Senaste nytt

SAS direktflight Umeå - Göteborg - Umeå

TasselT

Medlem
Hej!

Jag är en av många som uppskattat att SAS har en direktflight UME-GOT-UME på fredagar och söndagar.
Fredagsflighten UME-GOT har nästan alltid varit mer eller mindre fullbokad och även returen GOT-UME på söndag kväll har varit välbelagd.
Nu ser jag till min förtvivlan att fredagsflighten upphör efter den 24/3 medan söndagsflighten ligger kvar.
Trodde först att den skulle återkomma efter sommaren men det ser inte så ut utan endast söndagsflighten finns kvar.
Någon som vet orsaken till att fredagsflighten dras in ? Kan ju knappast vara pga dålig beläggning ?

Till saken hör också att BRA som kör 2 dagliga direktturer med SAAB2000 UME-GOT har sagt att dom ska avveckla linjen till sommaren då dom byter från S2000 till ATR-72 eftersom (hör och häpna) turen kommer att ta för lång tid med den långsammare ATR-72 för att vara attraktiv!
Nähä ? Det måste ju ändå vara mycket bättre än att åka via Bromma och byta där ? Låter som en dålig ursäkt för att lägga ner en förlustlinje.

/ TT
 

Agö

Medlem
Har du tur så kan det ha att göra med sommarprogrammet som ju inleds i trakterna kring slutet av mars och att SAS inte hunnit ta ett beslut om detta.
 

olo

Medlem
På senaste pendlarmötet på Landvetter talades det om att norrlandslinjerna till framförallt Luleå, men även Umeå gick bra och hade varit en bra satsning. Det lät då som att det snarare skulle bli utökning, så håll hoppet levande.
 
De få gånger jag flygit UME-GOT och vice versa med både SAS och BRA så har det varit mycket folk ombord. Har dock saknat att få upp flyg via Göteborg som alternativ om man vill vidare ut ur landet.
 

TasselT

Medlem
De få gånger jag flygit UME-GOT och vice versa med både SAS och BRA så har det varit mycket folk ombord. Har dock saknat att få upp flyg via Göteborg som alternativ om man vill vidare ut ur landet.
Jodå, det förekommer.
Testa att söka på UME-FRA 20/1 med retur 22/1.Då får du bl a upp UME 16:40 via GOT till FRA 20:50 och hem FRA 16:50 via GOT till UME 21:50.

/ TT
 

TasselT

Medlem
Flög UME-GOT med SK2081 i går 17/2.
Helt fullt i GO och undertecknad satt ensam på 1F som var en av endast 3 platser i Plus.
Söndags turen 19/2 ser också ut att vara rätt hårt bokad åt båda hållen.
Trist som sagt att endast söndags turen finns kvar från 1/4, så det kan ju inte vara pga av dålig beläggning som fredagsturen försvinner?

/ TT
 

trskial

Medlem
Det kan inte ha att göra med att Arctic Airlink och Nextjet ska starta en ny linje från Tromsö till Göteborg via Sundsvall och Luleå?

Nå kan du reise fra Tromsø til Gøteborg -itromso.no

Arctic Airlink og Nextjet setter inn jetfly og forlenger ruten mellom Oulu og Luleå til også å gjelde Sundsvall og Gøteborg, ifølge en pressemelding. Flyruten mellom Oulu, Luleå og Tromsø utvides. Det betyr at tromsøværingene nå kan reise til Gøteborg via Sundsvall.
 
Det kan inte ha att göra med att Arctic Airlink och Nextjet ska starta en ny linje från Tromsö till Göteborg via Sundsvall och Luleå?

Ser inte hur det skulle inverka på linjen i Umeå. Att bara ta sig till Sundsvall från Umeå landvägen tar ju 2½ timma, jämfört med flyget från UME-GOT som tar 1½. Till Luleå tar det 3 timmar landvägen.
 

NotRyan

Medlem
Det kan inte ha att göra med att Arctic Airlink och Nextjet ska starta en ny linje från Tromsö till Göteborg via Sundsvall och Luleå?

Nå kan du reise fra Tromsø til Gøteborg -itromso.no

Arctic Airlink og Nextjet setter inn jetfly og forlenger ruten mellom Oulu og Luleå til også å gjelde Sundsvall og Gøteborg, ifølge en pressemelding. Flyruten mellom Oulu, Luleå og Tromsø utvides. Det betyr at tromsøværingene nå kan reise til Gøteborg via Sundsvall.
Jag har lite svårt att se hur det har inverkan på linjen till Umeå dock!
 

TasselT

Medlem
Ser inte hur det skulle inverka på linjen i Umeå. Att bara ta sig till Sundsvall från Umeå landvägen tar ju 2½ timma, jämfört med flyget från UME-GOT som tar 1½. Till Luleå tar det 3 timmar landvägen.
I så fall borde väl SAS lägga ner linjen GOT-Luleå men den är ju kvar oförändrad vad jag kan se.

När det gäller GOT-UME så lägger BRA ner linjen när dom byter ut sina SAAB2000 till ATR72.
Orsak: ATR-72 är långsammare än SAAB2000 så flygtiden blir upp mot 1 timme och 45 minuter. Que ???
Bara det borde ju sporra SAS att snarare öka ut GOT-UME istället för att dra in ?
Direktlinje från Umeå läggs ned | Affärsnyheter från Västerbotten

/ TT
 
Toppen