Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

dino_81

Medlem
Samma sak för mig för en tid till baka, inställt award flyg.
Fick EB för nya nya resan, 13 600 EB.
Sen mejlade jag och förklarade att vi var väldigt besvika på hanteringen på flygplatsen av markfolket och att vi var besvikna då vi inte fick åka med sas bizz som vi hade hoppats och längtat till, för det hade vi verkligen, fick 20 000 EB vardera jag och sambon.
Så jag fick 33 600 + 600 x2 EUR pga förseningen hem tillbaka.
Så tack sas för bra hantering

Väldigt generöst av SAS men det du skriver gör att jag ställer mig lite frågade rent generellt när det gäller ris och ros till bolaget.

Vi är, generellt, väldigt snabba med att gnälla om något inte är som vi förväntat eller om poängen uteblir på kontot.

Normalt sätt ska man inte tjäna poäng på awardresor eftersom bokningsklassen inte ger poäng. Det finns undandrag, exempelvis ”bästa tillgänglighet” hos SAS.

Men när det blir fel åt andra hållet, dvs. när ombokning under en awardresa leder till ”fel” bokningsklass vilket i sin tur ger poäng är det nog ingen som påtalar det. Lite som om man får för mycket växel tillbaka vid ett kontantköp.

Förvisso kan man tänka att det kan vara resenärens ”bonus” vid en ombokning och att kan kanske blir sen till resmålet eller att det på annat sätt leder till bekymmer...

Men handen på hjärtat, att SAS betalar ut 33600 poäng (varav för 13600 ska ”köpas” av annat bolag) är väl ändå inte något som SAS har gjort bra?

Eller moraliserar jag för mycket nu? ;-)
 

Agö

Medlem
Men när det blir fel åt andra hållet, dvs. när ombokning under en awardresa leder till ”fel” bokningsklass vilket i sin tur ger poäng är det nog ingen som påtalar det. Lite som om man får för mycket växel tillbaka vid ett kontantköp.
Är det inte så att SAS helt enkelt måste köpa en revenuebiljett i sådana fall, särskilt om ombokning sker till annat bolag? Jag kan inte riktigt se något moraliskt problem i att en sådan biljett i så fall ger poäng, du har ju själv inte direkt någon möjlighet att påverka om biljetten bokas i award/revenue vid denna typ av händelser.
 

dino_81

Medlem
Är det inte så att SAS helt enkelt måste köpa en revenuebiljett i sådana fall, särskilt om ombokning sker till annat bolag? Jag kan inte riktigt se något moraliskt problem i att en sådan biljett i så fall ger poäng, du har ju själv inte direkt någon möjlighet att påverka om biljetten bokas i award/revenue vid denna typ av händelser.

Så är det säkert. Det finns ju en stor risk att inga bonusbiljetter är tillgängliga. Sannolikt ännu större risk om det är i de främre kabinklasserna.

Det jag tänker är att SAS kanske skulle ta hänsyn till detta då ytterligare ersättning/kompensation i poäng utdelas. Men det kanske är tekniskt omöjligt!

Jag missunnar absolut ingen poängen utan ville bara ge ett annat perspektiv med vad som är bra respektive dåligt av SAS utan att det skulle leda till ytterligare diskussion i tråden.
 

Agö

Medlem
Så är det säkert. Det finns ju en stor risk att inga bonusbiljetter är tillgängliga. Sannolikt ännu större risk om det är i de främre kabinklasserna.

Det jag tänker är att SAS kanske skulle ta hänsyn till detta då ytterligare ersättning/kompensation i poäng utdelas. Men det kanske är tekniskt omöjligt!

Jag missunnar absolut ingen poängen utan ville bara ge ett annat perspektiv med vad som är bra respektive dåligt av SAS utan att det skulle leda till ytterligare diskussion i tråden.
Japp, jag tror att det är tekniskt omöjligt eftersom det är det nya bolaget som köper poängen av SAS och delar ut till resenären. Den enda tekniska lösningen är nog att hitta på en ny kod för irrops som aldrig ger poäng.
 

TasselT

Medlem
På SK 158 från göteborg till Stockholm idag så brast flygvärdinnan ut i sång när hon tackade för att vi rest med sas, det gjorde mycket på en annars rätt tråkig dag på resande fot, applåder och ett litet jubel möttes hon av efter. Otroligt trevligt när sådant händer!
Antar att det var Gen Permert som sjöng för dig :)
Sjungande flygvärdinnan: Allt jag vill göra är att sprida glädje – Norran, Skellefteå
Hör när flygvärdinnan bryter ut i skönsång på planet från Skellefteå – Norran, Skellefteå

/ TT
 

palmen

Moderator
Måste säga att jag är imponerad över SAS "service" på vägen hem från Boston via Köpenhamn.
I Boston så ropades det ut i Lufthansas lounge 10 minuter innan boarding skulle börja att man nu kunde prioboarda. Vi väntade kvar ca 7 minuter och åt upp maten vi tagit. Gick sedan ner till gaten och de har fortfarande inte börjat att släppa på de som inte hade prio så vi kunde enkelt gå på 8-9 minuter efter att prio boarding började. När vi väl satt oss till rätta så började de utan prio att komma ombord också. Snyggt skött att ha 10 minuters prio boarding och inte släppa på några andra även fast det inte var några vid gaten kvar som hade prio boarding.

Väl i Köpenhamn så var det perfekt prioboarding, många av de som köade längst fram fick gå åt sidan på 8-flighten till Stockholm då de inte hade zon a/b/c.
 
Toppen