Flygfantast
Medlem
Jag förstår argumenten, det kanske blir ännu krångligare med låsta bokningar som blockerar för andra som vill boka. Det verkar som att jag helt enkelt får vara snabbare nästa gång
Jag förstår argumenten, det kanske blir ännu krångligare med låsta bokningar som blockerar för andra som vill boka. Det verkar som att jag helt enkelt får vara snabbare nästa gång
Har du provat att ringa tex USA numret? Trasigt det också?För närvarande går det inte att ringa till SAS. Så fort jag har klickat mig igenom allting så kommer jag till den där rösten som säger Welcome to SAS and Star Alliance och sedan bryts samtalet. Och jag sitter på en bokning som inte har biljetterats ännu, vilket SAS skulle ha gjort idag. Så den lär vara borta med vinden imorgon, eftersom sista dag för biljettering är idag.
Det har jag inte, men på 7:e försöket så hamnade jag i telefonkö, som jag suttit i i snart en halvtimme. Som EBD så brukar jag sällan få vänta mer än någon minut eller två i vanliga fall så kanske har blivit bortskämd. I alla händelser så låter inte den här telefonlinjen särskilt bra. Mycket skrapande och till och med den där låten de kör som vänt-slinga låter hakar upp sig och låter knasig. Något är inte bra med telefonlinjerna borta hos våra vänner i Tallinn (eller vart de nu kopplar mig)Har du provat att ringa tex USA numret? Trasigt det också?
En variant på detta är om det bara finns en plats kvar på det aktuella priset - men du vill boka 2 platser. Då får du istället 2 biljetter i nästa högre prisklass, istället för en i vardera prisklasserna.Det är ingen avancerad algorithm utan bara frågan om hur flyg prissätts.
Flygbiljetter säljs ur olika bokningsklasser, som har olika priser. Detta är lite halvdolt för användare, men det är så här det fungerar bakom kulisserna:
Säg att du prissätter en biljett till 100kr. Låt oss säga att den bokas i Q-klass. Under tiden du går igenom bokningsdialogen hinner någon annan boka den sista biljetten i Q-klass och när du väl ska betala finns inga kvar i den klassen. Den billigaste är nu kanske K-klass för 200kr. Då blir det den du erbjuds istället.
Kanske är SAS Ireland som tagit över ? Dom ligger ju en timme efter...Jag kom aldrig fram igår, fastnade i en loop så till slut gav jag upp. Tänkte försöka ringa SAS igen nu precis, men hamnade hos en telefonsvarare som sa att öppettiderna är 9-17. Fast klockan var 9:50. Bra jobbat.
För att du inte kan blanda bokningsklasser på en och samma sträcka i en bokning. På samma sätt kan du inte boka en resa i business till en person och en i ekonomi till en annan person på samma bokning.Varför fick jag inte åtminstone ena biljetten till det priset ???
Vill också minnas jag sett den någonstans. Tror dock endast det gällde under renoveringen.Det fanns väl en klausul där SAS inte kunde garantera den nya kabinen på alla flygningar, men det kanske bara gällde när övriga flottan renoverades.