Senaste nytt

SAS drar tillbaka redan tryckta Scandinavian Traveller (Nr2)

I Norge har det blivit en våldsam debatt.
Som bekant har ju Norge en helt annan inställning till invandring och migration för människor utanför västvärlden och en väldigt restriktiv politik på området. Det har även Finland och Danmark.

Personligen tycker jag det är helt fel forum att avhandla politik i.
Scandinavian Traveller tycker jag ska vara ett resemagasin och inget politiskt forum. Det är dumt att ev stöta bort framtida resenärer oavsett partipolitiska sympatier.
På längre sikt kan SAS dessuton förlora ekonomiskt på detta också i Norge om frekventa nationalistiska resenärer där i protest reser mer med Norwegian framöver. Norge är SAS enskillt största och mest lönsamma marknad.
Jag bara väntar på att Björn Kjos med sitt Norwegian ska ge sig in i debatten i Norge...för att locka över fler SAS resenärer till det norska alternativet i Norge!
Till skillnad från i Sverige är nationalismen mycket stark i Norge hos en stor del av befolkningen.
Det ses inte med blida ögon i norska debatten att det är en svensk kulturjournalist som sannolikt har starka vänsterpolitiska åsikter som står bakom den.
Själv tycker jag den svenska journalisten borde åka till Norge ASAP och ge sig in i debatten i Norge istället för att snacka i Sverige.
Han kommer garanterat märka en ENORM skillnad i media Norge mot debatten i Media Sverige. Jag tvivlar på att han kommer få nåt stöd alls från ledande ledarskribenter på norska morgon/dagstidningar .
 
Kan nog hålla med om att denna artikeln faller utanför det normala i tidningen, men nu när den väl är där så handlar ju frågan om man ska göra en pudel för att människor med dessa åsikter ska kunna få tidningen bortplockad..

Nu har ju inte Per Svensson en speciell vänsterprofil men i Norge som har enorma problem med främlingsfientlighet framstår han ju såklart som besvärande för vissa.
 

Fredrik

Medlem
Jag tycker inte politik hör hemma vare sig i ombordmagasin eller på det här forumet men jag ska bara för sakens skull göra ett kort konstaterande:
det är bra att ta av sig sina hemmablinda glasögon när man tittar på andra länder. Sverige är extremt och vi kan tycka vi har rätt hur mycket vi vill men det är fortfarande vi som är extrema.
 
Är inte Scandinavian Traveller outsourcad?
Jag hoppas SAS i framtiden kollar vad som hamnar i tidningen i framtiden innan den går till tryck.
Finns många forum för partipolitikiska åsikter i Sverige & Norge.
SAS Scandinavian Traveller bör inte tillhöra dem anser jag.

Detta är ot...Det finns en media scensur i Sverige.
Svensk media skriver ex inget om vilka "ungdomarna" i Rågsved var som kastade brandbomber på polisen/räddningstjänst och satte eld på flera bilar.
Självklart vet media vilka dessa "ungdomar" är men det vill man inte skriva om när negativa aspekter på svenska migrationspolitiken inte passar in på den offentliga agendan.
Tråkigt tycker jag att SD får momopol på denna viktiga fråga.
Ta debatten istället uppmanar jag 7 klövern.
 

Moco

Medlem
Jag reagerade också på artikeln när jag fick syn på den i fredags och hur olämpligt det var att den var med i magasinet.
Bra att det inte accepterades. Ett riktigt lågvattenmärke att ha med i en sådan produkt och inte alls vad jag förväntar mig läsa om i Scandinavian Traveler.
 

Hall

Medlem
Om vi lyfter oss från själva politiken kan vi väl diskutera hur man kan ha tänkt i redaktionsledningen. Vill man ha ett allmänt magasin av typen "Fokus" i flygplanen blandat med SAS-anknytna resereportage/tips? Vad är den redaktionella strategin? Säg att artikeln hade varit en historisk exposé om t.ex. Socialdemokratin i Norden. Hade det då platsat i ST?
 
Om vi lyfter oss från själva politiken kan vi väl diskutera hur man kan ha tänkt i redaktionsledningen. Vill man ha ett allmänt magasin av typen "Fokus" i flygplanen blandat med SAS-anknytna resereportage/tips? Vad är den redaktionella strategin? Säg att artikeln hade varit en historisk exposé om t.ex. Socialdemokratin i Norden. Hade det då platsat i ST?

Den hade nog inte dragits in, men om SAS går det hållet så hade de varit unika i sin genre, så min gissning är att detta var ett förbiseende och att vi kommer snart ha "det vanliga" igen.
 

MarcusC

Medlem
Nämndes i svt:s artikel tror jag att SAS / Scandinavian Traveller ursäktade sig med de inte korrekturläser artiklar etc utan uppenbarligen ligger allt inflytande i att få in "sin" artikel och sedan trycks den!? Obefintlig redaktion och endast "outsourcade" artiklar ger väl dålig kontroll??
 
Toppen