trevliga arrangemang att se framemot.
 

Funcadelic

Medlem
Jag fick möjligheten att sitta bredvid hon som är ansvarig för SAS Dreams, när vi flög BC resan till Barcelona från Oslo den 28 oktober.
Måste säga att hon hade väldigt mycket och intressant att berätta.
Dessvärre var hon helt ovetandes om BC innan resan, blev väldigt intresserad under resan av BC.
Kommer allt detta att gå i uppfyllelse, så kommer vi att få många trevliga arrangemang att se framemot.

Så bra, då kanske hon läser här nu! Sedan tidigare vet vi ju också att Eurobonus läser här, så bara toppen om fler på SAS får upp ögonen för detta community (vilket man kan tycka borde vara ett krav om man jobbar med produkt-, koncept- eller lojalitetsutveckling)
 
Toppen